lördag 22 juni 2019


Jesu seger 191,
Summering 13,
Guds ord om vad som ska hända efter Harmagedon


Det här som vi ser idag när Israels Fiender attackerar Israel och försöker ta ifrån dem landet, och det med Gaza som utgångspunkt. Det här kommer att upphöra och Hela det land Gud lovat kommer att tillhöra Israel. Det kan vi se när vi läser fortsättningen på Hes 39 och även en del andra Bibelord.


Jesu seger 74, Västbanken skall tillhöra Israel

Israels berg ska tillhöra Israel. Det kan vi läsa i Hes 36. Det är det vi idag kallar Västbanken, det ligger väster om Jordanfloden, och här i profetian kan vi alltså läsa hur det ska gå med den delen.

Hes 36:1.  Och du människoson [Adams barn] profetera till Israels berg och säg: Israels berg hör Jesu [Jashves] ord.

Hes 36:8.  Och ni Israels berg, ni får grenar och bär frukt, ni hjälper Israels folk, för de har kommit nära, för att komma hem.
Hes 36:9.  Ty jag ser till er och vänder mitt ansikte till er och ni skall brukas och besås.


Jesu seger 75, Allt land mellan Jordan och havet är Israels land

Vi kan se samma sak, som vi läste om i förra avsnittet, när Gud talar till Josua. Där sa Gud också att allt land mellan Jordan och Havet är Israels.

Jos 23:4.  Se jag har dömt åt er de folk som finns kvar, deras land tillfaller er, från Jordan och alla folk som jag slagit ner, till [och] det stora havet västerut.
Jos 23:5.  Och Jesus [Jashve] er Gud, han fördriver dem framför er, och han utplånar dem framför er, och ni intar deras land, så som Jesus [Jashve] er Gud har talat till er.


Jesu seger 76, Israels gränser enligt Bibeln

Det finns flera ställen som visar på det land som Israel ska få och i 4 Mos 34, talar Gud i detalj om hur området ska se ut, och var gränserna ska gå.

4 Mos 34:1.  Och Jesus [Jashve] talade till Moses [han som drog ut, dragen ut (ur vattnet), räddad, borgenär] han sade:
4 Mos 34:2.  Befall Israels [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud] barn och säg till dem: När ni kommer till Kanaans [besegrad, ödmjukad, knäböjd, handelsman] land, är detta det land som tillfaller er i arvedel [egendom], Kanaan med sina gränser.

4 Mos 34:2.  Befall Israels [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud] barn och säg till dem: När ni kommer till Kanaans [besegrad, ödmjukad, knäböjd, handelsman] land, är detta det land som tillfaller er i arvedel [egendom], Kanaan med sina gränser.


Jesu seger 77, Anden finns också här i Hesekiel

Här i Hes 39:17 möter vi åter ett Bibelställe som talar om fåglarna som ska komma och äta sig mätta. Det liknar det vi läste i Upp 19:17 -18.

Fåglar står för Ande och det är alltså i Anden kampen ska utkämpas och det är med hjälp av sin Ande som Jesus ska vinna.

Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.


Jesu seger 78, Hedningarna ska bli frälsta

Här kan vi läsa om hur Hedningarna ska bli frälsta, Gud ska lägga sin härlighet i dem, och de ska förstå att det är Gud som verkar.

Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.


Jesu seger 79, Israel ska bli frälst

Här ser vi hur Israel blir frälst, Marken, fältet, (Hes 39:17) står för Israel, och vi ser här att de ska vara tillsammans med Anden, Fåglarna, och det ska leda till Jesu seger.

Genom Jesu blod blir Israel folk frälsta och kommer därmed in i Guds vilja med Israel. Det kan vi läsa om i Hes 39:19.

Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.
Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.


Jesu seger 80, Israels folk flyttar hem

Här kan man läsa om den största profetiska händelsen. Nämligen att Israels barn flyttar hem. Och det ser vi ju pågår hela tiden. De kommer hem succesivt.

Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].


Jesu seger 81, Israel ska bo i sitt land för all framtid

Israels folk ska bo i sitt land i all framtid. Det är inte bara en kort tid och sedan får de flytta ut i förskingring igen.

Nej det är för all framtid de ska få bo i sitt land, i Israels land och i hela det land Gud har lovat dem.

Så även om det finns krafter idag som vill förinta Israel och fördriva Judarna så kommer det inte att ske.

Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].


Jesu seger 82, Israel ska vara välsignat av Gud i alla framtid

Israel ska inte bara få var i sitt land i all framtid som vi läste i förra avsnittet. De ska också vara välsignade i all framtid. De har Gud med sig.

Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].


Jesu seger 83, Guds lösning är ett land

Här kan vi se Guds lösning på palestinaproblemet. Man talar bland politiker idag om att dela Israel land. Men Guds lösning är att Palestinierna ska bo i Israel tillsammans med Judarna i Fred.

Hes 47:21.  Och ni delar detta landet mellan er, Israels [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud] stammar.
Hes 47:22.  Och det skall ske när ni kastar lott om arvedelarna för er och för främlingen, att främlingen som bor bland er som har låtit föda barn bland er och är för er som en infödd bland Israels barn, de kastar [kastar lott] om arvedel [egendom] bland Israels stammar.
Hes 47:23.  Och det skall ske att i den stam som främlingen bor, där ger ni honom hans arvedel [egendom], säger Herren Jesus [Jashve]


Jesu seger 84, Guds straff drabbar dem som försöker dela Israel

Även om Guds plan är ett land där främlingen också ska få bo. Så visste Gud att man skulle försöka dela Israels land och det kan vi läsa i Sak 12:3

Där står just orden ”som de vill dela” Och det är alltså det politikerna velat länge, för de ser inte Guds lösning.

Sak 12:2.  Se, jag sätter Jerusalem* som en berusningens [fruktansvärt omskakande] bägare, för alla folk runt omkring, och också över Juda blir det så, i försvaret [belägringen] av Jerusalem.
{*Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet}
Sak 12:3.  Och det sker i de dagarna att jag göra Jerusalem till en betungande sten åt alla folk, en delad börda som de vill dela [de delar] och som erbjuds till alla landets [jordens, traktens] hedningar [folk].
Sak 12:4.  På den dagen [tiden] säger Jesus [Jashve] slår jag alla hästar med okunnighet [bestörtning, oskuld], och dess kusk med vanvett, men över Juda hus är mina ögon klarsynta, och alla folkens hästar slår jag med blindhet.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar