måndag 31 december 2018


Jesu seger 23,
Jesus kommer på en vit häst


När Jesus kommer är det seger, han kommer på en häst, snabb och stark. Det är den Jesus vi kommer att möta när han kommer.

Upp 19:11. Och jag ser himlen öppnad och se en vit [strålande] häst och han som sitter på den kallas trovärdig och sann, och han dömer i, och strider för, rättfärdighet.


När Jesus var här nere första gången då offrade han sig. Då red han in i Jerusalem på en Åsna. Jesus var ödmjuk. Jesus var som en i mängden, fast han var Guds son.

Men den här gången kommer han med styrka och kraft. Han kommer på en Häst, och en vit häst. Symbol för renhet.

Och vi kan också läsa om en vit häst i Upp 6

Upp 6:1. Och sedan ser jag att lammet öppnar ett av sigillen och jag hör ett av de 4 väsendena som säger, med en röst som en åska, kom och se.
Upp 6:2. Och jag ser, och se en vit [skinande] häst och han som sitter på den håller en båge och han ges kronan, och han går ut segrande och för att segra.

Här ser vi den vita hästen i ett tidigare kapitel i Uppenbarelseboken. Många säger att det är Antikrist som rider på den vita hästen här. Men för min del tror jag att också det här är Jesus, och att det är en profetia på den seger som Jesus skulle vinna över Romarriket.

Vi vet alla att efter några år så blev hela Romarriket Kristet. Jesus hade segrat. Och de följande hästarna i det här kapitlet de speglar de fortsatta händelserna fram till våra dagar. Men den första var alltså Jesus seger och det är alltså den Vita Hästen här.

Om man vill ha ytterligare belägg för att det är Jesus här så kan man läsa vilket som var det första väsendet, alltså det som öppnade det här sigillet. Vi har det i Upp 4:7.

Upp 4:7. Och det 1:a väsendet är likt ett lejon, och det 2:a väsendet är likt en ungtjur [oxe, kalv] och det 3:e väsendet har ansikte som en människa och det 4:e väsendet är likt en flygande örn.

Det första väsendet var ett lejon. Alltså Lejonet av Juda vilket är ett annat namn på Jesus.

Upp 5:5. Och en av de äldste säger till mig: Gråt inte, se lejonet av Juda stam och Davids rot, segrar, för att öppna boken och bryta dess 7 sigill.

Jesus är den som segrar och kommer att segra.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar