tisdag 7 juli 2020


Vår mediavärld 76,
7:e Vredesskålen,
Den Katolska kyrkan får sitt straff



Vi läser här i Upp 16:19 om det väldiga Babylon, och det är en omskrivning av det Romerska väldet. Och när vi dessutom vet att det vi pratar om här är det Andliga. Då inser vi att det är den Romersk Katolska kyrkan det pratas om, den blev ju arvtagare, i många stycken, till det Romerska riket.

Den Katolska kyrkan ska alltså straffas. Och vi ser idag hur den har avslöjats och hur den har mist sin makt.

Upp 16:19 Och den stora staden blir till 3 delar och folkens städer faller och det väldiga Babylon [förvirring, blandning], gör sig påmint inför Gud, så att han ger henne sin ilskas [hämnds] vredes vins bägare.


Den Katolska kyrkan har länge spelat en stor roll i Kristenheten. Men det är inte allt i den Katolska kyrkan som är som Gud vill ha det. Och mycket som har gjorts i den katolska kyrkan har varit helt fel. Det sägs att c:a 100 miljoner människor har blivit dödade genom åren av katolska kyrkan för att de inte haft rätt tro enligt den katolska kyrkan.

Man frågar sig då varför Gud har tillåtit den Katolska kyrkan att spela en så stor roll genom århundradena. Men svaret är förmodligen att genom den Katolska kyrkan har Evangeliet kunnat behållas genom tiderna och komma fram till vår tid, där Gud genom sin Ande har förnyat tron och i väckelserörelserna fått fram det som var hans mål.

Vill man läsa om Guds syn på den Katolska kyrkan så kan man läsa brevet till Pergamon, som just är den Katolska kyrkan.

Upp 2:12. Och skriv till ängeln [budbäraren] för [i] Pergamons församling: Detta säger han som har det skarpa tveeggade svärdet:
Upp 2:13. Jag vet dina gärningar och var du bor, där Satans tron är. Och du bär mitt namn och förnekar inte min tro, även i de dagarna när Antipas mitt tillförlitliga vittne dödas [dödades] bland er, där Satan bor.
Upp 2:14. Men jag har något mot dig, eftersom du å andra sidan håller fast vid Balams läror, som lärde Balak att åstadkomma förargelse inför Israels barn, att äta avgudaoffer och bedriva hor [avgudadyrkan].
Upp 2:15. Du har dessutom också det att du är stark i [håller fast vid] Nikolaiternas lära som jag avskyr.
Upp 2:16. Omvänd dig, om inte kommer jag strax till dig och skall föra krig mot er med min muns svärd.
Upp 2:17. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna, Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från det gömda [hemliga, skylda] mannat, och jag skall ge honom en vit [skinande] sten, med ett nytt namn skrivet på som ingen vet utom mottagaren.

Här kan vi se en hel del intressant. Vi ser att det finns Avgudadyrkan i den Katolska kyrkan (Upp 2:14) och vi vet hur man dyrkar helgon. Vi ser också Nikolaiternas lära som är att ha ett Hierarkiskt system. Något som Gud alltså avskyr, han vill vara huvudet och inte Påve eller Kardinal etc.

Men vi ser också att det finns andlig mat även i den Katolska kyrkan även om den är gömd. Och det finns människor som hittar den och de får seger stenen och med sitt namn av Gud, får alltså sitt namna skrivet i himlen. Men eftersom den Katolska läran inte ändrar sig som helhet är det här något som pågår på individplanet.

Och idag ser vi alltså Guds straff och hur den Katolska kyrkan avslöjas och hur den mister sin makt.

Karl Håkan






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar