onsdag 11 juli 2018


Ändetiden 489,
Vad kommer Jesus att göra när han kommer tillbaka



Vad Jesus kommer att göra när han kommer tillbaka får svar på i nästa vers.

Jesus kommer att samla Israels barn tillbaka till deras land.

Mat 24:31.  Och han kommer att sända sina budbärare [änglar] med basunens [trumpetens, (kommer från:) vågor] väldiga [stora] ljud och de kommer att samla de utvalda från de fyra väderstrecken [vindarna] från himlens ena ände till den andra [så att det sträcker sig till och är också från den andra delen av den].


Samlandet av Israels barn har ju på något sätt redan börjat, och här läser vi att Jesus ska samla Israels barn när han kommer tillbaka. Har Jesus då alltså redan kommit tillbaka. Det är en intressant tanke. På något sett är alltså Jesus redan tillbaka. Men vi ser att allt inte på plats än. Israels fiender gör allt för att utplåna dem. Motståndet mot Israel är intensivt i hela området.

Och så finns det de som vill dela det land som Gud har lovat Israel och ge de centrala och mest lovade delarna till Araberna. Och där har vi vårt eget land, med Margot Wahlström i spetsen, och majoriteten av länderna i FN, som ställer sig bakom att dela israels land, mot Guds klara ord.

Det är som hela världen gör allt för att Jesus inte ska lyckas föra Israels folk tillbaka till det land som han har lovat dem. Men Jesus kommer att lyckas. Här ser vi hur han ska samla dem och på andra ställen kan vi läsa att det är just till Jerusalem och Israels berg som de ska samlas, alltså de centrala delarna i det som idag kallas Västbanken.

Så Jesus har mer att göra innan den här delen är framme. Men Han har alltså börjat och kommer att fortsätta tills Israels land är som Gud har velat och Israels folk få leva där i trygghet.

Och att det är till Israels land de ska komma tillbaka ser vi i Hes 37.

Hes 37:12.  Så profetera och säg till dem: Så säger Herren Jesus [Jashve], se jag öppnar det ställe där jag begravt er och låter er komma upp från det ställe där ni, mitt folk, begravts av mig, och jag skall låta er komma till Israels land.
Hes 37:13.  Och ni skall veta [känna] att jag är Jesus [Jashve], i det jag öppnar det ställe där jag begravde er och i det jag låter samla er från det ställe där jag begravde er, mitt folk.
Hes 37:14.  Och jag lägger min ande i er, och ni lever, och jag skall låta er vila i ert land, och ni vet [känner] att jag, Jesus [Jashve], har talat och har handlat [har gjort}, säger Jesus [Jashve].

Och vi kan också läsa i Hes 38 där vi ser att det är just till Bergen de ska komma tillbaka.

Hes 38:8.  Från stora dagar kommer du att i framtida omgångar [år], komma till ett land där en samling av stora folkskaror har blivit återförda från [av] svärdet, till Israels berg, som ständigt var ödelagda, och bebos av folk som flytt och nu alla bor trygga.

Israels berg ligger centralt i Israel, det som nu kallas Västbanken, och också det ska alltså tillhöra Israel. Så Guds plan är klar och vi kommer att få se hur han fullföljer det han lovat.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar