lördag 29 juni 2019


Jesu seger 198,
Summering 20,
Lammets hustru


Det finns många bilder på församlingenJesu Brud. Och här möter vi det som det Heliga Jerusalem. Lammets hustru.

Och vi kan också se att det kommer från Gud. Och så är det. Det är Jesus som frälser oss som gör oss till sin församling. Till sin brud. Det är alltså från Himlen vår gemenskap med Jesus kommer. Från Hans nåd och frälsning.


Jesu seger 133, Jerusalem är en bild på Lammets hustru

I många sammanhang pratar man om Den Heliga Staden. Guds Jerusalem. Men vad är det egentligen.

Här ser vi att Det Heliga Jerusalem är Lammets hustru. Det är vi som är frälsta, det är vi som tagit emot Guds nåd. Och det är så hela jorden kommer att bli en gång.

Upp 21:9. Och en av de 7 änglarna [budbärarna] som hade de 7 skålarna, som var fulla med de 7 sista plågorna, kommer till mig och säger: Kom hit, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru.
Upp 21:10. Och han för mig i [genom] ande till ett högt och stort berg och visar mig den väldiga staden, det heliga Jerusalem, som kommer från himlen, från Gud.


Jesu seger 134, Lammets hustru kommer från Gud

Här ser vi frälsningen. Lammets hustru, den frälsta människan, Jesu församling. Den kommer från Gud. Det är ett resultat av Jesu offer, av frälsningen i Jesus. Det är därför det kommer från Gud. Det är Guds verk med oss människor.

Upp 21:9. Och en av de 7 änglarna [budbärarna] som hade de 7 skålarna, som var fulla med de 7 sista plågorna, kommer till mig och säger: Kom hit, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru.
Upp 21:10. Och han för mig i [genom] ande till ett högt och stort berg och visar mig den väldiga staden, det heliga Jerusalem, som kommer från himlen, från Gud.


Jesu seger 135, Den frälsta människan har Guds härlighet

Det är intressant att fortsätta läsa och då hålla i minnet att vad som beskrivs är Lammets hustru. Den frälsta människan. Jesu församling.

Och vi ser i Upp 21:11 att den har Guds härlighet. Och härligheten har kommit från Gud.

Upp 21:11. Och den har Guds härlighet [strålglans], och dess ljus är likt en dyrbar sten likt kristallklar jaspis.


Jesu seger 136, Det är Guds ljus vi har när vi är frälsta

När vi blir frälsta får vi Guds ljus. Vi ska lysa med Guds ljus ut i världen.

Upp 21:11. Och den har Guds härlighet [strålglans], och dess ljus är likt en dyrbar sten likt kristallklar jaspis.


Karl Håkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar