måndag 10 december 2018


Jesu seger 7,
1000 årsriket kommer efter Demokratins tid



Just nu har vi den demokratiska eran. Alla vill vara goda demokrater och styra med majoritetsstyre. Demokratin kan man läsa om i Brevet till Laodicea som just betyder folkstyre och alltså just Demokrati.

I slutet av det brevet hittar vi att folk från Laodicea ska sitta på tronen tillsammans med Jesus.

Och vi ser alltså hur vår tid med Demokrati hänger ihop med 1000 årsriket som snart kommer.

Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.
Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.
Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.
Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.
Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.


Här i vers 21 ser vi hur det står att de som segrar de ska sitta med Jesus på hans tron. Och vi kan också läsa i vers 20 hur de som öppnar för Jesus ska vara med på hans festmåltid. Alltså Bröllopet, då när Jesus och hans Brud förenas och hela världen blir frälst.

Det är intressant att se att skedena i Bibeln hänger ihop. Och att det som alltså ska gälla under 1000 årsriket, nämligen att de troende ska regera tillsammans med Jesus, är just de som alltså också står här i vers 21.

Vi tittar igen i Upp 20 om 1000 årsriket hur de troende ska regera ihop med Jesus, och ser att det hänger ihop med Laodicea.

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

Och vad är det då för fel med dagens Demokrati. Ja det ser vi i Upp 3:18. Den saknar Jesu rena Guld. De som styr idag har inte rent uppsåt. De är ute efter att förse sig själva och sin egen grupp. Men Jesus vill att vi ska styra enligt hans tankar. Och idag har vi ju tagit bort Jesus ur samhället och då går det inte.

Vi ser också att man ska ha förlåtelse i ett fungerande samhälle. Man ska få ta på sig Jesu rena dräkt. Alla har vi gjort fel, och i ett samhälle där man aldrig får göra fel där måste man ljuga, och låtsas att man aldrig gjort fel.

Det är därför förlåtelse är så viktigt. Då kan man börja om och göra det rätt, och man får det. Man är OK, inte fördömd. Och man slipper att lögnarna kommer fram och styr i stället.

Och den sista punkten är ögonsalvan. Vi måste ha ett massmedia som säger som det är. Vi kan inte ha ett massmedia som förbjuder folk att säga vad de tänker och tycker, så som vi har i Sverige idag, där massmedia har blivit politikernas propagandamaskin.

Så det vi ser idag kommer alltså att gå i positiv riktning och ut av det hela kommer att komma det Jesus vill ha. Jesu styre, och det snart, ja mycket snart.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar