måndag 9 juli 2018


Ändetiden 487,
Andemakterna skakas



Andemakterna skakas i vår tid. Vi ser hur alla olika religioner och ideologier gemensamt försöker krossa Jesus, men han kommer att segra.

Andemakterna vet att deras tid är kort. Det är därför hela världen skakar idag.

Mat 24:29.  Och strax efter, den tidens [dagarnas] vedermöda [prövningen, nöden] kommer det här, solen mörknar [grumlas] och det sker att månen inte ger från sig sitt ljus och stjärnorna de kommer att falla från himlen [skyn] och himlens makter [krafter] kommer att skakas [bli upprörda, röras upp, rysta, bli störda].


Förr ansåg man att i luften bland molnen etc. Där rådde Andevärlden. Därför kan man alltså översätta Himlens makter med Andemakter och Himlens makter kommer att skakas, med Andemakterna skakas.

Vi ser hur det är total kaos i tillvaron idag. Olika religioner gör alla sitt bästa för att komma fram. Och här kan vi läsa Ps 2.

Ps 2:1.  Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2.  Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3.  Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.
Ps 2:4.  Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.
Ps 2:5.  Då talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6.  För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7.  Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8.  Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9.  Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10.  Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11.  Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12.  Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.

Här i Psalm 2 ser vi hur Gud ser på det här som händer. Han skrattar åt det för han vet vad som kommer att hända. Att han kommer att segra. Så oberoende hur värdens ledare rådslår för att krossa Guds plan så kommer de inte att lyckas. Jesu seger kommer det är hans rike som kommer att ta över världen.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar