onsdag 23 juni 2021

Guds frälsningsplan 141, Gud understryker åter att allt är fördärvat på Jorden

 
Guds frälsningsplan 141,
Gud understryker åter att allt är fördärvat på Jorden


Vad var det som var fördärvat, Vad var jorden. Jorden är en symbol för de troende och vid Jesu tid på Judarna. De hade inte anammat Guds budskap som Gud ville. Med deras sätt att dyrka Gud skulle Gud inte kommit dit han ville.
 
1 mos 6:11 <Trad:> Och jorden var fördärvad inför Guds ansikte och jorden var full av grymhet.
| <Alt:> Och den fasta grunden var fördärvad sett ur Guds perspektiv och den fasta grunden var full av falskhet.
1 mos 6:12 <Trad:> Och Gud såg jorden och se den var fördärvad, för allt kötts livsstil var fördärvad på jorden.
| <Alt:> Och Gud bekymrar sig för den fasta grunden, för se den är fördärvad, för allt evangelisk liv är korrupt på den fasta grunden.
1 mos 6:13 <Trad:> Och Gud sade till Noa: Det är slut på allt kött, på marken, för jorden är full med våld från deras närvaro, och jag ser deras förfall på jorden.
| <Alt:> Och Gud sade till Herren [Noa]: Detta är gränsen för allt evangelium från mig, för våldet från dem på den fasta grunden är moget och jag ser det som kommer från förfallet på den fasta grunden.
 
Vi kan i Nya testamentet när vi läser om Jesus flera gånger läsa om hur Jesus kallar de som företrädde den Judiska religionen på den tiden för hycklare. Noa var ju Jesus och det som skildras här är det som hände när Jesus blev människa och kom ibland oss.
 
Judarna ville se ut som de följde buden men i sina Hjärtan tänkte de ut något annat.
 
Gud var tvungen att ha äkthet och det fick han genom Jesus, sin son som var både sann människa och sann Gud.
 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar