tisdag 1 juni 2021

Guds frälsningsplan 119, Judarna förstod inte att Jesus var deras Bror

 
Guds frälsningsplan 119,
Judarna förstod inte att Jesus var deras Bror
 

Jesus är Judarnas bror och vad det innebar för dem det insåg de inte.
 
1 mos 4:9 <Trad:> Och Jashve sade till Kain: Var är din broder Abel. Och han svarade: Jag har inte känt att jag skulle skydda min broder.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] sade till Kain: Var är din broder Abel. Och han svarade: Jag hade inte förstånd att skydda min broder.
| <Alt2:> Och Jashve sade till Kain var är din broder Abel. Och han svarade: Han borde förstå mig, och låta mina sädesfält vara i fred.
1 mos 4:10 <Trad:> Och han sade: Vad har du gjort, rösten från din broders blod ropar till mig från marken.
| <Alt:> Och han sade: Vad har du gjort, din broder, min likes röst, ropar till mig från mänskligheten.
| <Alt2:> Och han sade: Var har du gjort. Dina ensamma vilddjurs tystade röst hörs ända till mig från marken.
 
När Judarna hade dödat Jesus gav Gud dem en chans att ändra sig. Men de gjord det inte. Gud undrade varför de hade dödat Jesus men de förstod inte och de tog inte sin chans, utan de tyckte att Jesus och hans lära var något ont.
 
Och vi vet hur det gick. Trots att Gud gav dem chansen ändrade de sig inte.
 
Och till sist var Guds tid för omvändelse över och vi vet hur det gick och det hittar vi i fortsättningen av det här kapitlet. Judarna blev fördrivna som straff för sin handling.
 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar