lördag 19 juni 2021

Guds frälsningsplan 137, Guds sorg leder till Aktivitet

Guds frälsningsplan 137,
Guds sorg leder till Aktivitet


Det är intressant att läsa både den traditionella översättningen och den alternativa för vers 7.
 
I Den traditionella är det bara död och förintande som tycks vara i Guds tankar, men i den alternativa översättningen är det i stället Jesus och hans offer som kommer fram, det är svaret. Adam, alltså Jesus Guds son får bära straffet. Och befrielsen kommer för mänskligheten.
 
1 mos 6:7 <Trad:> Och Jashve sade: Jag dödar människan som jag har skapat, bort från marken, från människan och även boskapsdjuren och även kräldjuren och även himmelens fåglar, för jag har ångrat att jag gjorde dem.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] sade [tänkte]: Jag låter straffet komma på [döda] Adam [människan, den blodröde] som är min äskade son [min rening, min gemenskap], så att det är till mänsklighetens favör [närvaro, personlighet], så att Adam [människan, den blodröde] är för evigt i överflöd, för evigt sprudlande liv och det väldiga namnets strålglans för evigt, för jag har fyllts av medkänsla inför det ni gjort.
 
Orden här i den alternativa översättningen är fantastiska. Det talas om ett Evigt Överflöd, ett Evigt Sprudlande Liv. Och det är genom sonen, Genomen Jesus som offrar sig i vårt ställe.
 
Alltså åter pekar Bibeln på Jesus som lösningen på mänsklighetens problem. All denna synd som har överflödat mänskligheten den kommer att knäckas med hjälp av Jesus, Guds son.
 
Och segern blir inte bara knapp, sisådär, nej den blir total, den blir i överflöd, och den blir evig. Jesu seger är evig, för alltid. Och vi är där nu som vi ha skrivit tidigare. Det är nu Jesu seger kommer att bli total och som hans seger kommer att proklameras över alla folk, som kommer att fyllas med hans Ande, till liv.
 
Karl Håkan

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar