onsdag 2 december 2020

Frälsningen 27, Jesus är vårt ljus

 Frälsningen 27,
Jesus är vårt ljus

 
Åter ser vi det här att Jesus är vårt ljus och hans ljus är tillräckligt det är det fulla ljuset. Vi mötte det här tidigare i Upp 21:11.
 
Ljus står för kunskap och visdom och det är i Jesus som vi ska ha vår kunskap. Det är hans visdom som ska leda oss.
 
Upp 21:23. Och staden behöver inte solen eller månen för att ha ljus i sig, för Guds strålglans lyser i den och dess lampa är Lammet.
 
Vi tittar här också på Upp 21:11 där vi hade samma sak.
 
Upp 21:11. Och den har Guds härlighet [strålglans], och dess ljus är likt en dyrbar sten likt kristallklar jaspis.
 
Och att det är så här det ser vi också i Ps 2.
 
Ps 2:5. Då talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6. För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7. Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8. Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9. Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10. Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11. Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12. Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.
 
Här ser vi det alltså i vers 10 att det är i Jesu ljus, i hans förstånd, som Jorden ska ledas. Och det är dit vi kommer en dag när Gud är färdig och vi har nått det som Gud har satt upp som mål för oss människor.
 
Alltså ett liv i Jesus med Jesu visdom och kunskap och Ande i oss. Och så ska alltså hela värden en gång ledas.
 
Karl Håkan
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar