fredag 1 oktober 2021

Summering Guds frälsningsplan, Gud kommer

Summering
Guds frälsningsplan,
Gud kommer
 

Gud bryr sig om oss, när människan har syndat kommer Gud i alla fall och ropar på henne. Gud vill ha kontakt med oss och Gud vill att vi ska ha det bra.
 
Men Gud avslöjar synderna, han ser allt och vet allt och vet alltså också när vi har syndat. Och Gud kan inte acceptera synd, däremot har Jesus burit vår synd och i Jesus kan vi få vår synd förlåten.
 
Guds frälsningsplan 88, Gud kallar på människan
 
När människan har syndat ger Gud inte upp henne. Han går runt och kallar på henne och undrar var hon är.
 
Fast Gud är allvetande och vet allt så uppsöker han människan igen. Ja han ropar på henne.
 
1 mos 3:8 <Trad:> Och de hörde Guds Jashves röst, när han vandrade i trädgården vid aftonbrisen, och människan [Adam] och hans hustru gömde sig bort från Guds Jashve bland träden i trädgården.
| <Alt:> Och de hörde Jesus [Jashve] Guds sons förkunnelse, när han gick fram i hägnet [med musik] för att utgjuta anden den dagen, och Adam [människan, den blodröde] och hans hustru [eld] gömmer sig, bland stadgarna [stabiliteten] i inhägnaden.
1 mos 3:9 <Trad:> Och Guds Jashve kallade på människan och sade till honom: Var är du [Hur är det med dig].
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son ropade till Adam [människan, den blodröde] och han sade till honom: Hur är det med dig.
1 mos 3:10 <Trad:> Och han sade: Jag hörde rösten i trädgården och blev rädd, för jag var naken och jag gömde mig.
| <Alt:> Och han sade: Jag hörde förkunnelsen i hägnet [trädgården] och jag fick ångest för jag har blivit listig [fått kunskap] och jag har gjort saker i hemlighet.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/05/guds-fralsningsplan-88-gud-kallar-pa.html
 
Guds frälsningsplan 89, Gud avslöjar synden
 
Gud är allvetande och det går inte att gömma sin synd för honom. Han ser och vet allt.
 
Synd gör oss rädda för Gud. Synd får inte finnas inför Gud.
 
1 mos 3:10 <Trad:> Och han sade: Jag hörde rösten i trädgården och blev rädd, för jag var naken och jag gömde mig.
| <Alt:> Och han sade: Jag hörde förkunnelsen i hägnet [trädgården] och jag fick ångest för jag har blivit listig [fått kunskap] och jag har gjort saker i hemlighet.
1 mos 3:11 <Trad:> Och han sade: Vem har låtit berätta för dig att du är naken. Har du ätit av trädet som jag har befallt att inte äta från.
| <Alt:> Och han sade: Berätta vad som kommit för dig, eftersom du är lurig [vis, tillsammans]. Har du använt [tagit in av] stadgarna som jag förbjudit dig att använda [ta in från].
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/05/guds-fralsningsplan-89-gud-avslojar.html
 
Guds frälsningsplan 90, Jesus tog våra synder
 
Synden som Jesus fick bära kom från oss, församlingen, från de troende. Det var våra synder han bar.
 
1 mos 3:12 <Trad:> Och människan [Adam] sade: Kvinnan som du gav mig hon gav mig från trädet och jag åt.
| <Alt:> Och Adam [människan, den blodröde] sade: Kvinnan [Elden] som du gav mig den gav mig del i reglerna [stadgarna] som jag använde.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/05/guds-fralsningsplan-90-jesus-tog-vara.html
 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar