onsdag 24 juli 2019


De 7 Församlingarna 19,
Den Katolska Kyrkan är en Hierarkisk organisation


Nikolaiternas lära är att ha en hierarki. Att ha Biskopar, Påve etc. Överordnade som bestämmer vad som är rätt och fel.

I Guds rike är det Guds Ande som bestämmer. Där är alla lika mycket värda. Någon Hierarki vill Gud inte se.

Upp 2:15. Du har dessutom också det att du är stark i [håller fast vid] Nikolaiternas lära som jag avskyr.


Gud fyller alla med Ande, det kan vi läsa om i Gamla testamentet.

Hes 36:27.  Och min ande ger jag i ert hjärta och jag gör så att ni vandrar i mina lagar [uppgifter], och mina regler [sätt] håller ni och följer.

Hes 37:14.  Och jag lägger min ande i er, och ni lever, och jag skall låta er vila i ert land, och ni vet [känner] att jag, Jesus [Jashve], har talat och har handlat [har gjort], säger Jesus [Jashve].

Det är så här Gud vill ha det. Han vill att alla ska ha hans Ande i sitt hjärta. Det är hans Ande som ska styra och inte andra människor. Människor som anser att de står över och kan tolka Guds ord bättre.

Och i historien kan vi se hur nya väckelser ofta växer fram när man går mot den här typen av Hierarki, som Katolska Kyrkan har, och istället lyssnar till Guds Ande och går Guds väg.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar