tisdag 11 juni 2019


Jesu seger 180,
Summering 2,
Israel och Jesus


Israel ska upprättas, det ingår i Guds frälsningsplan. Och Jesus kommer när Israels barn ropar efter honom.


Jesu seger 10, Jesus räddar Israel

En sak som ingår i Jesu Seger det är att upprätta Israel och vi kan läsa hur Israel kommer att uppfatta denna Jesu seger genom att läsa Psalmerna 123 och 124. Här ser vi hur Israel kommer att vara trängda men vända sig till Jesus.

Och därigenom vinna seger.

Ps 123:1.  En vallfartssång. Jag lyfter mina ögon till dig som bor i himmelen.
Ps 123:2.  Se, som slavarnas ögon är riktade mot deras herre, och som slavinnornas ögon är riktade mot deras föreståndarinna, så är vår bön [hängivenhet, klagan], våra ögon mot [till] vår Gud alltid.
Ps 123:3.  Ge oss nåd Jesus [Jashve], ge oss nåd, för vi har rikligt mättats med förakt [skam].
Ps 123:4.  Vår själ har fyllts övernog [väldigt], av högmodig respektlöshet, de självsäkras hån.

Ps 124:1.  En vallfarts sång, som kom till David. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, säger man, oh, Israel.
Ps 124:2.  Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, genom att han fullgjorde vårt mänskliga [Adams] offer.
Ps 124:3.  Då hade vårt liv varit i våra synder, i gravar. Nu, här, är hans son.
Ps 124:4.  Då hade vattnet översvämmat oss, arvedelen hade passerat bort, vår själs offer [dess ström hade gått fram över våra själar].


Jesu seger 11, Israel ska välkomna Jesus och då kommer han

I förra avsnittet läste vi om hur Israel kommer att bli räddat av Jesus när det ser helt hopplöst ut.

Och tittar i på Mat 23:39  när Jesus lämnar templet för sista gången så kan vi läsa hans egna ord om det här. Det är först när Israel ropar på honom, ja välkomnar honom, som han ska komma. Det är då hans tillkommelse är, när Israel Välsignar Jesus.

Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar