onsdag 29 april 2020


Vår mediavärld 7,
I vårt årtusende har media utvecklingen gått enormt snabbt och Israel kommit tillbaka till sitt land


Här i de 6:e dagen har vi de senaste 1000 åren, alltså tiden från c:a år 1000 fram till vår tid när 1000 år riket, Guds sabbat, kommer om några få år.

Det är intressant med den fantastiska utvecklingen och framförallt utvecklingen inom Medierna som vi haft under det här sista årtusendet.

Boktryckarkonsten kom runt 1500 och sedan har det skrivna ordet spridit sig över hela Världen. Och i vår tid har Radion och TV och Internet kommit. Det har varit en enorm utveckling.

Men likafullt ser vi hur Gud liknar det liv som är här vid djur. Djur av olika slag. Alltså varelser med en hög grad av intelligens och förmåga, men inte ännu på Guds nivå.

Det här utspelar sig på marken, alltså det som handlar Israels land och folk. Men här, kan vi förmodligen också räkna in de Kristna i begreppet marken.

1 Mos 1:24 <Trad:> Och Gud sade: Djur skall komma fram på marken, djur som andas, efter sina arter, och boskapsdjur och landdjur [kräldjur] och det levande på marken, efter sina arter, och det blev så.

| <Alt:> Och Gud sade: Liv skall komma ut på den fasta grunden, levande ande till vars och ens del, i överflöd och myllrande och vi skall göra liv på den fasta grunden, till vars och ens del, och det blev så.
1 Mos 1:25 <Trad:> Och Gud gjorde markens djur efter sina arter och boskapsdjuren efter sina arter och landdjuren [kräldjuren] efter sina arter, och Gud såg att det var gott.
| <Alt:> Och Gud gjorde den fasta grundens liv på sitt eget sätt, och det som är i överflöd på sitt eget sätt, och det sprudlande livet på sitt eget sätt, och Gud uppenbarade sig och därför blev det bra. 

Den 6:e dagen utspelar sig på land. Land symboliserar ju Israels land och folk. Och vi ser hur Judarna återvänt till sitt land. Enligt den profetia som Gud har get på många håll i Bibeln. Men de är inte framme än. De har inte till fullo flyts med Guds Ande. Vi kommer att titta mera på det här i nästa avsnitt.

Men marken, alltså Israels land, har blivit befolkat idag med sitt folk.

Om man vill läsa mer om hur Israel återvänder kan man läsa i Hes 37.

Hes 37:1. Jesu [Jashves] hand var över mig och i ande förde han mig och satte ner mig mitt i dalen och den var full med ben.
Hes 37:2. Och han förde mig runt omkring och se de var väldigt många på marken i dalen och se de var mycket torra.
Hes 37:3. Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], du skall återuppliva dessa ben [styrkor, krafter]. Och jag sade: Herren Jesus [Jashve] du vet hur [har kunskapen].
Hes 37:4. Och han sade till mig: Profetera över dessa ben och säg till de torra benen, hör Jesu [Jashves] ord.
Hes 37:5. Så säger Herren Jesus [Jashve] till dessa ben [styrkor, krafter]: Se jag för fram ande in i dem och ni blir åter levande [skall leva].
Hes 37:6. Och jag sätter senor på er och jag tar fram kött på [evangelium över] er och jag skall täcka er med hud och jag lägger ande i er, och ni lever, ty jag är Jesus [Jashve].
Hes 37:7. Och jag profeterade som han befallt mig och när jag låtit profetera blev det ljud [skrik, gråt], och se en skakning [larm] och benen närmade sig varandra, ben till ben.
Hes 37:8. Och jag såg och se det kom senor [berättelser] och kött på [evangelium över] dem och hud [uppvaknande] kom upp och täckte över dem ovanpå, men ande fanns inte i dem.
Hes 37:9. Och han sade till mig: Profetera till anden, profetera människoson [Adams barn] och säg till anden, så säger Herren Jesus [Jashve], kom ande och blås från de fyra vindarna på dessa döda och de blir levande.
Hes 37:10. Och jag lät profetera såsom det befallts mig och ande kom i dem och de blev levande och de stod på sina ben, en krigshär, en mycket stor kraft.
Hes 37:11. Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], dessa ben de är alla Israels folk [hus], se de säger: Våra ben är förtorkade och vårt hopp är förstört han har uteslutit [stoppat, förstört] oss.
Hes 37:12. Så profetera och säg till dem: Så säger Herren Jesus [Jashve], se jag öppnar det ställe där jag begravt er och låter er komma upp från det ställe där ni, mitt folk, begravts av mig, och jag skall låta er komma till Israels land.
Hes 37:13. Och ni skall veta [känna] att jag är Jesus [Jashve], i det jag öppnar det ställe där jag begravde er och i det jag låter samla er från det ställe där jag begravde er, mitt folk.
Hes 37:14. Och jag lägger min ande i er, och ni lever, och jag skall låta er vila i ert land, och ni vet [känner] att jag, Jesus [Jashve], har talat och har handlat [har gjort], säger Jesus [Jashve].

Här ser vi just hur det ska äga rum, Först förs benen tillsammans och de får senor och hud etc. Men det finns inte Ande i dem. Först därefter kommer Ande. Och det här är alltså samma sak att först skapades djuren innan Guds fulla Anden fyllt Israels folk och de är framme där Gud ville ha dem. Men det ska vi återkomma till.

Man kan också tala om de Kristna i det här sammanhanget och peka på att de som Paulus skriver har blivit inympade i det äkta olivträdet, Alltså en del av Israel Andligt sett. Och i det sammanhanget kan man läsa 1 Mos 1:24 och i den alternativa översättningen där det talas om Helig Ande som Gud utgjutit över de troende under samma tid som Israel fått tillbaka sitt land och flyttar hem.

Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar