fredag 8 september 2023

230908 Treenigheten

 
230908 
Treenigheten

 
Många har svårt att föklrara treenigheten Själv brukar jag hänvisa till tre olika Bibelställen som jag tycker klart visar vad treenigheten är. Låt oss titta på dem.
 
Som första Bibelställe ska vi ta Joh 14 där Jesus själv förklara det hela och säger:Jag är i fadern och fadern är i mig och ni är i mig, och längre fram läser vi att också Anden ska komma till oss. Etc. Alla 4 är alltså tillsammans och i varandra, Vi hör ihop,  Den frälsta människan har alltså hela Gudomen i sig , hela treenigheten och det av nåd. Det här gör också folk lite förvirrade när vi talar om treeningheten och det i själv verket alltså är 4 för Gud vill ha oss med.
 
Joh 14:8. Filippus säger till honom: Jesus [Herre] visa [förklara för] oss Fadern och hjälp oss.
Joh 14:9. Jesus säger till honom: Så lång tid är jag med er och du känner mig inte Filippus. Den som sett mig han har sett Fadern och du säger: Förklara för [visa] oss Fadern.
Joh 14:10. Tro verkligen att jag är i Fadern och Fadern är i mig. Det är det ord som jag talat till er. Från mig själv talar jag inte. Det är Fadern som bor i mig, han utför gärningarna.
Joh 14:11. Tro [lita] på mig eftersom jag är i min Fader och Fadern är i mig, och om inte tro mig på grund av gärningarna.
Joh 14:12. Amen, Amen, jag säger er: Den som tror [litar] på mig. Han skall också göra de gärningar som jag gör, och större [mer] än dessa skall han göra, eftersom jag går till Fadern.
Joh 14:13. Och den som överhuvudtaget [ju] önskar något [begär] i mitt namn, det skall jag göra, så att Fadern äras [förhärligas] med [genom, i] sonen.
Joh 14:14. Så vad ni ber om [önskar] i mitt namn skall jag göra.
Joh 14:15. Så älska mig, håll [bevara] mina bud.
Joh 14:16. Och jag ber Fadern och han skall ge er en annan talesman [tröstare, advokat], så att han stannar bland er i evighet.
Joh 14:17. Den verkliga [sanna] anden den som världen inte kan acceptera därför att den inte förnimmer den eller känner till [förstår] den, men hos er stannar den och kommer att förbli.
Joh 14:18. Inte skall jag lämna er föräldralösa, jag kommer till er.
Joh 14:19. Ytterligare lite och världen ser mig inte mera, men ni skall se mig, eftersom jag lever och ni skall leva.
Joh 14:20. På den dagen skall ni veta [förstå], att jag är i min Fader och ni är i mig och jag i er.
Joh 14:21. Han som håller mina bud [befallningar] och bevarar dem han är den som älskar mig och han som älskar mig han skall älskas av min Fader och jag skall älska honom och visa mig själv för honom.
Joh 14:22. Judas, inte han Iskariot, säger till honom: Jesus [Herre] varför har det blivit så att du vill visa dig för oss och inte för världen.
Joh 14:23. Jesus svarar och säger till honom: Om någon älskar mig, kommer han att bevara mitt ord [budskap] och min Fader han älskar honom och jag skall komma till honom och jag skall verka [handla, utföra saker] bara hos honom.
Joh 14:24. Den som inte älskar mig, han bevarar inte mina ord, och det ord som ni hör det är inte mitt utan den som sänder mig, Faderns.
Joh 14:25. Det har jag, som är hos er, talat till er.
Joh 14:26. Och talesmannen [tröstaren, advokaten], den Helige Ande, den Fadern skall sända i mitt namn. Han skall lära er allt och han skall påminna er allt som jag säger till er.
Joh 14:27. Frid [fred, välgång] lämnar jag åt er. Min frid [fred, välgång] ger jag er, inte såsom världen ger, ger jag åt er. Låt inte era hjärtan bli skrämda [förvirrade, uppviglade] och var inte rädda.
Joh 14:28. Ni hör att jag säger till er: Jag går bort och jag kommer till er. Om ni älskar mig, gläds ni ju, eftersom jag säger: Jag går till Fadern, därför att min Fader är större än mig.
Joh 14:29. Och nu har jag sagt det åt er innan det händer, så att ni skall tro [ha tillit] när det händer.
Joh 14:30. Jag kommer inte att prata mycket mera bland er. Ty denna världens herre framträder [går omkring] och i mig har han inget.
Joh 14:31. Men så att världen må veta att jag älskar Fadern och jag gör så som Fadern föreskriver mig. Res er upp, låt oss gå härifrån.
 
Nästa Bibelställe som jag vill peka på är Upp 4 där vi kan läsa om de 4 väsendena som är runt omkring och i tronen. Här ser vi alltså åter att det är 4 fast vi talar om treenigheten. Men det är alltså för att vi som frälsta också är med. Genom Jesu nåd får vi vara med. Vi är ju Jesu brud och det är för vår frälsning som Jesus offrade sig.
 
Upp 4:1. Därefter ser jag och se, en dörr är öppen i himlen, och jag hör den tidigare rösten [ljudet], som låter som en trumpet [basun] som talar till mig, som säger: Stig upp hit och jag skall visa dig det som skall ske efter det här.
Upp 4:2. Och strax kommer jag i ande och se en tron är placerad i himlen och på tronen sitter han.
Upp 4:3. Och han som sitter är lik en uppenbarelse i en sten av jaspis och karneol och runt omkring tronen är en regnbåge som ser ut likt en smaragd.
Upp 4:4. Och runt omkring tronen, 24 troner och på tronerna ser jag de 24 äldste, som sitter iklädda vita [skinande] kläder och som har gyllene kronor på sina huvuden.
Upp 4:5. Och från tronen kommer blixtar och åskor och ljud [toner, röster], och framför tronen, 7 lysande ljus [elds facklor] som brinner, de är Guds 7 andar.
Upp 4:6. Och framför tronen är ett hav av glas lik kristall, och i tronens mitt och runt omkring tronen, 4 väsen som är fulla med ögon framtill och baktill.
Upp 4:7. Och det 1:a väsendet är likt ett lejon, och det 2:a väsendet är likt en ungtjur [oxe, kalv] och det 3:e väsendet har ansikte som en människa och det 4:e väsendet är likt en flygande örn.
Upp 4:8. Och vart och ett av de 4 väsendena har upptill 6 vingar, de är fulla med ögon runt omkring och invändigt, och de har ingen vila på dagen eller natten, och de säger helig [ren], helig, helig är Jesus [Herren] Gud den allsmäktige som var och som är och som kommer.
Upp 4:9. Och när väsendena ger ära och lovprisning och tack till honom som sitter på tronen, han som lever i evigheters evigheter.
Upp 4:10. Då faller de 24 äldste ner inför honom som sitter på tronen, och tillber [dyrkar, älskar] honom som lever i evigheters evigheter, och de kastar sina kronor framför tronen, och säger:
Upp 4:11. Du Jesus [Herren] är värdig, att motta äran och lovprisningen och makten, för du skapar allt och genom din vilja, är och skapas.
 
Det är intressant att notera här att nämns att de 4 väsendena har olika usseende, ett Lejon, en Ungtjur, ett Människoansikte och en Örn.  Lejonet är Lejonet av Juda som det står om i nästa Kapitel, alltså Jesus. En Tjur är symbol för fadern. Varelsen med människoansikte står naturligvis för oss. Och slutlgen är Örenen Den helige Ande.  Fåglar brukar stå för andar och en örn är en fågel som flyger långt upp, alltså när Gud, alltså symbol på Guds helige Ande.
 
Vi kan också läsa om dessa 4 väsen i Hes 1. Visserligen är väsendena här lite annorlunda med vi hittar också här Lejonet, Tjuren, Människoanskitet och Örnen. Här i Hesekiel ser vi det mera  utförligt och i ett helt kapitel och vi ser hur alla 4 väsendena går tillsammans hela tiden. Guds treenighet hör ihop och tillsammans är det Gud. Och tänk, vi får också vara med.
 
Hes 1:1 Och det hände i det 30:e året på den 4:e dagen i 5:e månanden, och jag var bland de som förts bort över floden Kebar, att han öppnade himmelen och jag såg Guds utseende [en syn från Gud].
Hes 1:2 I 5:e månaden det 5:e året efter konung Jojakins bortförande.
Hes 1:3 Och Jesus [Jashve] talade till Hesekiel, Busis son, präst i kaldéernas land vid floden Kebar, och han blev vidrörd där av Jesu [Jahves] hand.
Hes 1:4 Och jag såg en stark ande [vind] komma från norr som ett stort moln, och en betagande eld och ljus runt omkring det och mitt i, glänsande färger [ett glänsande öga] ut från elden.
Hes 1:5 Och mitt i, något som liknade 4 väsen, och deras utseende det är likt en människa [Adam].
Hes 1:6 Och de hade 4 ansikten var och en, och 4 vingar var och en.
Hes 1:7 Och deras steg är rätta steg, och själen i deras steg är som unga kalvar och gnistrande som färgen av polerad koppar.
Hes 1:8 Och människans [Adams] kraft [hand] var under deras vingar, 4 på de 4, och ansikten på sidorna hade de 4.
Hes 1:9 Deras vingar band dem till varandra, och de lät sig inte föras runt som människan går, Gud verkade [gick fram] där de gick.
Hes 1:10 Och deras ansikte liknade människoansikte [Adams ansikte] och lejon ansikte till höger på de 4 och tjur ansikte till vänster på de 4 och örn ansikte på de 4.
Hes 1:11 Och deras ansikten och deras vingar räckte över till varandra, med två band de samman varandra och med två skyddar de sina hednafolk [sina kroppar, sina döda, sina folk].
Hes 1:12 Och tillsammans vandrade de över sin yta, den som är satt av anden, så gick de, de gick inte runt när de gick.
Hes 1:13 Och väsendena liknade i synen som lysande brinnande eld, med en skinande lampas utseende, som vandrade mellan väsendena som eld, och från elden gick det ut välsignelse [glitter].
Hes 1:14 Och väsendena springer fram och tillbaka, så att det ser ut som blixten.
Hes 1:15 Och jag såg och här var ett hjul [förmedlare] på jorden vid sidan av väsendena åt de 4:s ansikte [för de 4, vid dem].
Hes 1:16 Och hjulens [förmedlarnas] utseende och gärning är som ädelstenarnas färg och alla de 4 är lika och utseende och gärning är som hjul [förmedlare] som sitter mitt i varandra.
Hes 1:17 De gick vid de 4:s sida, de gick inte omkring [runt] när de gick.
Hes 1:18 Och naven är höga [kraftfulla] på dem och man fruktar för dem, och deras nav var fulla med färger [ögon] runt omkring, på alla 4.
Hes 1:19 Och när väsendena vandrade, vandrar hjulen [förmedlarna] vid deras sida, och i väsendenas lyftande från [förlåtande av] jorden lyfter [förlåter] hjulen [förmedlarna].
Hes 1:20 Såsom han gör, gör anden, såsom de vandrar så gör anden och så vandrar hjulen [förmedlarna], de lyfter sig tätt på [de förlåter intensivt], ty det är levande ande i hjulen [förmedlarna].
Hes 1:21 I deras vandrande, de vandrade, i deras stående, de stod, och i deras lyftande från [förlåtande av] jorden, lyfte [förlät] deras hjul [förmedlare], hos dem [deras folk], ty den levande anden var i hjulen [förmedlarna].
Hes 1:22 Och likaså på [över] väsendenas [de levandes] huvud, var himlavalvet, som färgat av kristall, väldigt utsträckt, på [över] deras huvuden, från ovan [höjden].
Hes 1:23 Och under himlavalvet var deras raka [rättvisa] vingar inbördes till varandra, ty med två skyddade de varandra och med två skyddade de sina folk [kroppar, spillror].
Hes 1:24 Och jag hörde deras vingars ljud, som ljudet av mycket stora vatten, som Den Allsmäktiges röst, i det de gick blev det kraftigt ljud, liksom ljudet stannade när de stod med sina vingar vilande.
Hes 1:25 Och det är en röst ner från Himlavalvet, som är över deras huvuden, när de står och vilar sina vingar.
Hes 1:26 Och på himlavalvet, som var över deras huvud, var något som liknade en ädelsten, lik en tron, och på det som liknade tronen, något som såg ut som en människa [Adam] som satt på det där ovan.
Hes 1:27 Och jag såg som färg av bärnsten, som såg ut som eld runt omkring hans midja och neråt från hans midja, och en spira syntes som såg ut som eld och ljus åt honom.
Hes 1:28 Som utseendet hos bågen som bildas i molnen på en regnig dag, så var utseendet hos ljuset runt omkring honom, vars utseende var som Jesu härlighet [Jahves härlighet], och jag såg honom, och jag föll ner på mitt ansikte, och jag hörde en röst som talade.
 
Det är intressant att se här hur alla 4 häller ihop och det ät rillsammans de är Gud. Och det här gör ju också att det ibland är svårt att se vem som gör vad i detta. Alla 4 är ju med och tillsammans gär de Guds verk.
 
Ett annat ställe som jag ofta brukar citera men som i och för sig inte talar om Trendigheten, men väl hur Gud vill ha oss med, det är 1  Mos 1:26. Många läser det här som något som hände en gång och som misslyckades därför att vi människor föll i synd. Men när jag läser det ser jag det som en profesia på det som ska komma, Brölloppet, när Jesus förenar sig med sin brud, vi människor, och vi blir alltså en del av honom, Han är i oss och vi i honom. Vi är av hans blod.
 
1 Mos 1:26 <Trad:> Och Gud sade: Vi skall göra människan [Adam] till vår likhet som en av oss [som vårt blod], och de skall regera över havets fiskar och över himmelens fåglar och boskapsdjuren och över hela jorden och över alla krälande kräldjur [landdjur, smådjur] på jorden.
| <Alt:> Och Gud sade: Vi skall göra Adam [människan, den blodröde] som vår försoning genom vårt blod och de skall regera över det rytande och växande och i det väldiga namnets strålglans och i överflöd och på hela den fasta grunden och över allt sprudlande entusiastiskt liv på den fasta grunden.
1 Mos 1:27 <Trad:> Och Gud skapade människan [Adam] i sin likhet, i överensstämmelse med Gud skapade han honom, till man [hankön] och kvinna [honkön] skapade han dem.
| <Alt:> Och Gud skapade Adam [människan, den blodröde] i överensstämmelse med sig själv, genom Guds like [likhet, avbild] skapade han honom, till sanning och den vi skall genomborra [och förbannelse] skapade han dem.
 
Här kan vi se just det här hur vi ska bli lika Jesus, lika Gud, det är det som är Guds mål  En del tycker det låter så hemskt att säga att vi ska bli lika Gud, men att säga att vi aka bli lika Jesus känns mera OK. Men Jesus är ju Gud så egentligen är det samma sak. Och åter igen, allt är av nåd, Inget har med egen rättfärdigjhet, egen styrka, egen godhet att göra, Det är Jesu verk i oss och med oss. Genom Jesus är vi frålsta. Och vi är infogade i treenigheten och en del av Guddomen genom Jesu nåd, det är ju rent otroligt. Men så fantastisk och nådefull är Gud, Men det fodrar alltså vår ödmjukhet och att vi helt böjer oss under Guds vilja och fösoning.
 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar