torsdag 3 september 2015

De 7 församlingarna

Laodicea, Vårt Demokratiska samhälle

Den sista församlingen Laodicea (Upp 3:14 – 22), är inget annat än det Demokratiska samhälle som hela Västvärlden utgör just nu. Det kan man bland annat se på att Laodicea just betyder Demokrati, folkstyre.

Många som talat och skrivit om Laodicea har talat om det som en kristen församling som skall komma i den sista tiden. Och ser vi oss omkring idag så kan vi konstatera att i många stycken så är det Laodicea som vi har i våra församlingar.

Men tolkningen att Laodicea är hela vårt Demokratiska samhälle, är en betydligt intressantare tolkning. Och när vi granskar det Jesus sa om Laodicea så ser vi att det faktiskt stämmer. En Demokrati är t ex vare sig det ena eller det andra. Vare sig varm eller kall utan något mitt emellan, en kompromiss. Den är ljum, precis som det står.

Sedan kan man givetvis konstatera att våra kristna församlingar till stora delar, har fyllts av denna Laodicea Ande och blivit Laodicea församlingar idag. Världens ande har trängt in i våra församlingar och ersatt Jesus och hans ande, och gett oss kristna församlingar som går världens väg och som i stora stycken stämmer de också med beskrivningen i bibelordet.

Men låt oss nu titta på bibelordet utifrån att det beskriver hela vårt Demokratiska samhälle.

Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.
Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.

Laodicea är alltså varken varm eller kall, varken åt ena eller åt andra hållet. Det är någonstans mitt emellan. Och det är ju typiskt Demokrati. Det är kompromisser, Det är ljumt, någonstans mitt emellan.  Varken det ena eller det andra ordentligt.

Och här ser vi Jesu syn på Demokrati, och Jesus säger att han vill spy ut den ur sin mun. Den Demokrati vi har idag den duger alltså inte för Jesus. Att bara ha Demokrati är inte tillräckligt, det behövs mera.

Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.

Vi lever i välstånd idag. Och historiskt set är vi rika. Vi har vad vi behöver och saknar inget.

Men samtidigt känner sig många eländiga och ömkliga idag. Många känner det tomt och meningslöst i dagens samhälle. Andligt sett är vi fattiga och blinda och nakna, idag.

Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du skall se.

Men vad är då Jesu råd till vår Västerländska Demokrati.

Jo, vi skall köpa av honom hans andliga rikedom. Det är den rena rikedomen i hans Guld renat i eld, som det står här. Och jag ser det här som att vi skall fylla vårt samhälle med hans rena Evangelium, hans rena budskap.

Det som verkligen är värt något och ger resultat. Kärlek till vår nästa. Ärlighet och sanning. Ett ärligt uppsåt. etc

Inte den Kultur som vi har idag med dravel och meningslöshet, som i dagens samhälle ofta har fått ersätta Jesu rena ord, och hans evangelium, och budskap.

Vi skall också ha vita kläder att kläda oss i. Det är den frälsning i Jesus som vi alla behöver, den förlåtelse som vi får när vi kommer till Jesus och får ikläda oss han försoning.

Det är lätt att skapa ett dömande samhälle, ett samhälle där allt är styrt av regler, som vi har idag. Där straffen ofta drabbar den lille som råkar bryta mot någon detalj och egentligen inget ont har gjort. Mens de stora bovarna de går ofta fria.

Vad vi i stället skall ha det är ett samhälle med Jesus och med hans försoning. Ett ärligt samhälle där vi tillsammans kan tala om våra misslyckande, och tillsammans ta oss ur dem. Kan låta Jesu försoning och kraft gälla. Ett samhälle där gamla felaktigheter kan läggas bakom och vi går vidare i Jesu kraft.

Och det sista vi ser i Jesu budskap ovan, det är ögonsalva. Vi måste se och det ärligt. Det gör vi inte alltid i en demokrati idag. Det finns ofta krafter som försöker styra budskapet till sin fördel. Som försöker färga budskapet i sin färg och utesluta och förtala andra.

Här har vi Sveriges TV som exempel. Där allt som sägs i Nyheterna är filtrerat genom vänsterfiltret. Ska man rapportera om konflikten i Mellanöstern så tar man på Arabglasögonen och återger det som Araberna ser det i sitt försök att krossa Israel.

Och här ser vi tydligt att det inte är givet att massmedia i en västerländsk demokrati är objektiv. Utan det kan mycket väl sluta med att en grupp tar över massmedia och därmed har man inte full syn längre.

Jesus vill att vi skall vara ärliga och ha hans ögon och se ordentligt, att vi ser med Jesu ögon i denna svåra tid vi har idag.

Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar jag och fostrar [lär upp], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].

Jesus älskar också Vår västerländska Demokrati, Laodicea, och därför är han mån om att vi ändrar oss, att vi tar in det som är hans tänkande, i vårt tänkande. Annars kommer vi att få elände, annars kommer Jesu Aga och då blir det inte roligt.

Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.

Vi kan också se att Jesus kommer snart. Ja han står redan vid dörren och bankar, han kan komma när som helst, och han vill komma med sitt rike, med sin fest måltid, sitt fantastiska rike, men det är vi som skall öppna.

Och det är en intressant tanke att om vi inte öppnar frivilligt så tvingas Jesus tillgripa Aga, för att vi skall öppna för honom, och han gör det av kärlek, det finns ingen annan väg. För att Jesus skall ta över vår värd och skapa sitt rike måste vi vilja det, vi måste öppna.

Vi kan se det här i Jesu egna ord, ord som många vill rikta speciellt mot Judarna och deras situation idag. Men som kanske också gäller oss andra.

Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.

Och om vi fortsätter i Uppenbarelseboken ser vi:

Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
Upp 3:22. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Alltså det kommer att finnas de som segrar och får uppleva det här fantastiska som Jesus talar om, hans fantastiska rike, och det är alltså de som öppnar och släpper in Jesus.

Det här är givetvis också en personlig upplevelse. Att var och en som öppnar för Jesus får honom in i sitt hjärta, och frid med Gud. Men det har också en allmän betydelse och det ser vi när vi läser Upp 20:4. Det här uttrycket, sitta med mig på min tron, påminner just om Upp 20:4 och där är det 1000 årsriket det talas om.

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

Det är de som inte låtit sig snärjas av Vilddjurets Anda, Vilddjurets bild, TV och märke, 666, www, internet, och mycket av det som sänds idag på TV och är på Internet, den förfriska Vilddjurets Anda, som vi alltså måste både avslöja och hålla oss borta ifrån.

Och som det stod i Upp 3:21 skall vi i stället släppa in Jesus, för då kommer han, Guds rike är alltså nära och på gång och nästa steg är 1000 årsriket.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar