måndag 24 juni 2019


Jesu seger 193,
Summering 15,
1000 årsriket

1000 år

1000 årsriket är nära idag. De 1000 år som motsvarar 7:e dagen i Guds skapelse, Guds sabbat när Gud vilade sig. Det är det vi har framför oss. Det är det som kommer när Jesus har bekämpat Vilddjuret och Den Falske Profeten och fängslat Satan.

1000 årsriket är den tid när Jesus tillsammans med de som tror på honom ska styra världen. De sin inte låtit sig luras av Ondskan och dess förförelser.


Jesu seger 95, 1000 årsriket är en del av Jesu seger

När Djävulen är fängslad och Vilddjuret och den Falske Profeten är kastade i Eldssjön, då kommer 1000 årsriket. 1000 år när Jesus styr världen tillsammans med de troende.

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.


Jesu seger 96, 1000 årsriket kommer att vara demokratiskt

Det är en intressant slutsats att 1000 årsriket kommer att vara demokratiskt, men den kan man dra om man läser Upp 20:4 här och sedan tittar på Brevet till Laodicea.


Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.


Jesu seger 97, 1000 årsriket finns profeterat redan i Bibelns 2:a kapitel

Som många av Bibelns viktiga händelser så finns också det här med 1000 årsriket profeterat redan i de första kapitlen i Bibeln.

Många läser de första kapitlen i Bibeln enbart som historiska. Men det intressanta är alltså att de i själva verket är profetiska.

Vi har det 1000 år riket i 1 Mos 2:1 – 3 som alltså beskriver när Gud håller Sabbat, Alltså vilar sig, på den 7:e dagen. Och det är just en profetia på 1000 årsriket.

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.


Jesu seger 98, 1000 årsriket styrs av Jesus och den Frälsta människan

Vi skrev i förra avsnittet att det som står i 1 Mos 2:1 – 3 är en profetia på 1000 årsriket. Guds sabbat svarar mot de 1000 åren av fred och frid.

1 Mos 2:1 <Trad:> Och himmelen och jorden och hela dess skara var färdig.
1 Mos 2:2 <Trad:> Och Gud var färdig på den 7:e dagen med sitt verk, som han hade gjort och han vilade sig på den 7:e dagen från sitt arbete som han hade gjort.
1 Mos 2:3 <Trad:> Och Gud välsignade den 7:e dagen och han helgade den för på den vilade han från allt sitt verk, skapandet som han hade gjort.


Jesu seger 99, I 1000 årsriket gäller Guds lagar och deras frukt

Guds lagar gäller i 1000 årsriket, det kan vi se när vi läser i fortsättningen på 1 Mos 1. Vi ser där att den föda människan ska ha det är växter och frukt med frö.

Tron på Jesus bär frukt och i den finns frö till mera välsignelse.

1 Mos 1:29 <Trad:> Och Gud sade: Se jag har gett er alla växter [allt gräs] med säd [frö] att så, som är på hela markens yta och alla träd med frukt med frö för att så, är till föda för er.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar