lördag 25 september 2021

Summering Guds frälsningsplan, Jesu är centrum i Guds verk

Summering
Guds frälsningsplan,
Jesu är centrum i Guds verk
 

Nu har vi gått igenom Guds frälsningsplan ur tidssynpunkt. Den står i det första kapitlet och här i det Andra kapitlet kommer nu en vy där vi får se att det är Jesus som är centrum i Guds skapelse. Guds Andliga skapelse har kommit till tack vare Jesus.
 
Det är intressant att se hur de här två skapelseberättelser som står här precis i Bibelns början så klar och ur olika synvinklar visar på olika aspekter av Guds skapelse och Jesus betydles i Guds skapelse.
 
Redan i 1 Mos 2:4 kan man läsa att det är genom ”Jesus Guds son” som skapelsen skett. Och det stämmer ju med Jesus egna ord att han var med redan från början i Guds skapelse.
 
Guds frälsningsplan 50, Varför har Bibeln två skapelseberättelser
 
För Gud är inte den Fysiska skapelsen det viktiga utan den Andliga. Den Andliga skapelsen är hur Gud tar oss människor från tillståndet som Vildar, som vi var en gång, till ett tillstånd som fungerar där vi är som han vill ha oss, Ja lika Gud, genom Jesus och hans försoning och kraft.
 
Det här är något som pågått de senaste 6000 åren och där vi nu snart är framme och det är det här som är innehållet i de två skapelseberättelserna. Det Andliga skedet och utvecklingen.
 
Här ser vi inledningen på de två skapelseberättelserna. Den första börja med att det är Gud, alltså det Hebreiska Eloshim (`lhim) som skapar.
 
1 Mos 1:1 < Trad: > I början skapade Gud himmelen och jorden.
| < Alt: > Genom den förstfödde skapar Gud det väldiga namnet och den fasta grunden.
| < Alt2: > Genom förstlingen föder Gud det fantastiska livet och landet [marken].
 
 
Guds frälsningsplan 51, Hur ska man bemöta dem som ser Skapelseberättelsen fysiskt
 
Ja en sak är viktig att fastslå. Och det är att det oberoende av hur det gått till fysiskt med skapandet av det universum vi har och den värld vi lever i, så är det ett verk av Gud.
 
Det här med att det finns två skapelseberättelser är också intressant för de är fysiskt motsägande. De fungerar inte båda på en gång. I den Ena så börjar det med att allt är vatten och i den Andra så börjar det med att allt är torrt så inget växer. Det går inte ihop sig.
 
Här ser vi inledningen på de två skapelseberättelserna. Den första börja med att det är Gud, alltså det Hebreiska Eloshim (`lhim) som skapar.
 
1 Mos 1:1 < Trad: > I början skapade Gud himmelen och jorden.
| < Alt: > Genom den förstfödde skapar Gud det väldiga namnet och den fasta grunden.
| < Alt2: > Genom förstlingen föder Gud det fantastiska livet och landet [marken].
 
Men i den andra så är det i stället Jesus Guds son, eller som man också kan skiva det Guds Jashve eller som det står i Hebreiskan Jashve (YHWU) Eloshim (`lhim).
 
1 Mos 2:4 <Trad:> Detta är berättelserna om då himmelen och jorden skapades, det är Guds Jashves verk, jord och himmel.
| <Alt:> Dessa berättelser är om då det väldiga namnet [det fantastiska livet] och den fasta grundens skapades, det är Jesus [Jashve] Guds sons resultat, en fast grund och ett väldigt namn [ett fantastiskt liv].
 
Och här ser vi fortsättningen och i den 1:a skapelseberättelsen i 1 Mos 1 var det vatten överallt, Allt började som ett stort Urhav. Och det fanns inget land, läser vi vidare så hittar vi land först i den 9.e versen
 
1 Mos 1:2 <Trad:> Och jorden var totalt tom och mörker var över urhavet [avgrunden]. Men Guds ande var i rörelse över vattenytan.
| < Alt: > Och den fasta grunden var kaotisk och tom och död var över dess tomhet. Men Guds ande blåste på dem, vem som helst, rakt på. 
 

Guds frälsningsplan 52, Jesu roll i Guds Andliga Skapelse
 
Det är som vi läste i den första versen i Bibeln, att det är genom förstlingen, alltså Jesus som Gud skapar allt. Jesus är centrum i Guds skapelse.
 
Och vi möter Jesus igen när vi kommer till första versen i den andra Skapelseberättelsen. 1 Mos 2:4 där har vi åter Jesus, och nu också med efternamn, Jesus Guds son. Jeshoa Elohim.
 
1 Mos 1:1 < Alt: > Genom den förstfödde skapar Gud det väldiga namnet och den fasta grunden.
 
1 Mos 2:4 <Trad:> Detta är berättelserna om då himmelen och jorden skapades, det är Guds Jashves verk, jord och himmel.
| <Alt:> Dessa berättelser är om då det väldiga namnet [det fantastiska livet] och den fasta grundens skapades, det är Jesus [Jashve] Guds sons resultat, en fast grund och ett väldigt namn [ett fantastiskt liv].
 
Jesus är det centrala i hela Guds skapelse, och hans offer är det som gjorde det hela. Det kan vi läsa i 1 Mos 1:
 
1 Mos 1:26 <Alt:> Och Gud sade: Vi skall göra Adam [människan, den blodröde] som vår försoning genom vårt blod och de skall regera över det rytande och växande och i det väldiga namnets strålglans och i överflöd och på hela den fasta grunden och över allt sprudlande entusiastiskt liv på den fasta grunden.
 
Här i den alternativa översättningen ser man det klart. Adam är Jesus här, och det är hans blod, hans död och försoning som är den kraft genom vilken allt ägde rum.


Guds frälsningsplan 53, Före Guds Välsignelse och Ande fanns inget Andligt liv.
 
Vi ser här att allt var torrt, Det fanns inget Andligt liv. Och så var det fram till dess Gud började verka på mänskligheten.
 
Det var hans välsignelse och hans Andes verkan som satte fart på det Andliga livet. Det var det som var vattnet som startade livet. Och det hände på marken. Den del av skapelsen där Guds församling, allts Israel var verksamt.
 
1 mos 2:5 <Trad:> Och ännu fanns inte åkerns växter på marken, och ännu inte något av markens örter [åkerns spannmål] hade växt upp, för Guds Jashve hade inte låtit det regna på marken, och människan fanns inte till att bruka marken.
| <Alt:> Och ännu fanns inte hustruns vishet [fundering, bön], och ännu inte något av hustruns glittrande hade växt fram, för Jesus [Jashve] Guds sons renhet var inte på den fasta grunden, och Adam [människan, den blodröde] fanns inte till att arbeta med mänskligheten [den kvinnliga människan].
1 mos 2:6 <Trad:> Och en dimma stiger upp från marken och vattnade hela markens yta.
| <Alt:> Och lagen gör henne gott på grund av dess fasta grund, och det överflödar hela mänskligheten [den kvinnliga människans närvaro].
 
Vi ser här i vers 6 att det är en dimma som vattnar marken. Vatten kan alltså också betyda välsignelse och Ande, Och det gör det här. Det var alltså Guds helige Ande som börjar verka och på marken Israels folk.
 

Guds frälsningsplan 54, Utan Jesus finns ingen frälsning  
 
Här ser vi just det här att utan Jesus finns ingen frälsning. Adam, som ju är Jesus, fanns inte än och därför var det ingen fart på växtligheten. På det Andliga livet.
 
Det var Jesus som kom med Frälsningen, det fungerande Andliga livet.
 
1 mos 2:5 <Trad:> Och ännu fanns inte åkerns växter på marken, och ännu inte något av markens örter [åkerns spannmål] hade växt upp, för Guds Jashve hade inte låtit det regna på marken, och människan fanns inte till att bruka marken.
| <Alt:> Och ännu fanns inte hustruns vishet [fundering, bön], och ännu inte något av hustruns glittrande hade växt fram, för Jesus [Jashve] Guds sons renhet var inte på den fasta grunden, och Adam [människan, den blodröde] fanns inte till att arbeta med mänskligheten [den kvinnliga människan].
 
Vi kan läsa om det här också i Joh 3.
 
Joh 3:18. Den som tror på [litar till] honom, han döms inte, men den som inte tror har redan [nu] dömts eftersom han inte trott [litat] på Guds enfödde sons namn.
Joh 3:19. Och det är domen, att när ljuset kommer till värden älskar människorna mörkret [det förmörkade] mera än ljuset, för deras gärningar är onda [syndiga, elaka].
Joh 3:20. För var och en som gör ont hatar ljuset och kommer inte till ljuset för att han inte skall låta sig tillrättavisas om sitt handlande.
Joh 3:21. Men den som gör sanningen kommer till ljuset för att klargöra att hans handlande är i Gud.

Guds frälsningsplan 55, Jesus är både människa och Gud
 
Här ser vi att Jesus är både människa och Gud. Marken representerar Israels folk. Och det var från marken Adam alltså Jesus formades. Och från Israels folk som Jesus föddes som människa.
 
Men Gud inblåste sin Ande i hans näsa. Jesus var alltså också sann Gud.
 
1 mos 2:7 <Trad:> Och Guds Jashve formade människan [Adam] av stoft från marken och han blåste in levande ande i hans näsa och så blev människan [Adam] en levande själ.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son formades till Adam [människan, den blodröde] av avskräde [skräp] från mänskligheten [den kvinnliga människan] och han blev inblåst med levande ande i sin näsa och så blev Adam [människan, den blodröde] en levande själ [ande].
 
Det är intressant att den här sanningen att Jesus är både Gud och människa. Det har Gud sett till att de kom med redan här. Det är alltså en viktig sanning som Gud vill betona. Jesus är Gud, men han är också människa, precis som vi. Därför förstår han oss, Men har alltså också, genom sin Gudomlighet, kraft att lösa våra problem.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/03/guds-fralsningsplan-55-jesus-var-bade.html

Guds frälsningsplan 56, I Jesus finns livet
 
Jesus är livet, det kan vi se här i vers 7. När Jesus var formad från människan och fylld med det Gudomliga är han livet. Och så är det, det verkliga livet finns i Jesus. Och ett liv som vi alla kan ta emot så att han blir en del av oss.
 
Och som vi skrev tidigare här så är Adam en symbol på Jesus. Och i den här Andliga skapelsen som vi nu tittar på så är alltså Adam just Jesus. Och vi kommer att se mera av det när vi fortsätter här i den 2:a kapitlet i Bibeln.
 
1 mos 2:7 <Trad:> Och Guds Jashve formade människan [Adam] av stoft från marken och han blåste in levande ande i hans näsa och så blev människan [Adam] en levande själ.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son formades till Adam [människan, den blodröde] av avskräde [skräp] från mänskligheten [den kvinnliga människan] och han blev inblåst med levande ande i sin näsa och så blev Adam [människan, den blodröde] en levande själ [ande].
 
Jesus ger oss det Eviga livet. I Jesus finns livet.


Karl Håkan

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar