tisdag 1 januari 2019


Jesu seger 24,
Jesus är trovärdig och sann



Jesus är sanningen, han är trovärdig, han har segrat och kommer att segra därför att han stå för sanningen.

Upp 19:11. Och jag ser himlen öppnad och se en vit [strålande] häst och han som sitter på den kallas trovärdig och sann, och han dömer i, och strider för, rättfärdighet.


Jesus själv säger att han är sanningen och det kan vi läsa om när han står inför Pontius Pilatus.

Joh 18:37. Och Pilatus säger till honom: Du är alltså kung. Jesus svarar: Du utnämner mig till [säger jag är] Jashves [jag är en gång till i 1:a person] Kung. Jag har fötts och kommit till den här värden för att jag nu skall vittna om sanningen. Var och en som är från sanningen han lyssnar till min röst.

Det är viktigt med sanningen, Djävulen är lögnens fader som försöker att segra med lögn. Men det kommer inte att gå. Utan här i Upp 19:11 ser vi Jesu seger och det är en seger med hjälp av sanningen.

I Joh 3:21 har vi ytterligare en vers där Jesus talar om vikten av sanningen. Det är endast med sanning man kommer till Gud.

Joh 3:21. Men den som gör sanningen kommer till ljuset för att klargöra att hans handlande är i Gud.

Jesus kommer med sanning och det är endast genom sanning vi kan komma till Gud, genom hans sanning till frälsning, när vi tar emot den.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar