måndag 16 augusti 2021

Guds frälsningsplan 195, Evangelium handlar om Jesu blodsoffer och dess frälsning

Guds frälsningsplan 195,
Evangelium handlar om Jesu blodsoffer och dess frälsning

 
Jesus dog för vår skull. Han offrade sitt blod för vår skull. Och det är det som är Evangelium. Gud har själv genom sin son Jesus tagit på sig straffet. Straffet för våra fel, våra synder är alltså utplånat. Det är kontentan i Evangelium.
 
Och vers 9:4 kan alltså också översättas till just det, att Evangelium finns i Jesu blod, och det är det vi ska fylla oss med.
 
1 mos 9:3 <Trad:> Allt som rör sig, de djur som andas, är för er till mat, liksom det gröna gräset [liksom den malda säden] som jag gav till er till föda.
| <Alt:> Allt som är i rörelse [svärmande], det ande fyllda livet, är till för er att ta in, liksom det friska, som skjuter skott, som jag har gett er för att ta hand om er.
1 mos 9:4 <Trad:> Inte desto mindre skall ni inte äta kött som har i sig sitt blods ande.
| <Alt:> Bara evangelium i hans ande, hans blod, skall ni fylla er med för min skull.
| <Alt2:> Förvisso, kött [evangelium] i sitt blods själ [ande] skall du äta till mig [för min skull].
| <Alt3:> Inte desto mindre skall ni inte äta kroppar i sitt andande, sitt blödande tillstånd.
1 mos 9:5 <Trad:> Och speciellt ert blod, det till er själ, som jag gav er, kräver jag från alla djurs hand, också från människans hand, från hans bröders hand, för det är Adams själ [ande].
| <Alt:> Och speciellt söker jag ert blod för min ande över er, jag söker efter kraften för att mätta det levande, också för Adams [den blodrödes] herravälde. Jag söker Adams [människans] ande [liv] för kraften [herraväldet] som jag har för hans bröder.
1 mos 9:6 <Trad:> Han har utgjutit Adams blod, därför skall hans blod utgjutas, för Gud gjorde Adam till sin likhet.
| <Alt:> Den blodrödes [Adams] blod är det utgjutna, hans blod skall spridas ut i människan, för Gud har gjort människan genom sin avbild.
 
Jesu Evangelium är vår räddning, hans död och uppståndelse ger frihet åt hela mänskligheten, Vi är inte där än men vi kommer att komma dit och hela världen kommer att få uppleva det. Det är det som ligger i Guds frälsning för alla folk.
 
Jesus lever och han har uppstått han är segerherre. Och på samma sätt får vi vara med honom in i den evighet som han har skapat.
 
Karl Håkan

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar