onsdag 2 februari 2022

Jesu ord om änden 39, Åt den som har ska ges

Jesu ord om änden 39, 
Åt den som har ska ges
 

Här har vi ytterligare en profetia som följaktligen borde handla om Judarna den också.
 
Normalt brukar man ju tala om den här liknelsen i förhållande till oss kristna att när man blir frälst och välsignad med olika förmågor och kompetenser så ska man använda dem i tjånsten för Jesus och på så vis vinna flera för Gud.
 
Men när man tillämpar det på Judarna och ser att den förste fick 5 talenter och den andra 2 etc så ser man att de som alltså flyttade först till Israel det är de som kommer att få den största välsignelsen.
 
Mat 25:14. Det är på samma sätt som för en människa som reser utomlands. Han kallar då på sina tjänare [slavar] och överlämnar då sin egendom till dem.
Mat 25:15. Och någon ger han då säkert 5 talenter (125 Kg = c:a 45 årslöner i silver), och någon 2 talenter (50 Kg = c:a 20 årslöner i silver), och någon 1 (26 Kg = c:a 9 årslöner i silver), efter den egna möjligheten [styrkan] och han reste sedan genast bort.
Mat 25:16. Han reser sedan och den med 5 talenter, som är mottagna, han arbetar genom [med] dem och arbetar faktiskt ihop ytterligare 5 talenter.
Mat 25:17. Och likaså den med de 2, han tjänar också själv faktiskt ytterligare 2.
Mat 25:18. Och likadant, den som är den som mottagit en, han går då och gräver ned den i marken så att han gömmer Jesu [Herre, Jashve] silver [pengar].
Mat 25:19. Och efter en lång tid träder [kommer] tjänarnas herre [Jesus, Jashve] fram och summerar deras räkenskaper [samlar ihop det de talat].
Mat 25:20. Och han kom då han som fått de 5 talenterna. Han bär då fram 5 talenter ytterligare. Han säger: Herre [Jesus, Jashve]: 5 talenter har du gett mig. Se då här, ytterligare 5 talenter har jag tjänat ihop utöver dem jag fick.
Mat 25:21. Och hans herre [Jesus, Jashve] svarade honom: Bra gjort duktige och pålitlige tjänare, när du var satt över lite var du pålitlig, jag kommer att sätt dig över mycket, gå därför in i din herres [Jesu, Jashves] glädje.
Mat 25:22. Och därefter så kommer han, han som fick 2 talenter. Han säger då: Jesus [Herre, Jashve] du är den som gav mig två talenter, nu överlämnar jag ytterligare 2 talenter som jag är den som har förtjänat utöver dem jag fick.
Mat 25:23. Hans Jesus [Herre, Jashve] svarar honom: Bra gjort duktige och pålitlige tjänare, du var pålitlig när du var satt över lite, jag kommer att sätta dig över mycket, gå därför in i din Herres [Jesu, Jashves] glädje.
Mat 25:24. Sedan kommer också han som fått en talent och han säger då: Herre [Jesus, Jashve], jag känner dig, för du är en hård människa, som skördar där du inte sått och samlar in där du inte verkar [sprider ut, sår].
Mat 25:25. Man blir rädd, och speciellt när personen är bortrest, följaktligen gömmer jag din talent i marken. Du skall få det som är ditt.
Mat 25:26. Och hans herre [Jesus, Jashve] svarar då honom, han säger till honom: Onde och late tjänare [slav], du borde ha förstått att jag skördar där jag inte är den som sått, och att jag samlar från ställen, där jag på samma sätt inte verkat.
Mat 25:27. Du skulle då ha ordnat att mina pengar [silver] sändes till penningmäklarna, så att det då resulterade i att jag blev tagen varar på och det som är mitt får ränta.
Mat 25:28. Ta därför från honom talenten och ge den till den som har de 10 talenterna.
Mat 25:29. För till den som har allt [alltid] skall ges och han kommer att ha i överflöd, och från den som inte har han kommer att förlora också det han anser är hans.
Mat 25:30. Och driv ut den obrukbare [oduglige] tjänaren [slaven] in i mörkret utanför, där kommer det att vara gråt och man kommer att bita hop [gnissla tänderna, skallra tänderna].
 
Här ser vi hur den som alltså kom först han bygger upp landet och gör det rikare och så gör också den som kommer lite senare.
 
Men den som kommer allra sist han åkerinte ens till Israel, han grävde ju ner sin möjlighet, gjorde inte ens bruk av den. Och det är samma budskap som vi läste i den förra berättelsen om de 10 jungfrurna, de 5 som inte hade olja kom heller inte hem.
 
Och tittar vi på Israel idag så ser vi vilket fantastiskt land de byggt upp. Det är verkligen ett välsignat land.
 
 
 
Karl Håkan
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar