lördag 18 januari 2020


Församlingens roll 24,
Jesus har både Straff och Lön



Det är olika till olika personer, det beror på om man tagit emot honom och lever i honom. Då får man lön. Men lever man i opposition till Guds vilja då får man straff och vrede.

Upp 11:18. Och folken var arga, men din vrede kom, och tiden för att döma de döda, och ge lönen till dina tjänare, profeterna och de heliga och de som akta [frukta] dit namn, de små och de stora, och att fördärva de som fördärva jorden [landet].

Och domen kan vi läsa om i Upp 20. Där ser vi just här det är livet i Jesus som gör att vi slipper Guds Vrede. När vi står skrivna i livets bok slipper vi Guds bestraffningar.

Upp 20:11. Och jag ser en väldig skinande [vit] tron och han sitter på den. Jorden och himlen flyr bort från hans ansikte, och ingen plats finns för dem.
Upp 20:12. Och jag ser de döda, små och stora, ställda inför Gud, och böcker öppnas och ytterligare en bok, det är livets, och de döda döms utifrån det som skrivits i böckerna, enligt deras gärningar.
Upp 20:13. Och havet ger ifrån sig de döda, i sig, och döden och dödsriket [Hades] de ger ifrån sig de döda i sig. Och de döms, var och en enligt sina gärningar.
Upp 20:14. Och döden och dödsriket [Hades] slängs i elds sjön. Detta är den andra döden.
Upp 20:15. Och om någon inte finns skriven i livets bok, slängs han i elds sjön.
Upp 22:12. Och se jag kommer snart och för att ge min lön, från mig till en var, såsom hans gärning [arbete] är.

Här ser vi Guds lön i Upp 22:12 och vi kan också läsa om Guds lön i Upp 22:12.

Upp 22:12. Och se jag kommer snart och för att ge min lön, från mig till en var, såsom hans gärning [arbete] är.

Här kan vi se att förutom att vi slipper straff och evig förtappelse när vi tillhör Jesus så får vi lön för vårt arbete. Och det är ju något som Jesus själv också pratar om, att det vi inte får här det får vi i himlen.

Ja t o m så att vi redan här får igen för det vi gör för Jesus och åter igen lön i himlen.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar