måndag 29 augusti 2022

220829 Jesu verksamhet och 2023

 
220829 
Jesu verksamhet och 2023
 


Det finns ytterligare ett sätt att peka på 2023 och det är att titta på Jesu verksamhet. Man vet inte exakt när den började men det är inte otroligt att det var år 23 och övergången till år 24.
 
Jesus föddes mellan år 7 fkr och år 4 fkr det kan man fastslå med hänvisning till de namn som nämns i samband med hans födelse och deras verksamhet. 
 
Om vi antar att det var år 7 så blir 7 + 23 just 30 och som vi kan läsa i Bibeln så var Jesus vid pass 30 det vill säga ungefär 30 när han framträdde.
 
Mänga är idag överens om att det var år 30 som han korsfästes och det blir då c:a 7 år. Man har tidigare hävdat att hans verkshet pågick i 3,5 år och det som ett resultat hur mänga gånger han var i Jerusalem. Men alla gånger behöver inte vara med, så alltså är c:a 7 års verksamhet inte en orimlighet.
 
Vi kan också konstatera när vi räknar på de släkttavlor som finns i Bibeln att det var c:a 2000 år mellan det Gud skapade Adam och det år Abraham kom till det utlovade landet.
 
Likaså var det c:a 2000 år mellan det år när Abraham kom till landet och det år Jesus började sin verksamhet. Vi ser alltså att enligt Bibeln sker saker med 2000 års mellanrum och i och med det blir alltså år 2023 intressant, det är ju 2000 år från det Jesus började sin verksamhet första gången har var på Jorden.
 
Det är alltså inte alls osannolikt att Jesus framträder pånytt och börjar sin verksamhet, alltså kommer igen, nästa år, år 2023.
 
Nu har vi alltså på 4 olika sätt kommit fram till samma årtal nämligen 2023.
 
Vi har visat det i berättelsen om Noa
 
Vi har visat det utifrån Daniels profetia i Dan 12.
 
Vi har läst Psalmerna som pekar på de aktuella åren 2020, Ps 120, till 2026, Ps 126, och där Ps 123 och Ps 124 klart innehåller att då ska Israel ta emot Jesus.
 
Vi har nu på ett 4:de sätt konstaterat det utifrån tidens indelning i 2000 år perioder.
 
Kan vi då vara helt säkra på att det är så här. Nej naturligtvis inte. Det är alltid Gud som har sista ordet och hans Planer gäller och våra tolkningar av Bibeln är alltid behäftade med våran egen svaghet. Även om vi tror oss haft Guds och den Helige Andes ledning.
 
Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar