söndag 21 augusti 2022

220821 Psalmerna som pekar på 2023

 
220821 
Psalmerna som pekar på 2023
 


Vi har nu tittat på berättelsen om Noa och konstaterat att den innehåller årtalet 2023 som det år när Noa ska gå ut ur Arken.
 
Och vi har också tittat på Daniels profetia och i det sista kapitlet näms också årtal och händelser som ger just 2023
 
Och nu ska vi titta på ytterligare ett sätt att komma till 2023 och det är genom att studera Psaltaren. Min mor och jag har också hört det från andra håll hävdade att Psalmerna pekade på olika år så att Psalm 1 stod för 1901 etc. Och då blir 2023 Psalm 123 så låt oss titta på Psalmerna runt det numret.
 
Låt oss börja med Ps 120:
 
Ps 120:1. En vallfartssång, I belägring [hemsökelse] ropade jag till Jesus [Jashve] och han svarade mig.
Ps 120:2. Jesus [Jashve] försvara mitt liv mot falska domar, från förrädiska tungor.
Ps 120:3. Hur ger du igen till honom [betalar han till dig] och hur avslutar du förrädarens tunga.
Ps 120:4. <Trad> Med väldiga skarpa pilar med glödande fastspänt kol [ginstkol].
| <Alt> Från det genomträngande starka mitten utstrålar giftig Ginst.
Ps 120:5. Ve mig för mina boningar är utströdda [Mesek] i mörkrets [Kadars] hem [tält].
Ps 120:6. Länga har min själ bott bland folk som hatar fred [frid].
Ps 120:7. Jag talar för fred men de för [till] krig.
 
Här ser vi flera saker som stämmer på 2020. Det var det år som epidemin, eller det man lanserade som Pandemi kom. Och i vers 4 kan vi läsa om giftig Ginst, Vi kan i vers 2 läsa om förrädiska tungor, precis som den här Epidemin från myndigheterna kännetecknades av förförelse och lögner. Det var inget annat än det vi haft flera gånger tidigare i omfattning men nu gjordes till något fruktansvärt och hela samhället stängdes ner och ingen fick säga emot utan samma budskap fanns i alla de vanliga medierna.
 
Och när vi läser de här Psalmerna ska vi tänka på att de är riktade till Israel och Israels folk.
 
I vers 6 kan vi läsa om hur Israels folk bor bland folk som hatar fred
Och gång på gång ser vi hur man går till atack från Arabsidan, de så kallade Palestinierna mot Israel.
 
Här har vi alltså flera saker som stämmer och vi kan säga att 2020 var vi här i Psaltaren.
 
När vi sedan läser 121 :
 
Ps 121:1. Vallfartssång. Jag lyfter mina ögon mot bergen, från att inget finns kommer han [man] med min hjälp [varifrån ska min hjälp komma, från ingenstans kommer han med min hjälp]
Ps 121:2. <trad> Min hjälp är från Jesus [Jashve, Jesu folk], som gör himmel [det väldiga namnet] och Jord [den fasta grunden].
|<Alt> Min hjälp kommer från de kristna som uppfyller [är i på] himmelen och jorden.
Ps 121:3. Han låter inte din fot slinta, han sover inte han som skyddar dig.
Ps 121:4. Se, han slumrar inte och han sover inte, han som skyddar Israel.
Ps 121:5. Jesus [Jashve] skyddar [bevarar] dig, Jesus [Jashve] försvarar dig, på din högra sida.
Ps 121:6. Solen ska inte skada [döda, slå ner] dig om dagen och inte månen om natten.
Ps 121:7. Jesus [Jashve] bevarar dig från allt ont, han sköter [bevakar] ditt liv [själ].
Ps 121:8. Jesus [Jashve] sköter om dig när du går ut [för ut] och han kommer till dig från nu och alltid i evighet.
 
Här i Ps 121 kan vi läsa om hur Israel kan förtrösta på Jesus och det gällde 2021 liksom alla år så länge Israel bestått och det är också något att ha med sig nu när vi är på väg in i den svåra tid som ligger framför, vilket vi kommer att se när vi går vidare.
 
Ps 122:1. En vallfartssång som kom till David. Gläd dig vid orden, Vi går till Jesu [Herren, Jashves] hus.
Ps 122:2. Våra fötter står i dina portar Jerusalem.
Ps 122:3. Jerusalem, den byggda staden som är förenad tillsammans.
Ps 122:4. Stammarna gläder sig, Jesu [Jashves] stammar, Israels folk, åt att stiga upp för att sträcka ut händerna till lovprisning av Jesus [Jashve] [för Jesu [Jashves] namn].
Ps 122:5. För där finns domarsäten, troner för Davids ätt.
Ps 122:6. Be om fred för Jerusalem, de som älskar dig får lugn [säkerhet].
Ps 122:7. Det ska [må] bli fred [frid, välgång] inom dina murar, säkerhet i dina borgar [palats].
Ps 122:8. För mina bröder och mina landsmän [vänner] talar jag och ber fred över dig.
Ps 122:9. På grund av Jesu [Jashves] vår Guds hus, begär jag allt gott åt dig.
 
Här ser vi hur vi är på väg in i det tillstånd som ska komma, det tillstånd när Israels Gud ska döma värden. Och När Jerusalem, symbolen på Guds rike kommer att ta över. Men vi är bara i porten, vi har inte kommit in än. Och det är alltså där vi är i år. Vi är på väg in i Guds rike snart kommer det tillstånd som vi läst om i Bibeln när bröllop ska hållas och Jesus och hans trogna ska styra världen efter Jesu vilja.
 
Men nu kommer 123 alltså 2023 och det år när sakerna verkligen ska hända, och vi ser här att det blir ett jobbigt år för Israel.
 
Ps 123:1. En vallfartssång. Jag lyfter mina ögon till dig som bor i himmelen.
Ps 123:2. Se, som slavarnas ögon är riktade mot deras herre, och som slavinnornas ögon är riktade mot deras föreståndarinna, så är vår bön [hängivenhet, klagan], våra ögon mot [till] vår Gud alltid.
Ps 123:3. Ge oss nåd Jesus [Jashve], ge oss nåd, för vi har rikligt mättats med förstörelse [förakt, skam].
Ps 123:4. Vår själ har fyllts övernog [väldigt], av högmodig respektlöshet, de högdragnas [stoltas] fördärvande [hån].
 
Här ser vi hur Israel ropar på Jesus. De ska se upp till honom och de ska ropa på honom för de har fått nog. Och det är alltså det här som kommer att hända nästa år och resultatet kan vi se i nästa Psalm.
 
Och just det här talade Jesus om när han talar med sina lärjungar om ändens tid strax innan han korsfästs.  Jesus ska alltså komma tillbaka till dem först när der ropar på honom, och det är alltså det som står här i Ps 123 alltså för år 2023.
 
Mat 23:37. Jerusalem*, Jerusalem, som dödar profeterna och stenar de som har sänts till dig, hur många gånger har jag inte velat samla dina barn, som en höna som samlar sina kycklingar under vingarna. Men ni vill inte.
{* Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet}
Mat 23:38. Se, ert hus [familj, bostad] överges [lämnas, ges bort] och blir öde [öken].
Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.
 
Och här kommer Ps 124 som alltså står för 2024 och som beskriver hur Jesus har räddat dem.
 
Ps 124:1. En vallfarts sång, som kom till David. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, säger man, oh, Israel.
Ps 124:2. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, genom att han fullgjorde vårt mänskliga [Adams] offer.
Ps 124:3. Då hade vårt liv varit i våra synder, i gravar. Nu, här, är hans son.
Ps 124:4. Då hade vattnet översvämmat oss, arvedelen hade passerat bort, vår själs offer [dess ström hade gått fram över våra själar].
Ps 124:5. Då hade de kokande [svallande] vattnen gått över våra själar.
Ps 124:6. Prisa Jesus [Jashve], han tog bort det vi lades till last [orsakade], han har rivit sönder deras anklagelser.
Ps 124:7. Vår själ är som en fågel, som räddas från snärjarnas snara. Snarorna krossade han och vi räddades.
Ps 124:8. Vår hjälp är i Jesu [Jashves] namn, som har gjort himmel [är ett väldigt namn] och jord [en fast grund].
 
 
Här ser vi hur kritisk situationen var och vad som hade hänt om man inte tagit emot Jesus, då hade vattnet gått över Israels land igen, och vi vet från berättelsen om Noa att när vattnet översvämmade land var en symbol för att Hedningarna tog över Israels land och fördärvade dess folk.
 
Det är alltså det som höll på att hända 2023 och också  tidigare men när de ropade på Jesus hörde han dem och räddade landet och folket och nu 2024 är de trygga och Israels folk har bivit ett folk som tror på Jesus.
 
Ps 125:1. En vallfartssång. Den som har sin tillflykt i Jesus [Jashve] han är som Sions berg. Det vacklar inte det är fast för evigt.
Ps 125:2. Jerusalem har berg runt omkring sig och Jesus [Jashve] är runtomkring sitt folk från nu och i evigheters evigheter.
Ps 125:3. De Gudlösas [ondskans] spira ska inte vila över de rättfärdigas del, för att inte de rättfärdiga må hamna i ondskans händer.
Ps 125:4. Jesus [Jashve] stärker [förbättrar] de goda, och de rättrådiga i deras hjärtan.
<Alt> Jesus helgar till godhet och till rättrådighet i deras hjärtan.
Ps 125:5. Och de som är ur kurs på sina avvägar, ska Jesus [Jashve] gå iväg med, för de onda gärningarna. Fred [Frid] över Israel.
 
Här har vi ytterligare en Psalm som talar om att Israel tagit emot Jesus. Och vi ser hur han är ett skydd för dem, och det är inte bara nu utan de kommer att vara i Evighet. Aldrig mer ska Israel fördrivas från sitt land.
 
Och vi ser inte bara att Israel har Jesus som skydd runt omkirn utan ingen av dem som inte tror på Israels Gud ska ha någon chans. Vi vet idag hur Araberna i området, alltså de som kallar sig Palestinier har som mål att vilja ta över hela landet, Men de ska alltså inte lyckas. Ingen ska kunna styra över Judarna den tillhör Jesus.
 
Och vi kan t o m i vers 5 se att de som inte vill acceptera Guds vilja här de ska bli tvungna att lämna området. Jesus ska gå iväg med dem för de onda gärningarnas skull. Så här har vi alltså lösningen på det som kallas för Palestinakonflikten. Jesus ska tvinga de som inte finner sig i ett Judiskt styra att lämna området.
 
Och i nästa Psalm får vi läsa ännu mera om den fantastiska känsla som kommer när Jesus har gjort det han skulle med Israels folk och deras fiender.
 
Ps 126:1. En vallfartssång. När Jesus [Jashve] återvände till det återupprättade Sion var vi de starkas like [som återställda, som drömmare].
Ps 126:2. Därför fyller han vår mun med skratt [gyckel, hån] och vår tunga med glädje [sång, jubel, triumf]. Då säger man bland hedningarna [folken]: Jesus [Jashve] har låtit stora saker ske bland dessa.
Ps 126:3. Jesus [Jashve] har gjort storverk med vårt folk [oss], låt oss vara glada.
Ps 126:4. Jesus [Jashve] återupprättade oss med vårt återvändande, liksom bäckarna i söder. 
<Alt> Jesus [Jashve] återför vår sabbat som bäckarna i söder.
Ps 126:5. Sådden är i gråt, de skördar i triumf.
Ps 126:6. Vandrande han går och gråtande lånar utsädet och sedan han kommer i triumf och bär sina kärvar.
 
Israel jublar ja de t o m skrattar av glädje, nu är alla problem som de kämpat med i alla år borta. Och när vi ser till hur det varit för Israel i deras land så kan man instämma i vers 5 Sådden i Gråt, Skörden i Triumf. Allt det jobbiga som de haft och har idag kommer att gå över i triumf.
 
Nu har vi alltså på ytterligare ett sätt pekat på året 2023 som det år när Israels problem ska lösas och Jesus komma och Israel ska ta emot honom som sin Messias. Och vi har dessutom fått fram händelser som ska hända runt om kring det här datumet.
 
 
Så när vi sett alla de här bibelställena så blir nästa år mycket spännande och framförallt övergången till 2024. Och som vanligt är det bara Gud som vet vad som ska komma framöver, och som vi sagt tidigare. Människan spår men Gud rår.
 
Karl Håkan
 
(Etiketter: 2023, Psalm, Ps 23, Ps 24, Jesus kommer, Israel)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar