fredag 4 september 2015

De 7 församlingarna

Summering av Laodicea som vår Demokrati

Laodicea betyder folkstyre, Demokrati. Det är alltså vårt västerländska styrelseskick Demokrati som idag genomsyrar hela vårt samhälle.

Demokrati är varken det ena eller det andra, den är varken varm eller kall utan en kompromiss. Något ljumt, som Bibeln uttrycker det.

Man kan också se hur Laodicea-andan väller in i våra kyrkor som blir mer och mer urvattnade och mer och mer lika världen.

Vårt västerländska samhälle kännetecknas av välstånd och historiskt sett är vi rika.

Men samtidigt är det en andligt sett fattig tid. Många lider Andligt i vårt samhälle. Och samhället är i många stycken Blint och Naket. Massmedia är inte alltid objektiva och det som syns är ofta skiten. Ofta bryr man sig inte heller om den drabbade utan slår blint.

Jesus älskar Demokratin, Laodicea, men han vill komplettera den med
Sitt renade Guld som är hans Evangelium. Hans ädla budskap, ledning, ande och kraft.
                 Frihet från korruption
Alla får vara med också den lille
Allas lika värde
Älska varandra
                 Bär varandras bördor
                
Rena kläder
Vi har alla gjort fel. Vi är alla syndare. Men i Jesus har vi förlåtelse och får alltid börja om.
                                   Förlåt varandra eftersom ni själva har blivit förlåtna               

                 Ögonsalva
Ärlig:
Det är viktigt att vi ser och att vi ser sanningen. Det är lätt att en demokrati tas över av en grupp som börjar filtrera sanningen. Men det får inte hända.

Se det nya:
Det är också viktigt att man kan se det nya. Inte låser sig vid det som varit. Men också förstår att värdera det nya och inte köper det med automatik.

Framsynt:
Med Jesu ögonsalva ser man inte bara det som är, utan också konsekvensen. Det som kommer. Och kan agera i tid.

Den Jesus älskar den Agar han. Ett felaktigt beteende leder till elände.

Släpp in Jesus så kommer han med sin festmåltid. Jesus står vid dörren men vi måste släppa in honom.


Den Kristna församlingen under Laodiceias tid:

Den sista församlingen skall vara en ljum församling, varken varm eller kall. Det skall vara en kristendom light, där man har kvar ena benet i världen.

Den sista församlingen skall vara blind och naken. Den skall inte se de andliga sanningarna men alla andra skall se att den är fel på det.

Den sista församlingen är på slutet och sedan kommer Guds Sabbat, 1000 årsriket, När Gud har gjort människan så som han velat.

Laodicea är en tid med något halvdant. Det är en halvnatur och det är en andligt sett tyst församling.

Laodiceias tid kommer att vara en tid av Aga också över den Kristna församlingen, innan Gud slutligen besegrar alla negativa krafter för att därefter genomför sitt rike.

Karl Håkan



torsdag 3 september 2015

De 7 församlingarna

Laodicea, Vårt Demokratiska samhälle

Den sista församlingen Laodicea (Upp 3:14 – 22), är inget annat än det Demokratiska samhälle som hela Västvärlden utgör just nu. Det kan man bland annat se på att Laodicea just betyder Demokrati, folkstyre.

Många som talat och skrivit om Laodicea har talat om det som en kristen församling som skall komma i den sista tiden. Och ser vi oss omkring idag så kan vi konstatera att i många stycken så är det Laodicea som vi har i våra församlingar.

Men tolkningen att Laodicea är hela vårt Demokratiska samhälle, är en betydligt intressantare tolkning. Och när vi granskar det Jesus sa om Laodicea så ser vi att det faktiskt stämmer. En Demokrati är t ex vare sig det ena eller det andra. Vare sig varm eller kall utan något mitt emellan, en kompromiss. Den är ljum, precis som det står.

Sedan kan man givetvis konstatera att våra kristna församlingar till stora delar, har fyllts av denna Laodicea Ande och blivit Laodicea församlingar idag. Världens ande har trängt in i våra församlingar och ersatt Jesus och hans ande, och gett oss kristna församlingar som går världens väg och som i stora stycken stämmer de också med beskrivningen i bibelordet.

Men låt oss nu titta på bibelordet utifrån att det beskriver hela vårt Demokratiska samhälle.

Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.
Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.

Laodicea är alltså varken varm eller kall, varken åt ena eller åt andra hållet. Det är någonstans mitt emellan. Och det är ju typiskt Demokrati. Det är kompromisser, Det är ljumt, någonstans mitt emellan.  Varken det ena eller det andra ordentligt.

Och här ser vi Jesu syn på Demokrati, och Jesus säger att han vill spy ut den ur sin mun. Den Demokrati vi har idag den duger alltså inte för Jesus. Att bara ha Demokrati är inte tillräckligt, det behövs mera.

Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.

Vi lever i välstånd idag. Och historiskt set är vi rika. Vi har vad vi behöver och saknar inget.

Men samtidigt känner sig många eländiga och ömkliga idag. Många känner det tomt och meningslöst i dagens samhälle. Andligt sett är vi fattiga och blinda och nakna, idag.

Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du skall se.

Men vad är då Jesu råd till vår Västerländska Demokrati.

Jo, vi skall köpa av honom hans andliga rikedom. Det är den rena rikedomen i hans Guld renat i eld, som det står här. Och jag ser det här som att vi skall fylla vårt samhälle med hans rena Evangelium, hans rena budskap.

Det som verkligen är värt något och ger resultat. Kärlek till vår nästa. Ärlighet och sanning. Ett ärligt uppsåt. etc

Inte den Kultur som vi har idag med dravel och meningslöshet, som i dagens samhälle ofta har fått ersätta Jesu rena ord, och hans evangelium, och budskap.

Vi skall också ha vita kläder att kläda oss i. Det är den frälsning i Jesus som vi alla behöver, den förlåtelse som vi får när vi kommer till Jesus och får ikläda oss han försoning.

Det är lätt att skapa ett dömande samhälle, ett samhälle där allt är styrt av regler, som vi har idag. Där straffen ofta drabbar den lille som råkar bryta mot någon detalj och egentligen inget ont har gjort. Mens de stora bovarna de går ofta fria.

Vad vi i stället skall ha det är ett samhälle med Jesus och med hans försoning. Ett ärligt samhälle där vi tillsammans kan tala om våra misslyckande, och tillsammans ta oss ur dem. Kan låta Jesu försoning och kraft gälla. Ett samhälle där gamla felaktigheter kan läggas bakom och vi går vidare i Jesu kraft.

Och det sista vi ser i Jesu budskap ovan, det är ögonsalva. Vi måste se och det ärligt. Det gör vi inte alltid i en demokrati idag. Det finns ofta krafter som försöker styra budskapet till sin fördel. Som försöker färga budskapet i sin färg och utesluta och förtala andra.

Här har vi Sveriges TV som exempel. Där allt som sägs i Nyheterna är filtrerat genom vänsterfiltret. Ska man rapportera om konflikten i Mellanöstern så tar man på Arabglasögonen och återger det som Araberna ser det i sitt försök att krossa Israel.

Och här ser vi tydligt att det inte är givet att massmedia i en västerländsk demokrati är objektiv. Utan det kan mycket väl sluta med att en grupp tar över massmedia och därmed har man inte full syn längre.

Jesus vill att vi skall vara ärliga och ha hans ögon och se ordentligt, att vi ser med Jesu ögon i denna svåra tid vi har idag.

Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar jag och fostrar [lär upp], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].

Jesus älskar också Vår västerländska Demokrati, Laodicea, och därför är han mån om att vi ändrar oss, att vi tar in det som är hans tänkande, i vårt tänkande. Annars kommer vi att få elände, annars kommer Jesu Aga och då blir det inte roligt.

Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.

Vi kan också se att Jesus kommer snart. Ja han står redan vid dörren och bankar, han kan komma när som helst, och han vill komma med sitt rike, med sin fest måltid, sitt fantastiska rike, men det är vi som skall öppna.

Och det är en intressant tanke att om vi inte öppnar frivilligt så tvingas Jesus tillgripa Aga, för att vi skall öppna för honom, och han gör det av kärlek, det finns ingen annan väg. För att Jesus skall ta över vår värd och skapa sitt rike måste vi vilja det, vi måste öppna.

Vi kan se det här i Jesu egna ord, ord som många vill rikta speciellt mot Judarna och deras situation idag. Men som kanske också gäller oss andra.

Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.

Och om vi fortsätter i Uppenbarelseboken ser vi:

Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
Upp 3:22. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Alltså det kommer att finnas de som segrar och får uppleva det här fantastiska som Jesus talar om, hans fantastiska rike, och det är alltså de som öppnar och släpper in Jesus.

Det här är givetvis också en personlig upplevelse. Att var och en som öppnar för Jesus får honom in i sitt hjärta, och frid med Gud. Men det har också en allmän betydelse och det ser vi när vi läser Upp 20:4. Det här uttrycket, sitta med mig på min tron, påminner just om Upp 20:4 och där är det 1000 årsriket det talas om.

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

Det är de som inte låtit sig snärjas av Vilddjurets Anda, Vilddjurets bild, TV och märke, 666, www, internet, och mycket av det som sänds idag på TV och är på Internet, den förfriska Vilddjurets Anda, som vi alltså måste både avslöja och hålla oss borta ifrån.

Och som det stod i Upp 3:21 skall vi i stället släppa in Jesus, för då kommer han, Guds rike är alltså nära och på gång och nästa steg är 1000 årsriket.


Karl Håkan


onsdag 2 september 2015

minJesus 27

Jesaja 53

Vi fortsätter att tittar på olika bibelord i gamla testamentet som talar om Jesus. Och ett av de främsta kapitlen här är Jes 53. Det är ett välkänt kapitel som ofta är citerat för sitt fantastiska innehåll.

Det är ett kapitel som på ett fantastiskt sätt beskriver Jesu offer hur han blev vårt offer. Hur han tog vår synd. Hur han blev slagen för vår skull. Ja han t o m dödades, men han vann en fantastisk seger. Det var han som friköpte oss. Och det är i honom vi får kraft.

Jesaja 53

Jes 53:1.  Vem litade på det du sa till oss, och för vem var Jesu [Jashves] kraft [arm, sådd] uppenbarad.
Jes 53:2.  Och han steg upp som ett spädbarn inför deras ansikte, och som ett rotskott från torr mark, han är inte vacker, och ingen härlighet ser man hos honom, och inget utseende som gör att man känner för [längtan till] honom.
Jes 53:3.  Han var föraktad och utblottad bland människor, en människa med smärtor och som var bekant med sjukdom, och som man gömmer ansiktena för, han föraktades, och de hade ingen tro på honom.
Jes 53:4.  Sannerligen, vår sjukdom bär [lyfter av] han och vår ångest, bördorna, och vi trodde han blev förintad [gav upp andan] av Guds slag och förnedring [tukt]. 
Jes 53:5.  Och han var sårad [genomborrad, orenad] för vår bedrövliga synd, för våra missgärningar. Agan, vårt straff kom på honom, och genom hans sår blir vi helade.
Jes 53:6.  Vi var alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men Jesus [Jashve] lät allas vårt straff komma över honom.
Jes 53:7.  Han plågades och han förnedrades och han öppnade inte sin mun, som ett lamm som blir lett till slakt och som ett får som blivit bundet inför sin klippning, ja han öppnar inte sin mun.
Jes 53:8.  Han togs från fängelse och från dom, men för vem i sitt släckte talade han, för han togs från livets land, från mitt upproriska [syndiga] folk, han blev slagen för dem.
Jes 53:9.  Och man satte hans grav bland de ogudaktiga och de rika vid hans död, eftersom han inte varit våldsam, och inte var falsk i sin mun.
Jes 53:10.  Och Jesus [Jashve] ger glädje i sin stora ödmjukhet, när man gör hans liv [själ] till synd, han skall se avkomma, han skall leva länge [alltid], och man har glädje i Jesus [Jashve] i hans hand kommer kraft [ges man framgång].
Jes 53:11.  Från hans livs möda uppenbarar han sig, han gör fullkomlig [överflödar]. Genom hans kunskap, blir den rättfärdige rättfärdig, mina tjänare blir talrika, och deras synder bär han.
Jes 53:12.  Därför fördelar jag åt honom i myckenhet, och han ger kraftfullt byte, därför att han lät sin själ vara som värnlös, till döds, och han räknades som syndare, och han bär de mångas syndastraff och kommer till [ber för, påverkar] syndarna.


Karl Håkan

tisdag 1 september 2015

minJesus 26

Jesus kommer när Israel erkänner Jesus och sörjer att de dödat honom

Israel skall fyllas av nåden och bönens ande och se upp till Jesus, honom som de stuckit, och sörja honom som den ende sonen.

Sak 12:6.  På den dagen sätter han Juda hövdingar som elds skålar bland veden [i träden] och som flammor i en kärve, och de skall sluka alla folken runt omkring, till höger och till vänster, och man slår sig ner i Jerusalem som även framöver skall ligga där Jerusalem ligger.

Sak 12:8.  [på den dagen] försvarar Jesus [Jashve] sitt Jerusalem, och de svaga är då hos dem som David och Davids hus är likt Guds utsände [budbärare, ängel] Jesus [Jashve], inför dem.
Sak 12:9.  Och då [då på den dagen] begär [kräver] jag att alla hedningar [folk] som kommer mot Jerusalem skall förgöras [ödeläggas].

Det hela skall äga rum i samband med att Israel får tillbaka sitt land och att Gud, Jesus försvarar dem mot alla folk runt omkring.

Sak 12:10.  Och jag utgjuter nådens och bönens ande, över Davids hus och över Jerusalems innevånare, och de ser upp till [med glädje på, intensivt på] mig, den som de stuckit [sårat] och de sörjer över honom som över den ende sonen, och bitterheten över honom är som bitterheten efter den förstfödde.
Sak 12:11.  Då [på den dagen] har man stor sorg i Jerusalem, som sorgen i Hadad-Rimmin på Megiddon slätten.

Israels barn skall erkänna Jesus och ta emot honom som sin frälsare, det ser vi i Sak 12:10, där det talas om att de skall se upp till honom som de ha stuckit, och sörja över honom som över ende sonen.

Det här kan man se tillsammans med Jesu uttalande:

Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.

Det är alltså när Israel erkänner Jesus som sin frälsare och sörjer det de gjorde mot honom, som han kommer att komma igen. Och det är när de åter är i sitt land och Gud hjälper dem att försvara det som vi ser idag.

Så det är alltså nu snart som Jesus kommer



Karl Håkan