söndag 29 september 2019


Guds Himmel 9,
Gud är sanningen, ja han är verkligheten


Framför tronen finns ett hav av glas. Det är genomskinligt för Gud gäller sanningen. För att komma till honom måste man vara sann, passera sanningens hav. Där allt syns.

Det är därför som Gud kallar sig själv Ahaya, vilket betyder Jag är. Gud är verkligen, ja han är verkligheten, i honom är allt till som är till och i honom finns ingen lögn.

Upp 4:6. Och framför tronen är ett hav av glas lik kristall, och i tronens mitt och runt omkring tronen, 4 väsen som är fulla med ögon framtill och baktill.


Vi kan läsa i Bibeln om när Mose ser Gud i den brinnande busken:

2 mos 3:14 Och Gud sade till Moses, jag den som är [jag verkligheten, jag är, jag blir, jag sanningen] det är jag [den som jag är, den verklige], och han sade, så skall du säga till Israels söner, jag den som är [jag verkligheten, jag är, jag blir, jag sanningen] sände mig till er.

Här ser vi hur Gud påpekar det här flera gånger, att han verkligen är den som är. Han är en levande Gud.  Och för honom gäller sanningen. Ja Gud är sanningen, för honom gäller verkligheten så som den är.

Och vi kan också läsa om Glashavet i Upp 14:2

Upp 15:2. Och jag ser såsom ett hav av glas blandat med eld och de som segrar från vilddjuret och från hans bild och från hans märke [prägling, kännetecken], från hans namns siffra. De hade ställt sig vid [på, mot] glas havet och håller Guds harpor.

Här ser vi den värld vi har idag, där vi kan se allt samtidigt som det händer. Det är en unik sak i historien som aldrig hänt förut, men i dag kan vi det. Och då skriver Jesus, ska vi sjunga Moses och Lammets sång för nu vet vi att det är Jesu vilja som sker. Och där är vi alltså idag.

Upp 15:3. Och de sjunger Guds tjänare Moses sång och Lammets sång, de sjunger [förklarar]: Väldiga och fantastiska [underbara, förunderliga] är dina gärningar, Jesus [Herre] Gud den allsmäktige. Rättfärdiga och sanna dina vägar, du de heligas [folkens (annan grundtext)] kung.
Upp 15:4. Vem ivrar [lyder, fruktar] verkligen inte för dig Jesus [Herre], och lovprisar dit namn, för endast du är helig, för alla folken skall komma, och skall tillbe [böja sig] inför dig, för dina rättfärdiga beslut [domar, påbud] synliggörs [klargörs, manifesteras].

Jesus vill att vi ska se verkligheten. Och det är därför han har ett glashav också i himlen.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar