torsdag 2 februari 2023

230202 De 3 onda Andarna i vår tid och Jesu seger

 

230202 
De 3 onda Andarna i vår tid och Jesu seger

 
Idag styrs värden av onda Andar och det kan vi läsa om i Upp 16:13, där hittar vi 3 onda Andar som är som Paddor.
 
De 3 Andarna är Satan, Globalismen och Islam. Och här kallas de Ormen eller Draken, Vilddjuret och Den falske Profeten.
 
Och i Upp 16 kan vi också finna Censur, Självcensur, Guds stora dag, och slutligen Jesu seger i Upp 19.
 
Låt oss börja med att läsa den 6:e vredesskålen.
 
Upp 16:12 Och den 6:e ängeln [budbäraren] tömmer ut sin skål över den väldiga floden Eufrat [forsa, rusa, våldsam] och dess vatten blir uttorkat för att vägen [marschen] skall förberedas för konungarna [herrarna, regenterna] från öster [solens uppgångar].
Upp 16:13 Och jag ser, från drakens [ormens] mun och från vilddjurets mun och från den falske profetens [lögnprofetens] mun, 3 ondskefulla [orena, skamliga, grymma] andar [vindar, liv, krafter] lika paddor.
Upp 16:14 För det är onda andar, som gör tecken, för att gå ut till de styrande [konungarna] på jorden och hela världen, för att samla dem till krig, på den allsmäktige Guds väldiga dag.
Upp 16:15 Se jag kommer som en tjuv, välsignad den som vakar och den som bevarar sina kläder, så att han inte vandrar omkring naken och man får se hans blygd [skam, oanständighet].
Upp 16:16 Och han samlar dem till den platsen som på Hebreiska kallas Harmagedon *.
{* Harmagedon [Megiddos Berg], (se också likheten med Hamongog i Hes 39:11):
Hamongog = Larmande hopen, hopen som skall ta bort, hopen som rör sig i cirklar; Gogs tumult, Gogs hop
// Hamon <hmn> = tumult, oväsen, mängd, folkmassa
// Gog <gvg> = altartopp, tak. larma, klaga, fantisera, röra sig i cirklar, fest, dela, ta bort)}
 
Den 1:e av de 3 Onda andarna är Draken eller Ormen, alltså djävulen själv han som förledde Eva i Lustgården.  Och idag förför han hela kyrkan, hela det som skulle vara Guds församling.
 
Den 2:a är Vilddjuret, en Ande som försöker bli världshärskare och äga alla och allt.  Vi ser det idag i form av De Globalister som behärskar mer och mer av världen, och de som går med dem.
 
Och den 3:e Onda Anden är Den Falske Profeten. Det är inte vilken falsk profet som helst som mänga tror utan det är just den specielle Profeten, Den falske Profeten, han som tar för sig mer och mer idag med sin religion Islam och han är alltså falsk, här ser vi det.
 
Så här ser världen ut idag. Kyrkan har låtit sig luras av ormen och faller samman och har tappat Jesus, Globlisterna bestämmer mer och mer och allt som kommer från dem är elände, brist, dyrtid, krig etc. Och slutligen ser vi hur Islam breder ut sig mer och mer och inget tycks kunna stopp den.
 
Och det intressanta är också att vi ser hur lögnen fyller våra massmedia, hur censur råder, ja t o m självcensur, ”bit sönder vår tungor” som det står, för idag är det brottsligt att säga sanningen om den inte faller de som styr på läppen.
 
I vers 10 kan vi läsa om det här alltså hur censur och självcensur råder och mörker där sanningen inte tillåts komma fram och det är alltså förutsättningen för det vi ser idag de tre onda Andarnas tid.
 
Upp 16:10 Och den 5:e ängeln [budbäraren] tömmer sin skål på vilddjurets tron och följden blir att hans rike förmörkades och de bet sönder sina tungor [bet fast sina tungor, lade tand för tunga] av våndan [slitet, lidandet, det hårda arbetet].
Upp 16:11 Och de förtalar [smädar] då himmelens Gud på grund av sina våndor [jobbigheter, lidanden] och på grund av sina varhärdar [kräftsvulster, sår, bölder] och vänder inte om från [ångrar inte, omprövar inte] sina gärningar [handlande, slit].
 
Det är alltså i Vilddjurets rike som det ska vara mörker, och idag har vi alltså det. Det som händer får inte sägas utan det som ska sägs är det som bestäms av Vilddjuret, alltså Globlisterna och de som har Pengarna och makten.
 
Och vi ser också att folk mår dåligt av det som händer och att inte få ge uttryck åt det.
 
Och man undrar om det är Sars Covid som vi ser i uttrycket sina varhärdar, vi vet ju att spikproteinerna ger inflammation på många ställen i kroppen Och sprutorna som gör ont värre genom sina biverkningar och som det är förbud på att diskutera och informera om. Och förutom det här kan vi alltså också läsa i vers 12 om hur konungarna från öster kommer, alltså Österlandet, Kina, Indien, och Asien. Ja vi kan se hur det inte längre är vi i västvärlden som kommer att dominera världen utan Kina, Indien och som det verkar också Ryssland, De går framåt och växer och tar över mer och mer av Världshandeln.
 
Och som vi läste i vers 14 så är målet att starta ett krig på Guds väldiga dag.
 
Upp 16:14 För det är onda andar, som gör tecken, för att gå ut till de styrande [konungarna] på jorden och hela världen, för att samla dem till krig, på den allsmäktige Guds väldiga dag.
 
Och vad är Guds väldiga dag. Jo det är den tid när Gud upprättar Israel och när Jesus blir kung i hela världen. Det är då det stora bröllopet ska hållas, Det stora festmåltiden där bröllopet ska firas.
 
Och de här 3 onda andarnas mål är att stoppa detta. De vill inte att Jesus ska bli herre och styra världen.
 
Och hur kan vi veta att Jesus kommer att styra världen. Jo det ser vi i Upp 15.
 
Upp 15:1. Och jag ser ett annat väldigt och fantastiskt [underligt] tecken [mirakel] i himmelen, 7 änglar [budbärare], som har de 7 sista plågorna [förbannelserna, skadorna], eftersom med dem fullföljs Guds vrede.
Upp 15:2. Och jag ser såsom ett hav av glas blandat med eld och de som segrar från vilddjuret och från hans bild och från hans kod [märke, prägling, kännetecken] från hans namns siffra. De hade ställt sig vid [på, mot] glas havet och håller Guds harpor.
Upp 15:3. Och de sjunger Guds tjänare Moses sång och Lammets sång, de sjunger [förklarar]: Väldiga och fantastiska [underbara, förunderliga] är dina gärningar, Jesus [Herre] Gud den allsmäktige. Rättfärdiga och sanna dina vägar, du de heligas [folkens (annan grundtext)] kung.
Upp 15:4. Vem ivrar [lyder, fruktar] verkligen inte för dig Jesus [Herre], och lovprisar dit namn, för endast du är helig, för alla folken skall komma, och skall tillbe [böja sig] inför dig, för dina rättfärdiga beslut [domar, påbud] synliggörs [klargörs, manifesteras].
 
Här ser vi just det att när världen är helt genomskinlig, som ett glshav, som den är idag, när man kan koppla upp sig till vem som helst i realtid. Då ska vi sjunga glädjesånger för då vet vi att Jesus kommer och alla folk kommer att böja sig för honom. Och Idag är världen genomskinlig och så har vredesskålarnas tid i Upp 16 börjat, och för att vi kristna inte ska tappa modet så har Gud lagt in den här profetian i upp 15 när vi nu ser allt som händer ur vredesskålarnas tid. Det här är tecken på Guds dom och vi ska veta att det kommer att sluta med att Jesus blir herre över alla folk.
 
Och nu kommer Jesus när som helst och vi ska därför vara vakna och redo.
 
Upp 16:15 Se jag kommer som en tjuv, välsignad den som vakar och den som bevarar sina kläder, så att han inte vandrar omkring naken och man får se hans blygd [skam, oanständighet].
 
Och vi ser att här kommer Harmagedon.
 
Upp 16:16 Och han samlar dem till den platsen som på Hebreiska kallas Harmagedon *.
{* Harmagedon [Megiddos Berg], (se också likheten med Hamongog i Hes 39:11):
Hamongog = Larmande hopen, hopen som skall ta bort, hopen som rör sig i cirklar; Gogs tumult, Gogs hop
// Hamon <hmn> = tumult, oväsen, mängd, folkmassa
// Gog <gvg> = altartopp, tak. larma, klaga, fantisera, röra sig i cirklar, fest, dela, ta bort)}
 
Det som slår en här är likheten med Hamongog, som är den plats som Israels motståndare fått till Grav. Alltså Gazaremsan. Vi hittar det i Hes 39:11
 
Hes 39:11 Och det blir så att på den dagen ger jag åt Gog * en plats till grav i Israel**, en motståndarnas [bråkmakarnas, de som vill dela] dalgång [flock] öster om havet och det stoppar motståndarna, och de begraver där Gog, och hela dess hop [tumult, oväsen], och de kallar dalgången Hamongog.
{* Gog=altartopp, tak, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knota}
{**Israel=Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
{***Hamongog=Gogs tumult, Gogs hop}
 
Och vi ser att det här att de får Gaza, en plats öster om havet, ska leda till deras död. Men det går inte på en gång utan det måste upprepas 7 gånger. Israel måste bekämpa och besegra dem 7 gånger och det är det som pågår just nu. Men snart är vi framme.
 
 
Hes 39:12 Och Israels folk [hus] begraver dem på nytt 7 gånger [7 månader] för att rena landet.
Hes 39:13 Och hela landets folk begraver och det blir dem till berömmelse, min äras dagar, säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:14 Och man skall alltid skilja motståndare [bråkmakare, de som vill dela] i landet, motståndarnas gravar är markerade på markens [landets, jordens] yta, de söker för att till slut rena den på nytt 7 gånger [i 7 månader].
Hes 39:15 Och de går över motståndarna i landet och märker ut människo- [Adams] ben [styrka, krafter] och bygger vid dess sida ett tecken intill hans grav, gravarna hör till Hamongog.
Hes 39:16 Och det är också namnet på en stad, Hamona [hennes tumult, hennes hop], och landet renas.
 
Och det ska även finnas andra ställen som vi ser idag när Araberna har egna områden och det är ju i Samarien och Judéen som de administrerar. Här har Gud förutsagt det. Och vi ser hur kampen går vidare.  Och det kan vi läsa här i fortsättningen på Hes 39.
 
Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].
 
Och här hittar vi något som påminner oss om Upp 19:17- 19
 
Upp 19:17. Och jag ser en ängel [budbärare] som står i [vid] solen och som ropar med väldig röst och säger till alla fåglar som flyger på himmelens höjd: Kom hit och samla er till den store Gudens festmåltid.
Upp 19:18. För att äta [inta] kungars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och officerares kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och mäktigas kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och hästars kroppar [köttsliga och mänskliga natur] och de som är placerade under dem, och alla fria och trälar [tjänare] och små och storas kroppar [köttsliga och mänskliga natur].
Upp 19:19. Och jag ser vilddjuret och jordens härskare [kungar] och deras härar, samlade för att föra krig mot honom som sitter på hästen och mot hans här.
 
I båda de här texterna ser vi hur det är Andemakterna som ska föra striden, fåglar representerar andar. Guds Ande mot de onda Andarna. Och det var ju de vi såg här i den 6:e vredesskålen.
 
Och segern kommer,
 
Upp 19:20. Och vilddjuret grips och med honom den falske profeten [lögnprofeten], han som åstadkommer tecken inför honom, med vilka han bedrar dem som mottagit vilddjurets kod [märke, prägling, kännetecken]och som dyrkar [avgudar, älskar] hans bild, de två kastas levande i eld sjön som brinner med svavel.
Upp 19:21. Och de övriga de dödas med svärdet, hans som sitter på hästen, det som utgår ur hans mun, och alla fåglarna blir fyllda av deras kroppar [köttsliga och mänskliga natur].
Upp 20:1. Och jag ser en ängel [budbärare] som kommer ner från himlen och som håller avgrundens [dödsrikets] nyckel och en väldig boja i sin hand.
Upp 20:2. Och han tar fast draken [ormen] den gamle ormen, som är Djävulen och Satan och han binder honom för tusen år.
Upp 20:3. Och han kastar honom i avgrunden [dödsriket] och låser om honom och förseglar dessutom om honom, för att han inte skall kunna bedra folken mera, tills de tusen åren har gått. Därefter skall han befrias en kort tid.
 
Och i fortsättningen i Hes 39 kan vi läsa om samma seger men med lite andra ord.
 
Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].
 
Gud lägger sin härlighet i Hedningarna och han återför och förlåter Israels folk Och aldrig mer ska Gud förskjuta Israel
 
Så när vi nu ser hur Vilddjurets rike breder ut sig med Censur och hur de 3 onda Andarna träder fram och verkar så ska vi inte kasta in handduken för Guds ord är klart. Segern kommer. De tre onda andarna kommer att besegras och Israel ska leva i fred i hela sitt land som Gud har lovat dem.
 
Det  är synd att många av dem som uttalar sig i de alternativa medierna om hur hemsk och hopplöst läget är idag, inte vet om det här. Det är alltså inte hopplöst, utan Bibeln lovar oss en fantastisk seger för Jesus och ett totalt nederlag för de här onda krafterna som nu försöker ta över Jorden.
 
Karl Håkan
 

 
 
 
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar