tisdag 1 december 2020

Frälsningen 26, För Jesus är inte plats det viktiga

 

Frälsningen 26,
För Jesus är inte plats det viktiga
 

Jesus finns överallt. När man möter Jesus kan man göra det var man vill. Hans kraft är lika stor överallt. Det är därför som man inte behöver något Tempel när man ber till Jesus. Jesus själv är vårt Tempel.
 
Upp 21:22. Och jag ser inget tempel i den, för Jesus [Herren] Gud, den allsmäktige och Lammet är dess tempel.
 
Det här är ju fantastiskt för var vi än är så är Jesus där och vi kan bedja och tala med honom och få hans hjälp.
 
Och eftersom Jesus är i oss så ingår faktiskt också vi i Guds tempel. Och att Jesus är i oss det ser vi i Joh 14.
 
Joh 14:20. På den dagen skall ni veta [förstå], att jag är i min Fader och ni är i mig och jag i er.
 
Och hos Paulus i 1 Kor 3 ser vi konsekvensen av det. För är Gud i oss då är vi ju också Guds tempel och ska leva därefter.
 
1 Kor 3:16. Förstår [vet] ni inte att ni är Guds Tempel och Guds Ande bor i er.
1 Kor 3:17. Om någon ödelägger Guds tempel, kommer Gud att ödelägga denne, för Guds heliga tempel det är vad ni är.
 
Och ytterligare förklaring på det här finner vi i Ef 2.
 
Ef 2:19. Alltså är ni då inte längre främlingar och utlänningar utan de heligas landsmän och tillhör Guds hus.
Ef 2:20. Som är uppresta [byggda] på apostlarnas och profeternas fundament, vars hörnsten är Jesus Messias [Den smorde, Kristus].
Ef 2:21. I vilken allt är en byggnad som växer tillsammans [sammanfogat] till ett heligt tempel i Jesus [Herren, Jashve].
Ef 2:22. I vilken ni sammanfogas in i Guds andliga existens [platsen där Gud bor i ande].
 
Så om man sammanfattar det här så är Jesus med oss och i oss och Guds Fysiska Tempel behövs inte mera för Jesus är alltid med oss och vi kan bedja till honom och få hjälp av honom överallt.
 
Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar