tisdag 31 oktober 2023

231031 Är det Harmagedon vi ser dra igång

 
231031 
Är det Harmagedon vi ser dra igång
 


Det intressanta i det vi ser  idag i Israel och som verkar kunna expandera betydligt och bli ett verkligt problem för Israel är att det börjadeat i Gaza. Gaza är ju det vi läser om i Hes 39:11, ett område öster om havet och som Gog ska få till grav. Det kallas i Hessekiel för Hamongog och enligt många är det samma ord som Harmagedon Upp 16:16.
 
Upp 16:16 Och han samlar dem till den platsen som på Hebreiska kallas Harmagedon *.
{* Harmagedon [Megiddos Berg], (se också likheten med Hamongog i Hes 39:11):
Hamongog = Larmande hopen, hopen som skall ta bort, hopen som rör sig i cirklar; Gogs tumult, Gogs hop
// Hamon <hmn> = tumult, oväsen, mängd, folkmassa
// Gog <gvg> = altartopp, tak. larma, klaga, fantisera, röra sig i cirklar, fest, dela, ta bort)}
 
Hes 39:11 Och det blir så att på den dagen ger jag åt Gog * en plats till grav i Israel**, en motståndarnas [bråkmakarnas, de som vill dela] dalgång [flock] öster om havet och det stoppar motståndarna, och de begraver där Gog, och hela dess hop [tumult, oväsen], och de kallar dalgången Hamongog.
{* Gog=altartopp, tak, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knota}
{**Israel=Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
{***Hamongog=Gogs tumult, Gogs hop}
 
Här ser vi alltså de två versarna och genom att läsa det som står runt omkring så kan vi alltså se vad det är man talar om här och se hur det stämmer med dagens läge, och också vad som ska följa.
 
Låt oss börja med att läsa i Uppenberlserboken och vi börjar från vers 10:
 
Upp 16:10 Och den 5:e ängeln [budbäraren] tömmer sin skål på vilddjurets tron och följden blir att hans rike förmörkades och de bet sönder sina tungor [bet fast sina tungor, lade tand för tunga] av våndan [slitet, lidandet, det hårda arbetet].
Upp 16:11 Och de förtalar [smädar] då himmelens Gud på grund av sina våndor [jobbigheter, lidanden] och på grund av sina varhärdar [kräftsvulster, sår, bölder] och vänder inte om från [ångrar inte, omprövar inte] sina gärningar [handlande, slit].
 
Här i den 5:e vredesskålen som atlltså ligger strax före Upp 16:16 ser vi just det rike som vi lever i idag Vilddjurets rike. Vilddjur har i Bibeln varit beteckning på de stora riken som vi hade på Bibelns tid, Babylonien, Persien, Grekland, Romarriket. De var alla totala riken där hela den kända världen skulle med och man blandade ofta folk och religioner så att man kunde införa en ny religion. T ex Rommarnas dyrkan av Kejsaren.  Idag ser vi Vilddjuret rike i form av Globalisterna som kräver att alla ska öppna upp sina länder och följa alla de direktiv som går ut från centralt håll.
 
Och vi ser hur man nu har böjrat med Censur, riket läggs i mörker, vi kan inte längre se åtminstone inte i de oficiella medierna, typ SVT och tidningar typ Aftonblandet och Expressen. Där tar man upp det som gynnár Gobalisterna med tiger om det som går emot. Och man t o m ljuger om vissa saker t ex Klimat problemen med Koldioxid. Koldioxid är ju växternas näring, de består av kolvätekedjor där kolet kommer från Koldioxid och vätet från vatten. Och klimmatförändringarna är styrda av helt andra krefter och koldioxidens inflyttande på temperaturen är helt försmubart. Och koldioxidhysterin är alltså bara ett exempel på hur vi blir förförda och hur alltså mörkret sänker sig och vi inte får se klart. Och t o m talas det om självcensur något vi också känner igen idag. ”De bet sönder sing tungor” som det står.
 
Och vi ser också hur de förtalar himmelens Gud, alltså vår Gud som kristna, den ende sanne Guden. I dagen samhälle gör man allt för att få bort Jesus och tron på vår Gud. Så sammanfattningsvis kan vi säg att i de här tvä versanra känner vi igen oss idag.
 
Upp 16:12 Och den 6:e ängeln [budbäraren] tömmer ut sin skål över den väldiga floden Eufrat [forsa, rusa, våldsam] och dess vatten blir uttorkat för att vägen [marschen] skall förberedas för konungarna [herrarna, regenterna] från öster [solens uppgångar].
 
Och här i den 6:e vredesskålen ser vi hur Euftat torkar ut, och här har vi de som talar om den fysiska Eufrat som vi  har i Irak. Men här talas det istället om den Eufrat som vi har i 1 Mos 2, där vi möter Eufrat som är den sista välsignelsefloden som rinner iut från Paradiset och vattnar området runt omring. Det är den som ska torka ut och därmed den sista värlsingelsn över vår del av världen, och som vi ser idag, det österländska väller in både i from av deras religioner och deras produkter.
 
Upp 16:13 Och jag ser, från drakens [ormens] mun och från vilddjurets mun och från den falske profetens [lögnprofetens] mun, 3 ondskefulla [orena, skamliga, grymma] andar [vindar, liv, krafter] lika paddor.
Upp 16:14 För det är onda andar, som gör tecken, för att gå ut till de styrande [konungarna] på jorden och hela världen, för att samla dem till krig, på den allsmäktige Guds väldiga dag.
 
Och här i vers 13 och 14 möter vi de krafter som vi har i dagens samhälle. Ormen, draken, satan själv som lurade Eva i Paradieset och som på samma sätt idag lurar hela Kristi kyrka. Vilddjuret som vi talade om ovan i form av Globalismen som kräver lydnad och vill breda ut sig över hela jorden. Och slutligen ”Den falske profeten”.  En anspelning på Islam och deras Profet, här ser vi hur Islam idag går fram över hela Jorden med målet att lägga alla mäniskor under denna trälfdoms reiligon  och deras avgud.
 
Och de här tre krafterna är alltså onda andar. Och eftersom dagens sekulariserade människa i västvärlden inte erkänner andemakter så har de fritt spelrum och det är därför allt är som det är idag. Man ser alltså inte ens dessa onda andar som fördärvar vårt samhälle. Men vi som går med Jesus vi ser dem.
 
Och det vi också ser här är alltså att de här är den allsmäktige Guds väldiga dag. Vi är alltså där idag.
 
Upp 16:15 Se jag kommer som en tjuv, välsignad den som vakar och den som bevarar sina kläder, så att han inte vandrar omkring naken och man får se hans blygd [skam, oanständighet].
 
Och Jesus kommer alltså här  någostans, vi vet inte exakt men det sker i det här sammanhanget enligt vers 15.
 
Upp 16:16 Och han samlar dem till den platsen som på Hebreiska kallas Harmagedon *.
{* Harmagedon [Megiddos Berg], (se också likheten med Hamongog i Hes 39:11):
Hamongog = Larmande hopen, hopen som skall ta bort, hopen som rör sig i cirklar; Gogs tumult, Gogs hop
// Hamon <hmn> = tumult, oväsen, mängd, folkmassa
// Gog <gvg> = altartopp, tak. larma, klaga, fantisera, röra sig i cirklar, fest, dela, ta bort)}
 
Och här ser vi just att det hela ska ha med Harmagedon att göra, det är runt omkring Harmagedon allt ska samlas. Och i Hes 39:11 ser vi Hamongog och som vi sa är det samma ord som Harmagedon. Och vi kan läsa vidare i Hes 39:11 och frammåt odh se vad som ska hända.
 
Hes 39:11 Och det blir så att på den dagen ger jag åt Gog * en plats till grav i Israel**, en motståndarnas [bråkmakarnas, de som vill dela] dalgång [flock] öster om havet och det stoppar motståndarna, och de begraver där Gog, och hela dess hop [tumult, oväsen], och de kallar dalgången Hamongog.
{* Gog=altartopp, tak, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knota}
{**Israel=Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
{***Hamongog=Gogs tumult, Gogs hop}
Hes 39:12 Och Israels folk [hus] begraver dem på nytt 7 gånger [7 månader] för att rena landet.
 
Och vi ser hur det här ska äga rum många gånger ja 7 gånger här eller eftersom 7 står för fullkomlighet så kan det också betyda tills det är färdiggjort.
 
Hes 39:13 Och hela landets folk begraver och det blir dem till berömmelse, min äras dagar, säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:14 Och man skall alltid skilja motståndare [bråkmakare, de som vill dela] i landet, motståndarnas gravar är markerade på markens [landets, jordens] yta, de söker för att till slut rena den på nytt 7 gånger [i 7 månader].
Hes 39:15 Och de går över motståndarna i landet och märker ut människo- [Adams] ben [styrka, krafter] och bygger vid dess sida ett tecken intill hans grav, gravarna hör till Hamongog.
Hes 39:16 Och det är också namnet på en stad, Hamona [hennes tumult, hennes hop], och landet renas.
 
Här ser vi också lur man i Israel hela tiden bekämpar terrorn från Hamas och Fata.
 
Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].
 
Här hittar vi en parallell till det vi finner i Upp 19
 
Upp 19:17. Och jag ser en ängel [budbärare] som står i [vid] solen och som ropar med väldig röst och säger till alla fåglar som flyger på himmelens höjd: Kom hit och samla er till den store Gudens festmåltid.
Upp 19:18. För att äta [inta] kungars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och officerares kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och mäktigas kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och hästars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och de som är placerade under dem, och alla fria och trälar [tjänare] och små och storas kroppar [köttsliga och mänskliga natur].
Upp 19:19. Och jag ser vilddjuret och jordens härskare [kungar] och deras härar, samlade för att föra krig mot honom som sitter på hästen och mot hans här.
Upp 19:20. Och vilddjuret grips och med honom den falske profeten [lögnprofeten], han som åstadkommer tecken inför honom, med vilka han bedrar dem som mottagit vilddjurets kod [märke, prägling, kännetecken]och som dyrkar [avgudar, älskar] hans bild, de två kastas levande i eld sjön som brinner med svavel.
 
Det är alltså här Jesus ska besegra alla onda andar och kasta dem i sjön som brinner med Svavel och i fortsättningen på Upp 19 kan vi också läsa hur ormen, Satan etc kommer att fängsals. Hela den onda andehären vi ser idag kommer alltså att bekämpas och slutligen besegras och vi är kanske där idag eller myckaet nära eftersom profetian stämmer så bra med det vi ser.
 
Och om vi läser vidare så ser vi vad som ska hända sedan.
 
Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].
 
Här kan vilä se hur Israel ska bli förlåtet och få tillbaka sitt land inför alla Hedningars ögin. Och det här ska gälla i all evighet, de ska aldrig ingen vahöva läman sitt land.
 
Och det intressanta idag är alltså att det kanske är det här vi ser hat dragit igång, vi är verkligen på den yttersta ändetiden och Jesujs kommer mycket snart.
 
Karl Håkan
 
(Etiketter: Harmagedon, Hamongog, Israel, Krig, Ändetiden)
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar