söndag 15 september 2019


De 7 Församlingarna 72,
Summering
Tyatira, Islam

Tyatira

De 7 Församlingarna 23, Tyatira den 4:e församlingen är Islam

Det är en intressant tanke som man inte möter så ofta i Kristna sammanhang, detta att Tyatira, den 4:e församlingen är Islam.

Det finns flera saker som pekar på detta, och det enklaste är ju att Islam kom tidsmässigt direkt efter Den Katolska Kyrkan.

Vi ser också att Jesus presenterar sig som Guds son och det är något som Islam förnekar och därför behöver höra

Vi får också möte en Profet, Profetissa, i vers 20 precis som Islam hade sin Profet.

Upp 2:18. Och skriv detta till ängeln [budbäraren] i församlingen i Tyatira [fortsatt offer]. Så säger Guds son, han som har ögon som elds flammor och vars fötter liknar skinande koppar [brons]:
Upp 2:19. Jag vet dit slit och kärlek och tjänande och tro och din uthållighet och dina insatser, och de sista fler än de första.
Upp 2:20. Men jag har något mot dig, att du tillåter kvinnan Jesabel [Baals flöde, ö-bon, utsöndrat skräp, svettiga strömmar], hon som säger att hon är profetissa för att undervisa och för att lura mina tjänare att bedriva hor [avgudadyrkan], och att äta avgudaoffer.



De 7 Församlingarna 24, Jesus är Guds son

Att Jesus är Guds son är något som är viktigt och att den här församlingen, alltså Islam, inte förstår det, är något som gör Jesus väldigt upprörd. Vi läser hur hans ögon är som eldsflammor, och hans fötter som skinande koppar.

Budskapet är fast och Jesus ser allt.

Upp 2:18. Och skriv detta till ängeln [budbäraren] i församlingen i Tyatira [fortsatt offer]. Så säger Guds son, han som har ögon som elds flammor och vars fötter liknar skinande koppar [brons]:
Upp 2:19. Jag vet dit slit och kärlek och tjänande och tro och din uthållighet och dina insatser, och de sista fler än de första.


De 7 Församlingarna 25, Tyatira har en Profet liksom Islam

En likhet som är slående mellan Tyatira och Islam är att båda har en Profet, I Tyatiras fall är det visserligen en kvinna, alltså en Profetissa. Men vi ser likheten.

Vi ser att det här är något som Jesus inte gillar.

Upp 2:20. Men jag har något mot dig, att du tillåter kvinnan Jesabel [Baals flöde, ö-bon, utsöndrat skräp, svettiga strömmar], hon som säger att hon är profetissa för att undervisa och för att lura mina tjänare att bedriva hor [avgudadyrkan], och att äta avgudaoffer.


De 7 Församlingarna 26, Islam är en Andligt död religion

Att Islam medför Andlig död det ser man i vers 23. Där står att hennes barn skall jag tillintetgöra och döda. Resultatet av att tro som Islam, ger en Andlig död.

Upp 2:23. Och hennes barn skall jag krossa och tillintetgöra [döda till döds] och alla församlingarna skall veta att jag är den som granskar njurar och hjärtan och jag skall ge åt er, var och en, efter era gärningar.


De 7 Församlingarna 27, Islam är en gärnings religion

Vi möter det här i vers 23. Det står att Gud ser till vars och ens gärningar och Gud granskar njurar och hjärtan.

Det är alltså gärningarna som ger hur Gud bedömer enligt den här versen om hur det är i Tyatira. Och så är det inom Islam. Där är det också gärningarna som räknas. Och någon försoning i Jesus finns inte.

Upp 2:23. Och hennes barn skall jag krossa och tillintetgöra [döda till döds] och alla församlingarna skall veta att jag är den som granskar njurar och hjärtan och jag skall ge åt er, var och en, efter era gärningar.


De 7 Församlingarna 28, Finns det Frälsta människor inom Islam

Vers 24 och 25 ser konstiga ut för en Kristen, om nu Tyatira är Islam. Man kan ställa sig frågan: Finns det frälsta inom Islam, men jag ser tre olika tolkningar av de här versarna och de säger inte nödvändigtvis att det finns frälsta människor inom Islam, men att Islam kommer att bestå till Jesus kommer

Upp 2:24. Men åt er säger jag och åt övriga i Tyatira [fortsatt offer] som inte har samma lära och som inte vet Satans djup som de säger, jag skall inte lägga mera börda på er.
Upp 2:25. Men bevara det du har, tills jag kommer.


De 7 Församlingarna 29, Islam går fram idag, i ändens tid

Islam kommer att få makt över folken och det är det vi ser idag. Och vi ser också att det är gärningarna som betonas. Något som vi skrev om i ett tidigare avsnitt, Islam är ju en gärningsreligion.

Upp 2:26. Och den som segrar och den som bevarar [vaktar, håller] mina gärningar ända till slutet, till honom skall jag ge makt över folken [hedningarna, nationerna, stammarna].


De 7 Församlingarna 30, Islam slår sönder det som inte håller måttet

Det är för att vi övergett Jesus som Islam kommer och krossar vår västvärld idag.

Det var det här som Islam skulle göra i änden. Den är den stav av Järn med vilken Jesus ska krossa det som inte håller måttet. Så som man krossar ler

Upp 2:27. Och han skall valla [bestämma över, vara herde för] dem, med en stav av järn, för de saker som är gjorda av lera krossas, som också jag har mottagit från min far.


De 7 Församlingarna 31, Islams framgång är ett tecken på att Jesus kommer snart

Morgonstjärnan är något som kommer precis innan Jesu tillkommelse. Jesus ska ge morgonstjärnan åt Tyatira, alltså åt Islam. Det är märkligt, nu på slutet har alltså Gud medvetet låtit Islam komma fram, precis innan Jesus kommer.

Och naturligtvis har Gud ett syfte med det här och det är, som vi skrivit tidigare, att slå på vår västvärld som håller på att förfalla. Som håller på att moraliskt ruttna.

Upp 2:28. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.


De 7 Församlingarna 32, Islam har bara lite av det Kristna budskapet

Vi kan se en annan sak också i den här beskrivningen, alltså att Islam skulle vara en planet till skillnad mot Församlingen generellt som motsvaras av Månen.

Upp 2:28. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.


De 7 Församlingarna 33, Islam har blivit stor först i vår tid

Det är först i vår tid som Islam har blivit stor. Det är också något som man kan se i den här versen, som alltså talar om tiden strax innan Jesus kommer, och där är vi nu.

Upp 2:28. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.


De 7 Församlingarna 34, Profetian är bevis på att Jesus finns

Åter får vi se att Profetian har ett budskap och det gäller att höra det. Och i det här kan vi alltså se att Jesus finns. Hans budskap har ju gått i uppfyllelse. Han visste hur det skulle bli, och det kan ingen människa säga, bara en Gud som är Evig.

Upp 2:29. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.


De 7 Församlingarna 35 Den 4:e Basunen är också Islam

Här ser vi vad som hände i de länder som Islam erövrade. Där kom det andliga mörkret. Solen är Jesus och Månen är som vi skrivit tidigare Församlingen. Och det sanna kristna budskapet som varit i de här länderna förmörkas.

Upp 8:12. Och den 4:e ängeln [budbäraren] trumpetar [blåser i basun] och tredjedelen av solen och tredjedelen av månen och tredjedelen av stjärnorna slås ner [förgörs], så att en tredjedel av dem förmörkas och dagen skall inte skina med en tredjedel och likaledes natten.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar