torsdag 27 juni 2019


Jesu seger 196,
Summering 18,
Jesu frälsning


Bibeln avslutas med två kapitel om Jesu frälsning. Hur fantastisk den är, hur full av frid den är. Jesu seger är evig, och Jesus kommer att segra totalt i världen.

Jesu frälsning som beskrivs i Upp 21 och 22 är både en berättelse om individens frälsning men också en profetia på Jesu totala frälsning, som kommer, för hela världen.


Jesu seger 111, Den Eviga frälsningen

Om vi fortsätter att läsa i Uppenbarelseboken så kommer vi till Upp 21 och 22. Det är en beskrivning på den totala Frälsningen. Man kan se det som den frälsning vi som individer får ta del av när vi tar emot Jesus. Men man kan också när man ser de här sista kapitlen Kronologiskt se det som den Totala frälsningen som hela Jorden kommer att få del av När Guds rike har kommit.

Och det rimliga är att det står för båda betydelserna.

Upp 21:1. Och jag ser en ny [fräsch, frisk, kvalitativt ny] himmel [Guds boning, stjärnhimmel] och en ny [fräsch, frisk, kvalitativt ny] jord [mark, land], ty den tidigare himlen [Guds boning, stjärnhimmel] och den tidigare jorden [marken, landet] är passerad [är försvunnen] och havet [sjön] finns inte mer.


Jesu seger 112, Frälsningen kommer från Gud

Jerusalem står i Bibeln för Guds frälsning. Jerusalem betyder, Fredsstaden, Fridsstaden, Den fullkomliga staden, Staden i Säkerhet. Det är så det är också i frälsningen. Naturligtvis finns ett jordiskt Jerusalem, men det finns alltså också ett himmelskt som står för frälsningen.

Och Frälsningen kommer från Gud, från Himlen, från Guds boning.

Upp 21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen], förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.


Jesu seger 113, Frälsningen är fantastisk

Frälsningen är en fantastisk upplevelse. Här beskrivs det som en brud, utsmyckad och underbart att se. Och sanningen är att frälsningen är en fantastisk upplevelse som ger oss ett bra liv. Här och i alla evighet.

Upp 21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen], förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.


Jesu seger 114, Jesus är enkel och bor ibland oss

Att Jesus är enkel är det många kristna som har svårt att ta till sig. De känner det som Jesus är något långt borta och ouppnåeligt. Men så är det inte. Han är som en av oss. Bor bland oss. Ja som i ett enkelt tält.

Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.


Jesu seger 115, Guds tabernakel täcker oss

Vi kan också se på den här versen som att vi får komma in till Jesus inne i Guds tabernakel. Likt ett tält som täcker oss. Som skyddar oss.

Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.


Jesu seger 116, Jesus är vår Gud

Jesus är Guden hos oss, han finns bland oss. Och det är viktigt att vi talar om att det är just Jesus som är Gud.

Det finns många Gudar och det finns många Andar, Men för oss är bara Jesus Gud.

Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.


Jesu seger 117, Jesus tar hand om oss

I Guds rike har vi det bra för Jesus tar hand om oss plåga, sorg, gråt och död ska inte vara mer, i detta rike där allt är nytt är också plågan borta.

Upp 21:4. Och Gud skall utplåna varje tår från deras ögon, och döden skall inte vara mera eller sorg eller gråt eller plåga [möda] skall vara mer, för det som varit är borta.


Jesu seger 118, Tillvaron kommer verkligen att bli annorlunda

Ja vi kan redan se hur nästa allt är annorlunda idag. Och i Guds rike kommer det alltså att bli så i ännu högre grad.

Upp 21:5. Och han som sitter på tronen säger: Se jag gör allting nytt [fräscht, friskt, kvalitativt nytt]. Och han säger till mig: Skriv att dessa ord är sanna och tillförlitliga.


Jesu seger 119, Bibelns Profetior går i uppfyllelse

Bibelns profetior är sanning. De slår in. Det kan vi se idag när många profetior har slagit in.

Och här kan vi i Upp 21 läsa om att det som ska komma till sist Guds Jerusalem. Det är sanning. Och det kan vi alltså också lita på.

Upp 21:5. Och han som sitter på tronen säger: Se jag gör allting nytt [fräscht, friskt, kvalitativt nytt]. Och han säger till mig: Skriv att dessa ord är sanna och tillförlitliga.


Jesu seger 120, Jesus är den förste och den siste

Jesus är Alfa och Omega, den förste och den siste, han är början och slutet. Det är genom Jesus som hela vår Civilisation har byggts upp.

Jesus har gjort det. Det kan vi se idag.

Och det är intressant att han faktiskt också finns både i Bibelns första vers och i Bibelns sista vers.

Upp 21:6. Och han säger: Det är gjort [har blivit till, har fötts]. Jag är Alfa och Omega, början och slutet [resultatet]. Åt den som törstar skall jag ge från källan med livets vatten, fritt [gratis].


Jesu seger 121, Jesus ger oss livets vatten

Tron på Jesus är som friskt vatten för en törstande. Plötsligt fungerar det som var dött. Livet kommer med vattnet. Det Eviga livet kommer med Jesus.

Upp 21:6. Och han säger: Det är gjort [har blivit till, har fötts]. Jag är Alfa och Omega, början och slutet [resultatet]. Åt den som törstar skall jag ge från källan med livets vatten, fritt [gratis].


Jesu seger 122, Livet med Jesus är gratis

Livet med Jesus är av nåd, Livets vatten är gratis. Evangelium är inget man ska ta betalt för. Jesus tog inte betalt.

Upp 21:6. Och han säger: Det är gjort [har blivit till, har fötts]. Jag är Alfa och Omega, början och slutet [resultatet]. Åt den som törstar skall jag ge från källan med livets vatten, fritt [gratis].


Jesu seger 123, När vi lever i Jesus är vi Guds barn

Det är fantastiskt att vara Guds barn. Att få leva med Jesus och känna hur Gud tar han om oss. Och så vill Gud också ha det. Det kan vi läsa i Upp 27:7.

Upp 21:7. Den som segrar skall ärva [få] allt och jag skall vara Gud för honom och han skall vara min son [sonen till mig].


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar