söndag 2 juni 2019


Jesu seger 171,
Jesus har vittnat för oss genom sina sändebud



Vi kan inte alla få änglabesök för att lära känna Jesus, men hela Bibeln är full av vittnesbörd om Jesus och vad han betyder. Och Jesu Ande talar i vårt hjärta om Jesu Evangelium och hans verk.

Upp 22:16. Jag Jesus har sänt [sänder] min ängel [sändebud] för att vittna om detta för er i församlingen. Jag är Davids rot och stam, den strålande morgon stjärnan.


Församlingen är ett verk av Jesu Evangelium och det kan vi läsa om redan i 1 Mos 2

1 mos 2:22 <Trad:> Och Guds Jashve byggde, av revbenet som han tagit från mannen [Adam], kvinnan [Eva] och kom med henne till mannen [Adam].
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds sons födelse, den man böjt, välsignelsen [sanningen] man vunnit på grund av Adam [människan, den blodröde], kom Eva [kvinnan] till del, och man kom med henne till Adam [mannen, den blodröde].
1 mos 2:23 <Trad:> Och mannen [Adam] sade: Denna gång är det ben av mitt ben och kött av mitt kött. Hon skall kallas kvinna [Eva] ty från man är hon tagen.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Denna gång är det kraft av min kraft och evangelium av mitt evangelium. Detta skall var och en proklamera, för från mig som är den verkliga existensen är denna lära.
| <Alt2:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Denna gång är det kraft av min kraft och evangelium av mitt evangelium. Denna kallar han kvinna för från en man är hon tagen.

Här läser vi hur Församlingen får sin välsignelse från Jesus, och vi kan läsa att det är Jesu kraft och Evangelium som finns i Församlingen. Adam är här en symbol för Jesus och Eva för Församlingen.

Vi kan också läsa i Johannes Evangelium.

Joh 14:26. Och talesmannen [tröstaren, advokaten], den Helige Ande, den Fadern skall sända i mitt namn. Han skall lära er allt och han skall påminna er allt som jag säger till er.

Den Helige Ande är det som ska lära oss om Jesus, ja hjälpa oss att leva ett liv som Gud vill.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar