lördag 21 september 2019


Guds Himmel 1,
Gud och Himlen hör ihop


Går vi vidare i Uppenbarelseboken så kommer vi till kapitlet om Guds himmel. Och det vi ser när vi tittar in i Himlen är Gud själv som sitter på sin tron.

Upp 4:1. Därefter ser jag och se, en dörr är öppen i himlen, och jag hör den tidigare rösten [ljudet], som låter som en trumpet [basun] som talar till mig, som säger: Stig upp hit och jag skall visa dig det som skall ske efter det här.
Upp 4:2. Och strax kommer jag i ande och se en tron är placerad i himlen och på tronen sitter han.


Gud sitter på en tron för det är han som bestämmer, Och himlen är hans palats.

Men för att se Gud måste man vara fylld med hans Ande. Det är i Anden man ser Gud.

Och det här är lika dant som att bli frälst. Det är först när man blir frälst som man förstår hur fantastisk frälsningen är. Man hör ofta ofrälsta som inte förstår varför de ska blir frälsta och ta emot Jesus. Och det är svårt att förstå när man inte har Jesus. Och inte tagit emot Guds Ande.

Och i vers 2 ser vi alltså hur Johannes ser Gud och det gör han när han blir fyllt med Guds Ande.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar