torsdag 30 september 2021

Summering Guds frälsningsplan, Frestelserna och Synden

Summering
Guds frälsningsplan,
Frestelserna och Synden
 

När vi går vidare kommer vi till 1 Mos 3 och det handlar om hur människorna faller för synden. Men det som är anmärkningsvärt är att det inte är både Adam och Eva som plockar frukterna från kunskapens träd, utan det är enbart kvinnan. Och hon ger sedan frukterna också till mannen.
 
Det här är så som det har gått till med synden. Det är församlingen (Eva), vi vanliga människor som syndat, och det var Jesus (Adam) som fick ta vår synd och bära den upp på korset, försona den genom att . Även här ser vi alltså att de profetiska bilderna håller. Budskapet finns här. Gud visste redan när han skrev Bibelns första kapitel.
 
Vi får också se här hur behovet att dölja sig, att inte visa hur fel man gjort, kommer med synden. När man har fallit har man ett behov av att inte visa upp sina misstag utan ljuga och se ut som allt är bra.
 
Guds frälsningsplan 82, Frestelserna i Församlingen
 
Frestelserna kommer i församlingen. Vi ser här att det är Eva som lyssnar till Ormen. Det är församlingen som låter sig luras av Djävulen.
 
Så länge vi lever här på jorden så finns frestelserna alltid närvarande.
 
1 mos 3:1 <Trad:> Och ormen var listigast av markens djur som Guds Jashve hade gjort och han sade till kvinnan [Eva]: Men är det verkligen så att Gud har sagt, ni skall inte äta av alla träd i trädgården.
| <Alt:> Och förtrollningen [tjusaren, pengarna] var tillsammans med alla demoniska [djävulens] varelser, som Jesus [Jashve] Guds son hade krossat [bearbetat] och han sade till kvinnan [elden]: Men är det verkligen så att Gud har sagt, ni skall inte ta in av alla bedrövliga [inhägnande] stadgar.
1 mos 3:2 <Trad:> Och kvinnan [Eva] sade till ormen: Vi skall äta av frukten på trädgårdens träd.
| <Alt:> Och kvinnan [elden] sade till förtrollningen [tjusaren, pengarna]: Vi skall ta till oss av belöningarna från en skyddande [bedrövliga, inhägnande] stadga.
1 mos 3:3 <Trad:> Men av frukten från trädet mitt i [skilda från, som är i skilje] trädgården säger Gud: Ni skall inte äta av den, eller ens komma vid den, för att ni inte skall .
| <Alt:> Men av kränkningarna [förebråelserna, frukten] från stadgan som är mitt i [i skiljaktighet mot, inblandat i, verkar genom fördömelse i] hägnet säger Gud: Ni skall inte ta till er av den eller ens ha med den att göra, för att ni inte skall dö.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/04/guds-fralsningsplan-82-frestelserna-i.html
 
Guds frälsningsplan 83, Idag faller Kyrkan för frestelserna
 
Vi ser det mer och mer. Det är världen som är i kyrkan idag. Det är inte längre Jesu församling, utan Ormens församling. Frestelserna har gett resultat.
 
Den förbjudna fukten har blivit födan i församlingen. Det är hemskt.
 
1 mos 3:4 <Trad:> Och ormen sade till kvinnan: Inte skall ni döden dö.
| <Alt:> Och förtrollningen [tjusaren, pengarna] sade till kvinnan [elden]: Inte skall ni döden dö.
1 mos 3:5 <Trad:> För Gud vet att den dagen ni äter av det öppnas era ögon och ni blir som Gud, ni förstår vad som är gott och ont.
| <Alt:> För Gud vet att den dagen ni tar emot [er föda är] därifrån då öppnas deras [era] ögon och ni blir lika gudarna och förstår vad som är välgörande och härskande [kollega].
1 mos 3:6 <Trad:> Och kvinnan såg att trädet var gott att äta från för hon kände lust till att se och kände begär till trädet, eftersom det ger vishet. Och hon tog av frukten och hon åt och hon gav åt mannen som var med henne och han åt.
| <Alt:> Och kvinnan [elden] såg att stadgan [stabiliteten] var välgörande att ta emot och hon kände lust till det hon såg och kände lust till stadgarna [stabiliteten], eftersom det ger framgång. Och hon tog av resultatet och hon tog in det och hon gav åt mannen som var med henne och han tog emot.
 
Idag har djävulen succesivt tagit över våra församlingar. Vi kan läsa om det här i Upp 17. Om Skökan som sitter på Vilddjuret. Och om hur Vilddjuret ska bränna henne i Eld.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/04/guds-fralsningsplan-83-idag-faller.html
 
Guds frälsningsplan 84, Det är Eva som syndar inte Adam
 
Det var Eva som syndade, det var hon som tog den förbjudna frukten, det var hon som lät sig luras av ormens ord och fick lust till frukten och föll till föga.
 
Och det är vi Kristna, den Kristna församlingen, som har syndat, som har gjort det Gud inte vill
 
1 mos 3:6 <Trad:> Och kvinnan såg att trädet var gott att äta från för hon kände lust till att se och kände begär till trädet, eftersom det ger vishet. Och hon tog av frukten och hon åt och hon gav åt mannen som var med henne och han åt.
| <Alt:> Och kvinnan [elden] såg att stadgan [stabiliteten] var välgörande att ta emot och hon kände lust till det hon såg och kände lust till stadgarna [stabiliteten], eftersom det ger framgång. Och hon tog av resultatet och hon tog in det och hon gav åt mannen som var med henne och han tog emot.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/04/guds-fralsningsplan-84-det-ar-eva-som.html
 
Guds frälsningsplan 85, Adam, alltså Jesus, tar emot synden
 
Eva gav av den förbjudna frukten till Adam. Alltså det är Församlingen, Vi Jesu lärjungar, som syndar, och det är Jesus som får ta synden och det gjorde han ju som vi vet när han dog för våra synder, och sedan uppstod för vår rättfärdiggörelses skulle som Paulus skriver.
 
1 mos 3:6 <Trad:> Och kvinnan såg att trädet var gott att äta från för hon kände lust till att se och kände begär till trädet, eftersom det ger vishet. Och hon tog av frukten och hon åt och hon gav åt mannen som var med henne och han åt.
| <Alt:> Och kvinnan [elden] såg att stadgan [stabiliteten] var välgörande att ta emot och hon kände lust till det hon såg och kände lust till stadgarna [stabiliteten], eftersom det ger framgång. Och hon tog av resultatet och hon tog in det och hon gav åt mannen som var med henne och han tog emot.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/04/guds-fralsningsplan-85-adam-alltsa.html
 
Guds frälsningsplan 86, Med Jesus är synden ett gemensamt problem
 
Synden är ett gemensamt problem, det ser vi här för Adam och Eva äter den förbjudna frukten tillsammans. Och det är också en intressant förhållande, för synder och att synda är något som Jesus hjälper oss bort ifrån.
 
1 mos 3:6 <Trad:> Och kvinnan såg att trädet var gott att äta från för hon kände lust till att se och kände begär till trädet, eftersom det ger vishet. Och hon tog av frukten och hon åt och hon gav åt mannen som var med henne och han åt.
| <Alt:> Och kvinnan [elden] såg att stadgan [stabiliteten] var välgörande att ta emot och hon kände lust till det hon såg och kände lust till stadgarna [stabiliteten], eftersom det ger framgång. Och hon tog av resultatet och hon tog in det och hon gav åt mannen som var med henne och han tog emot.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/04/guds-fralsningsplan-86-med-jesus-ar.html
 
Guds frälsningsplan 87, Med lagen kommer lögnen
 
Vi skrev tidigare att det att vara nakna innebär i det här sammanhanget att man är öppen och ärlig mot varandra. Och att man då sätter fikonlöv etc. på sig, som vi läser här, betyder naturligtvis att man inte länger är ärlig och öppen utan försöker dölja sanningen.
 
Och det är det som drabbar Adam och Eva när de har enbart lagen och synden kommer och ingen nåd finns.  Då klarar de inte av att varar ärliga längre för sanningen blir så hemsk.
 
1 mos 3:7 <Trad:> Och bådas ögon öppnades och de förstod att de var nakna. och de fäste hop fikonlöv och de gjorde skydd [gördlar] åt sig.
| <Alt:> Och båda förstod kunskap och de visste, för de var sluga i överflöd, och de bar riklig [upprorisk] frukt och får slita och man gjorde skydd till överflödet [i överflöd].
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/04/guds-fralsningsplan-87-med-lagen-kommer.html
 
Karl Håkan
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar