torsdag 1 augusti 2019


De 7 Församlingarna 27,
Islam är en gärnings religion



Vi möter det här i vers 23. Det står att Gud ser till vars och ens gärningar och Gud granskar njurar och hjärtan.

Det är alltså gärningarna som ger hur Gud bedömer enligt den här versen om hur det är i Tyatira. Och så är det inom Islam. Där är det också gärningarna som räknas. Och någon försoning i Jesus finns inte.,

Upp 2:23. Och hennes barn skall jag krossa och tillintetgöra [döda till döds] och alla församlingarna skall veta att jag är den som granskar njurar och hjärtan och jag skall ge åt er, var och en, efter era gärningar.


Det här är något som jag mötte hos min kompis på arbetet, som var muslim. Han kunde inte förstå hur jag visste att Gud skulle godkänna mig på Domens dag. Och när jag förklarade att Jesus burit mina synder och att jag var fri, så hade han svårt att förstå.

Så här är det alltså, inom Islam vet man aldrig om han har gjort tillräckligt för att uppväga sina synder. Det gäller att göra goda gärningar i tillräcklig mått. För någon försoning i Jesus, finns inte.

Islam är med andra ord en gärningsreligion. Och det är alltså det vi möter också här i vers 23, andra delen, det är gärningarna som räknas i Tyatira församling precis som i Islam.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar