måndag 20 januari 2020


Församlingens roll 26,
Summering 1,
Den lilla skriften, församlingens uppgift


Den lilla skriften i Upp 10 är en beskrivning av Församlingens uppgift. Och liksom skriften är söt i munnen så är det fantastiskt att vara frälst, att vara Kristen. Men likadant som den vållade smärta i Buken när den ätits så innebär det också jobbigheter, och t o m förföljelse att vara Kristen.



Församlingens roll 1, Jesus har frälst sin församling


När vi fortsätter att läsa i Uppenbarelseboken så kommer vi till Bibelställen som framhäver församlingens roll. Vi får här möte Johannes som får en liten skrift, som redan är öppen. Till skillnad från Jesus som fick en hel bok som skulle öppnas.

Och den här lilla skriften pekar på församlingens uppgift, och Jesus har redan öppnat den åt oss genom sin frälsning.
                                                                                    
Upp 10:1. Och jag ser en annan mäktig ängel [budbärare] som kommer ner från himlen, iförd en sky och med en regnbåge på sitt huvud, och hans ansikte är som solen och hans fötter är som elds pelare.
Upp 10:2. Och han har i sin hand en liten skrift [bokrulle], som är öppnad, och han ställer sin högra fot på havet och sin vänstra fot på marken [jorden].


Församlingens roll 2, Både Judar och Hedningar tillhör Jesu församling

Jesu församling är både för Hedningar och Judar, det ser vi av att Ängeln står både på havet och på marken.

Upp 10:2. Och han har i sin hand en liten skrift [bokrulle], som är öppnad, och han ställer sin högra fot på havet och sin vänstra fot på marken [jorden].


Församlingens roll 3, Församlingarna för ut Jesu budskap

Här i Upp 10:3 ser vi hur det är Jesu budskap som församlingen för ut.

Upp 10:3. Och han ropar med väldig röst, som när ett lejon brölar, och när han ropar, talar [predikar] de 7 åskorna med sina röster [ljud].


Församlingens roll 4, Jesu försoning gäller för församlingarna

Här i 10:4 kan vi läsa att det som hördes inte skulle skrivas upp. Vad är det. Vad var det som hördes.

Upp 10:4. Och när de 7 åskorna talar [ljuder] ville jag skriva det, och jag hör en röst från himlen som säger till mig: Håll hemligt [försegla] det som de 7 åskorna talar och skriv det inte.


Församlingens roll 5, När Församlingarnas verk är färdigt är Guds frälsning färdig

I den sista församlingens tid blir Guds verk färdigt. Det är det som är 7:e basunen.

Upp 10:5. Och ängeln [budbäraren] som jag ser, som ställde sig på havet och på marken [jorden], lyfter handen mot himlen.
Upp 10:6. Och han svär [bedyrar] vid honom som lever i evigheters evigheter, som skapar himlen och det i den, och jorden [marken] och det på den och havet och det i det, att ingen tid skall vara mer.
Upp 10:7. Därför i den 7:e ängelns [budbärarens] ljuds dagar, när han trumpetar [blåser i basun], skall Guds hemlighet fullbordas [uppfyllas, avslutas], som han förkunnat [förkunnar] till sina tjänare profeterna.


Församlingens roll 6, Profetian om Församlingens uppgift

Här i Upp 10:8 får vi möta budskapet som är församlingens uppgift. Det beskrivs som en liten Bokrulle, och den är öppen.

Upp 10:8. Och rösten som jag hör från himlen, talar åter med mig och säger: Gå och ta emot den öppnade lilla skriften [lilla bokrullen], i ängelns [budbärarens] hand, han som stod på havet och på marken [jorden].


Församlingens roll 7, Evangelium är till både för Judar och Hedningar

Vi ser att ängeln står både på marken och på havet, Havet är en symbol för Hedningarna och Marken är symbol för Israel.

Upp 10:8. Och rösten som jag hör från himlen, talar åter med mig och säger: Gå och ta emot den öppnade lilla skriften [lilla bokrullen], i ängelns [budbärarens] hand, han som stod på havet och på marken [jorden].


Församlingens roll 8, Evangelium är både sött och bittert

Att tillhör Jesus är fantastiskt, men samtidigt kan det innebära en utmaning.

Vi möte det i Upp 10:9 där det talas om att det som Johannes ska äta är sött som honung, men bittert när det kommer till magen. Att leva som kristen kan vara jobbigt, och innebära förföljelser, Men är samtidigt välsignat.

Upp 10:9. Och jag går bort till ängeln [budbäraren] och säger till honom; Ge mig den lilla skriften [lilla bokrullen]. Och han säger till mig: Ta emot och ät den och den skall göra din mage bitter, men i din mun skall den vara söt som honung.
Upp 10:10. Och jag tar emot den lilla skriften [lilla bokrullen] från ängelns [budbärarens] hand, och jag äter den och den var söt som honung i min mun och då jag äter den gör den min mage bitter.


Karl Håkan


(Etiketter: Upp 10, Församlingens uppgift, Summering, Bokrulle, Skrift)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar