onsdag 18 september 2019


De 7 Församlingarna 75,
Summering
Laodicea, Demokratirörelsen

Laodicea

De 7 Församlingarna 50, Laodicea är Demokratirörelsen

Att Laodicea är vår moderna Demokratirörelse, det ser vi bland annat på att Laodicea betyder Folkstyre. Alltså samma som Demokrati.

Det är många som hävdar att om alla är Demokratiska, alltså majoriteten bestämmer, så fungerar allt. Men så enkelt är det inte.

Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:



De 7 Församlingarna 51, Med Laodicea har vi kommit till slutet på Församlingarnas tid

Laodicea är den sista av de 7 församlingarna. Med Laodicea har Jesus fullgjort det han skulle göra med sina församlingar.

Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:


De 7 Församlingarna 52, Demokrati utan Jesus blir lätt kompromisser och leder snett

Det är det vi kan läsa om i Upp 3:15 – 16 att en Demokrati lätt leder till kompromisser. Varken det ena eller det andra. Allt blir ljum.

Och i det långa loppet, utan Jesus, spårar alltihop ur. Vi ser det idag i Sverige.

Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.
Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.


De 7 Församlingarna 53, Idag har vi välstånd

Att bara sträva efter Välstånd leder till dess motsats. Det leder till fattigdom och elände. Och det är det vi ser idag hos oss.

Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.


De 7 Församlingarna 54, Andligt är vi Fattiga i vårt Demokratiska samhälle

Det välstånd vi tror att vi har det finns inte när vi ser till det Andliga. I själva verket är vi eländiga och ömkliga. Vi är andligt fattiga.

Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.


De 7 Församlingarna 55, Vår demokrati är både Blind och Naken samtidigt

En Demokrati ska vara öppen. Saker ska vara tillgängliga. Vi ska ha ett media som avslöjar de som fuskar. Men hur är det idag. Det fungerar inte.

Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.


De 7 Församlingarna 56, Vi har blivit fattiga i vår demokrati

Förutom att vara blinda och nakna samtidigt så har vi också blivit fattiga i vår demokrati. De som har pengar har skaffat sig monopol och äganderätt till saker.

Så har det inte varit förr. Förr arbetade samhället för att saker skulle vara öppna och tillgängliga.

Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.


De 7 Församlingarna 57, Endast med Jesus fungerar Demokratin

Om man läser här om Laodicea och ser att det betyder samma som Demokrati, så undrar man: Är Gud emot Demokrati och för Diktatur. Men när man kommer till vers 18 ser man att det inte är det Gud menar.

Det han menar är att vi måste ha honom, Jesus, med i vår Demokrati.

Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.


De 7 Församlingarna 58, Demokrati enligt Jesus är fylld av hans Nåd.

I ett Kristet land finns nåd. Alla gör fel, men det måste finnas sätt att komma tillbaka.

Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.


De 7 Församlingarna 59, Jesu Demokrati är öppen och klarsynt

Jesu demokrati är öppen, klarsynt och gör att vi kan se, vad som verkligen händer. Det är så en fungerande Demokrati ska vara.

Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.


De 7 Församlingarna 60, I vår tid kommer Guds Aga

Det är det vi ser idag. Guds Aga, Guds Fostran, Vi kan läsa här att Jesus säger: Alla som jag älskar tillrättavisar och Agar jag. Och så är det alltså med den tid vi nu lever i. Jesus är inte nöjd och han vill att vi ändrar oss.

Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].


De 7 Församlingarna 61, Tusenårsriket följer efter Laodicea

Den festmåltid Jesus talar om här är 1000 årsriket. Det rike där Jesus ska styra världen tillsammans med de sina.

Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.


De 7 Församlingarna 62, 1000 årsriket ska regeras av de som idag är bortcensurerade

Det är ganska intressant, men så kan man tolka det som står om Laodicea och det som står om 1000 årsriket. De som idag blir bortcensurerade i våra massmedia för att de sprider Jesu budskap och Sanningen, De får revansch i 1000 årsriket för då är det de som Regerar.

Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
Upp 3:22. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Och så kan vi läsa om 1000 årsriket

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

Vi känner igen Tron och Troner i de två bibelställena.


De 7 Församlingarna 63, Det är Jesu Demokrati som ska råda under 1000 årsriket

Vi konstaterade i förra avsnittet att det är de som sprider sanningen och Jesu Budskap idag som ska regera under 1000 riket.

Och när Jesus regerar ihop med de sina då är det renhet och försoning och klarsyn som gäller.

Vi läste tidigare om Jesu Budskap till Laodicea:

Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.

Det som kommer i 1000 års riket, det är alltså en Demokrati på Jesu sätt.


De 7 Församlingarna 64, När den 7:e Basunen ljuder då kommer Guds rike

Vi har nu kommit till den 7:e Basunen och den talar om att Gud har fullbordat det han skulle göra. Vi är framme. Och som vi talat om tidigare är Laodicea den sista Församlingen som alltså är på slutet.

Man undrar då vad som ska hända fram till slutet, och som vi tidigare talade om så kommer Guds vrede i samband med Laodicea strax innan allt är klart. Och det ser vi här också och det är där vi är idag.

Upp 10:5. Och ängeln [budbäraren] som jag ser, som ställde sig på havet och på marken [jorden], lyfter handen mot himlen.
Upp 10:6. Och han svär [bedyrar] vid honom som lever i evigheters evigheter, som skapar himlen och det i den, och jorden [marken] och det på den och havet och det i det, att ingen tid skall vara mer.
Upp 10:7. Därför i den 7:e ängelns [budbärarens] ljuds dagar, när han trumpetar [blåser i basun], skall Guds hemlighet fullbordas [uppfyllas, avslutas], som han förkunnat [förkunnar] till sina tjänare profeterna.


De 7 Församlingarna 65, Är det 3:e Ve ett tredje Världskrig

Vi ser här att när den 7:e Basunen ska blåsas då föregås det av att det 3:e ve proklameras. Det blir alltså en svår tid. Och man kan jämföra med de två andra ve:na som var 1:a och 2;:a världs kriget. Men Blir det här ett världskrig eller kommer Guds Vrede att visa sig på annat sätt.

Upp 11:14. Det 2:a ve har gått, se det 3:e ve kommer snart.


De 7 Församlingarna 66, För Andra gången får vi läsa att när 7:e Basunen ljuder då börjar Messias riket

När bibeln tar en sak 2 gånger så är det för att visa att detta är en absolut sanning.

Och åter får vi alltså läsa att när den 7:e Basunen ljuder då kommer Kristi kungadöme, alltså Messias rike. Då ska Jesus regera. Det Judarna alltid längta efter, alltså sin Messias, det kommer då att uppfyllas, och Jesus kommer att bli Messias inte bara för Judarna utan för alla människor.

Upp 11:15. Och den 7:e ängeln [budbäraren] trumpetar [blåser i basun] och väldiga röster kommer från [i] himmelen som säger: De träder fram [blir till], vår Herres [Jesu] och hans Kirsti [Messias] kungadömen, och han skall regera i evigheternas evigheter.


De 7 Församlingarna 67, Gud har hållit sitt förbund

Det sista här är att vi får se Förbundsarken. Det är en symbol på Guds förbund och det har alltså nu fullföljts.

Upp 11:19. Och Guds tempel öppnas i himmelen och hans förbunds ark ses i templet och det kommer blixtar och dunder [ljud] och åskor och jordskalv och väldigt hagel.


De 7 Församlingarna 68, Psalm 2 ger samma Budskap

Här i Psalm 2 får vi samma bild av det som ska hända som den vi har i den 7:e Basunen.

Ps 2:1.  Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2.  Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3.  Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.
Ps 2:4.  Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.
Ps 2:5.  talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6.  För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7.  Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8.  Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9.  Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10.  Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11.  Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12.  Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar