tisdag 17 september 2019


De 7 Församlingarna 74,
Summering
Filadelfia, Väckelsekristendomen

Filadelfia

De 7 Församlingarna 42, Filadelfia är väckelsekristendomen som kom på 1800 talet

Nästa församling som vi möter är Filadelfia. Filadelfia betyder Broderskärlek.

Filadelfia representerar Väckelse kristendomen som kom fram under sena 1700 talet och fram till idag.

Upp 3:7. Och skriv till ängeln [budbäraren] i Filadelfias församling: Detta säger den helige, den sanne, som har Davids nyckel, som öppnar och ingen stänger, och stänger och ingen öppnar.
Upp 3:8. Jag vet dina gärningar, se jag har öppnat din dörr och ingen kan stänga den, eftersom du har liten makt och du vidmakthåller mitt ord och förnekar inte mitt namn.



De 7 Församlingarna 43, Väckelsekristendomen är en rörelse som går på ordet

Ja det gick så långt att man ibland kallade dem för läsare. Man läste Bibeln. Och väckelsen sammanföll ju med att böcker började bli vanliga och Biblar trycktes upp i stora upplagor och blev tillgängliga för gemene man.

Upp 3:7. Och skriv till ängeln [budbäraren] i Filadelfias församling: Detta säger den helige, den sanne, som har Davids nyckel, som öppnar och ingen stänger, och stänger och ingen öppnar.
Upp 3:8. Jag vet dina gärningar, se jag har öppnat din dörr och ingen kan stänga den, eftersom du har liten makt och du vidmakthåller mitt ord och förnekar inte mitt namn.


De 7 Församlingarna 44, Messiasväckelsen hos Judarna kommer ur Väckelsekristendomen

Messiasväckelsen, som idag går fram kraftigt inom det Judiska folket, kommer från Väckelsekristendomen. Om vi går tillbaka till mitten av 1900 talet så fanns i stor sett ingen Jude som trodde på Jesus, som Messias.

Men idag är det runt 400 000 Judar som tror på Jesus som deras Messias.

Upp 3:9. Se jag ger dig, från Satans synagoga [församling], de som själva säger att de är judar och inte är det, utan de bedrar, Se jag skall göra så att de skall komma och böja sig [tillbe, dyrka, älska] inför dina fötter och de skall veta att jag älskar dig.


De 7 Församlingarna 45, Filadelfia ska bevaras från de prövningar som i änden går över världen

Filadelfia ska bli bevarat under de prövningar som kommer att gå fram i ändens tid. Det är intressant att läsa och det finns flera olika tolkningar på det.

Den ena tolkningen gäller den sista tiden som brukar kallas vedermödan. Och den är att Gud ska på ett speciellt sätt bevara oss, de väckelsekristna, igenom den.

Den andra tolkningen är att vi, de väckelsekristna, ska ryckas upp till himlen, med Jesus innan vedermödan börjar.

Upp 3:10. Eftersom du bevarar mitt trofasta ord, skall också jag bevara dig från den prövningens timme [tid] som skall komma över hela värden för att pröva de som bor på jorden.


De 7 Församlingarna 46, Filadelfia är Kronan på verket

Det är intressant att Jesus skriver att vi ska akta oss så att ingen tar vår krona. Filadelfia är Kronan på Jesu verk. Det är Väckelsekristendomen som blev det Jesus hela tiden velat ha.

Men för att förbli Kronan på verket måste vi leva när Jesus. Ja, vara en del av honom.

Upp 3:11. Se, jag kommer snart, håll fast det du har så att ingen tar din krona.


De 7 Församlingarna 47, När Filadelfia råder då närmar vi oss Jesu kommande

Vi läste i tidigare avsnitt hur Jesus skulle bevara Filadelfia från den prövning som ska gå över Världen. Men det är alltså inte bara prövning som kommer utan Jesus kommer att befria oss. Han kommer själv att komma, det ser vi i Upp 3:11, något som vi för övrigt hittar på många ställen i Bibeln.

Upp 3:11. Se, jag kommer snart, håll fast det du har så att ingen tar din krona.


De 7 Församlingarna 48, I Filadelfia fullgörs hela Guds frälsning

Det är intressant att se hur Jesus här pekar på saker som vi finner i texten om det Himmelska Jerusalem. I Väckelsekristendomen finns alltså frälsningen, den som vi kan läsa om i Upp 21 och 22.

Upp 3:12. Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel och han skall aldrig mera gå ut därifrån, och jag skall skriva på honom min Guds namn, och min Guds stads namn, det nya Jerusalem, som kommer ner från himmelen, från min Gud, och mitt nya namn.
Upp 3:13. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.


De 7 Församlingarna 49, Den 6:e Basunen är Andra Världskriget

Andra Världskriget härjade under en tid när Väckelsekristendomen hade ett speciellt inflytande i den Kristna världen. Och när vi läser om den 6:e Basunen kan vi se flera saker som klart pekar på Andra Världskriget.

Andra världskriget var ett av de tre Ve:na som det talas om i samband med de 7 basunerna. Det var en hemsk tid, när bland annat 1/3 av alla Judar mördades, något som vi kan läsa om i den här profetian.

Upp 9:12. Det första ve är över, se ytterligare 2 ve kommer efter det här.
Upp 9:13. Och den 6:e ängeln [budbäraren] trumpetar [blåser i basun] och jag hör en röst från det gyllene offeraltarets 4 horn inför Gud.
Upp 9:14. Och han säger till den 6:e ängeln [budbäraren] som hade trumpeten [basunen]: Lös de 4 änglarna [budbärarna], som bundits vid floden, den väldiga Eufrat.
Upp 9:15. Och de löser de 4 änglarna [budbärarna] som förberetts till den timmen och dagen och månaden och året, för att döda en tredjedel av människorna.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar