lördag 1 juni 2019


Jesu seger 170,
Innanför eller utanför



Det är den stora frågan. Ska vi få vara med i Guds frälsning eller ska vi hamna utanför. Det är en så viktig fråga att Jesus tar upp det tre gånger i de här 2 sista kapitlen.

Upp 22:15. Men utanför är hundarna [de onda och orena människorna] och trollkarlarna [förgiftarna] och horkarlarna [de manliga prostituerade, de otuktiga] och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar och som nyttjar lögn.

Vi fann samma sak 2 gånger i Upp 21 i lite olika varianter men samma tema.


Upp 21:27. Och ingen som gör orenheter [världsligheter, vanhelgar] och som ägnar sig åt avgudadyrkan [styggelser] och lögn [oärlighet], kommer någonsin in i den, utan endast de som är skrivna i livets bok, Lammets.

Upp 21:8. Men åt, fega [försagda] och otroende [hedningar] och anstötliga och mördare och hor karlar [manliga prostituerade, otuktiga] och troll karlar och avgudadyrkare [idol dyrkare] och alla som är falska [lögnaktiga, vilseledande], är deras del i sjön som brinner med eld och svavel. Det är den andra döden.

När en sak nämns 2 gånger i Bibeln efter varandra är den en absolut sanning och när den nämns 3 gånger är den extremt viktigt. Det innebär att vi inte kan fortsätta i vår synd och tro att vi ska kunna komma in i Guds stad. In i Guds frälsning. Nej i frälsningen ligger också omvändelse.

Och vi kan läsa om det här i Upp 14:12.

Upp 14:12. Här gäller de heligas trofasthet [uthållighet], så att man håller [bevarar] Guds befallningar [bud, ålägganden] och Jesu tron [tilliten till Jesus].

Här nämns förutom tron på Jesus också att vi ska hålla Guds befallningar alltså buden. För en kristen gäller både och. Och ja det finns förlåtelse, men vi får aldrig sluta kämpa mot ondskan. Kämpa mot det som finns i vår mänskliga natur, och där har vi Jesu hjälp.

Och vi kan läsa om det här också i Jakobs brev.

Jak 2:18.  Men någon kommer att säga: Du har tro. Jag har också gärningar. Visa mig din tro utifrån dina gärningar [(annan grundtext:) utan gärningar], så skall också jag utifrån mina gärningar, visa dig min tro. 

Här ser vi just det som gäller nämligen att den som tar emot Jesus han får ett nytt liv i Jesus där Guds lag läggs i våra hjärtan.

Jer 31:33.  För detta är förbundet som jag sluter med Israels folk [hus], i kommande dagar, säger Jesus [Jashve]. Jag läger min lag [vägledning] i deras inre och jag skriver den i deras hjärta, och jag skall bli deras Gud och de skall bli mitt folk.

Här gäller det specifikt Israels folk men det gäller också oss som Kristna. När vi tar emot Jesus och blir fyllda med hans Ande då får vi Guds lag i vårt hjärta och det blir naturligt att leva som Gud vill. Det blir en strävan genom hela vårt liv.

Jag hittade sången ”Innanför eller Utanför” på nätet och här är länkar till den i två varianter:



Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar