fredag 19 juli 2019


De 7 Församlingarna 14,
Förföljelsen av den Hednakristna Församlingen var också från Judiskt håll


Vi kan läsa om det här i en del av Paulus brev. Hur man från Judiskt håll försökte göra de Hednakristna till Judar. Tvinga dem till omskärelse och att följa hela lagen.

Men man tog beslut om att de Hednakristna inte skulle var Judar och inte behövde följa hela lagen.

Upp 2:9. Jag vet dina gärningar och nöden [plågan, förföljelsen] och fattigdomen, men du är rik, och förtalet från dem som säger att de är Judar utan att vara det, utan de är Satans synagoga [församling].


Vi kan titta i Apg 15 och där ser vi just mötet i Jerusalem där det här beslutet om hur Hedningarna skulle ha det står.

Apg15:13. Men när det blivit tyst, fick Jakob [hälfångaren, ersättaren] svara [blev Jakob svarandes], därför säger han: Män, bröder lyssna till mig [mitt].
Apg15:14. Simon [den hörande, den talande] han förklarar som huvudsak [för händelse, det första], Gud kommer att motta från hednafolken, ett folk uppkallat efter [till] sitt namn.
Apg15:15. Och detta säger profeternas ord såsom det är skrivet.
Apg15:16. Efter detta skall jag återvända och jag skall återuppbygga Davids [den älskade, farbror] hus, som fallit och som ödelagts, jag skall återuppbygga och återupprätta det.
Apg15:17. På det att de övriga människorna söker efter Jesus [Herren, Jashve], och alla hedningar som han har kallat på i mitt namn, det säger Jesus [Herren, Jashve], som gör alla dessa saker.
Apg15:18. Kunskaper sedan forntiden, han är alla sina gärningars Gud.
Apg 15:19. Därför dömer jag inte de som omvänt sig av hedningarna, till att få det besvärligt [trakasseras, besväras, irriteras].
Apg 15:20. Men föreskriver dem att avhålla sig från att orenas från avgudar, och hor [avgudadyrkan] och det som är kvävt, och blodsutgjutelse [blod].

Vi ser här att det är endast vissa enkla regler som gäller (Apg15:20) för Hedningarna när de kommit till tro. Det övriga, som gäller för Judarna, behöver de inte hålla

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar