torsdag 3 juni 2021

Guds frälsningsplan 121, Förföljelse och dödande av Judar genom historien

Guds frälsningsplan 121,
Förföljelse och dödande av Judar genom historien
 

Judarna fick känna på, genom historien, hur stort deras brott varit. Man minns hur man förr ansåg att alla judar var skyldiga till Jesu död, fast de som lever nu inte har något med det att göra.
 
Och vi ser här hur Kain, som symbol för Judarna, känner att alla som ser honom kommer att döda honom. Och frågan uppstår kommer Judarna att överleva som folk.
 
1 mos 4:13 Och Kain svarade Jesus [Jashve]: Min synd [missgärning] är för stor att förlåtas [glömmas].
1 mos 4:14 <Trad:> Se, du har idag fördrivit mig bort från landets yta och från ditt ansikte. Jag får gömma mig och jag skall bli flykting och kringvandrande på jorden och alla som finner mig kommer att döda mig.
| <Alt:> Se, du har idag fördrivit [gjort] mig, på grund av mänsklighetens närvaros överträdelser och din närvaro. Jag kommer att förtalas och blir flykting [borttagen] och det sker att alla som finner mig kommer att döda mig.
 
Förföljelsen av Judar har varit enorm i olika omgångar genom Historien. Och det var det Kain kände. Han kände att Gud inte längre var med dem. Gud hade vänt Judarna ryggen.
 
Och vi vet hur Ersättningsteologerna redan har tagit ut Judarnas undergång genom att utnämna sig själva till deras ersättare.
 
Och man kan höra Judar idag som inte förstår varför de skulle bli Kristna. De Kristna har ju bara förfölj och dödat dem genom århundradena. Och nära inpå oss har vi Hitler och hans Gaskammare och dödande av 6 milj. Judar.
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar