måndag 3 juni 2019


Jesu seger 172,
Jesus uppfyller profetiorna


Jesus härstammar från David, det kan vi se i de släkttavlor som finns i Evangelierna om Jesus.

Det här är viktigt för det ingick i Guds profetia, att Messias, Guds son, skulle komma från David.

Upp 22:16. Jag Jesus sänder min ängel [sändebud] för att vittna om detta för er i församlingen. Jag är Davids rot och stam, den strålande morgon stjärnan.


Vi kan läsa om när Gud talar till David genom Natan och berättar att hans avkomma ska regera landet i evighet.

2 Sam 7:12.  När dina dagar är fyllda och du sover hos dina fäder, då skall jag låta resa upp din avkomma [släckt] efter dig, som utgår från dig [din mage, livmoder], och jag skall låta etablera [fastställa] hans kungarike.
2 Sam 7:13.  Han skall bygga ett hus för mitt verk [mitt namn, jag skall vara där] och jag skall etablera hans kungarikes tron ända till evig tid.
2 Sam 7:14.  Och jag är hans far och han är min son, och som man låtit göra till den drabbade [böjde, överta] och jag låter döma, med dödliga människors stav och med människans [Adams] barns slag.
2 Sam 7:15.  Men min trofasthet viker inte bort från honom, såsom jag lät den vika bort från Saul [avgrundens folk], som jag lät vika undan framför dig.

Och vi kan också se att det är Jesus för han skulle dömas och böjas, han bar ju allas våra skuld. Men Gud är trofast mot honom alltid och viker inte ifrån Jesus. Och vi kan också läsa att Gud säger att han är min son.

Vi har det här också i 1 Krön där David pratar med sin son Salomo. Som han trodde var den som skulle komma.


1 Krön 22:6.  Och han kallade tills sig sin son Salomo [fredlig, fridfull] och ålade [föreskrev] honom att bygga ett hus till Jesus [Jashve], Israels Gud.
1 Krön 22:7.  Och David sade till Salomo [fredlig, fridfull]: Jag ville i mitt sinne bygga ett hus till Jesu [Jashve] min Guds namn.
1 Krön 22:8.  Men Jesu [Jashves] ord kom till mig och sade: Du har utgjutit för mycket blod och du har utfört mäktiga krig. Du ska inte bygga ett hus för mitt namn, på grund av de många blodsutgjutelserna du gjort i landet inför mitt ansikte.
1 Krön 22:9.  Se, en son föds åt dig, han är vilans [boningens, offrets] människa, och jag skall låta honom få ro [vila] från alla sina fiender runt omkring, Salomo [fredlig, fridfull] är hans namn och fred [frid] och lugn ger jag över Israel i hans dagar [tid].
1 Krön 22:10.  Han ska bygga ett hus till mitt namn. Och han är [blir, skall vara] son till [för] mig, och jag är far till [för] honom. Och jag skall låta etablera [bekräfta, göra färdigt] hans kungarikes tron över Israel till evig tid.
1 Krön 22:11.  Nu min son, Jesus [Jashve] är med dig och du ska ha framgång och du ska bygga ett hus till Jesus [Jashve] din Gud, liksom orden är över dig.

Här kan vi läsa hur David talar till sin son Salomo om det Gud har sagt till honom. Och i många stycken så var Salomo den som efterträdde David och byggde Templet. Men han uppfyllde inte den 10:e versen och var kung för Israel till Evig tid. Det är bara Jesus som klarar det. Och Jesus är också Guds son, som Gud också säger till David i den 10:e versen.

Så här ser vi i profetiorna att Messias, Guds son, skulle komma från David och regera i alla evighet.

Och det var det Jesus uppfyllde och var därmed Messias.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar