onsdag 11 september 2019


De 7 Församlingarna 68,
Psalm 2 ger samma Budskap

Ps 2

Här i Psalm 2 får vi samma bild av det som ska hända som den vi har i den 7:e Basunen.

Ps 2:1.  Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2.  Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3.  Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.
Ps 2:4.  Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.
Ps 2:5.  talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6.  För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7.  Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8.  Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9.  Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10.  Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11.  Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12.  Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.


Det kommer att vara ett stort uppror mot Jesus, precis som vi ser idag. Men Gud Vrede kommer att krossa det hela och till sist kommer Jesus att regera och Jorden konungar kommer att följa Jesu ord och ledning. Vi kommer alla att blir Jesu tjänare.

Det här är alltså samma budskap som vi mötte i den 7:e Basunen och som vi mött på många ställen i Bibeln. Och i det här känner vi igen oss idag. Och då vet vi att nästa steg är att Jesus kommer för att regera.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar