fredag 3 januari 2020


Församlingens roll 9,
Profetians budskap är viktigt för det visera att Jesus finns


Vi ska föra ut Jesu profetior, för de visar att Jesus finns. Många talar om att folk ska bli frälsta men de förstår inte Bibeln och Guds profetior. Men att tala om Profetiorna och hur de har gått i uppfyllelse stärker tron och får folk till Jesus.

Upp 10:11. Och han säger till mig: Han skall, med dig, ytterligare profetera för många folk och nationer och språk och kungar [herrar].


Vi kan läsa om hur Jesus själv pekar på att det som har profeterats har skett och nya saker kommer som också finns i hans profetior.

Det är alltså det här som gör att vi vet att Jesus finns. Det är bara Gud som kan tala om framtiden och det som ska hända, vi mänskor klarar inte av att med säkerhet tala om vad som ligger i framtiden.

 Vi möter det här i Jes 42:6.

Jes 42:6. Jag Jesus [Jashve] är den som kallade dig i rättfärdighet, och jag var stark i din hand, och jag formade dig, och jag gav dig folkets förbund till ljus för hedningarna [folken]
Jes 42:7. Till att öppna blindas ögon, till att föra ut de fångna från fängelset, göra ett slut på [stoppa] mörkrets [eländets, dödens] existens.
Jes 42:8. Jag är Jesus [Jashve], det är mitt namn och jag ger inte min härlighet till någon annan eller min berömmelse [lovprisning] till avgudabilder [skulpterade bilder]. 
Jes 42:9. Se, de ursprungliga [första, främsta] sakerna har kommit, och nya saker låter jag förkunna, i det jag låter er hör saker som ännu inte kommit fram.

Vi kan också läsa samma sak i Jes 43:

Jes 43:10. Ni är mina vittnen säger Jesus [Jashve], som är min tjänare, för vilken jag ivrar, för att ni skall veta, och ni må vara säkra på mig, och ha förstått, för jag är han, före mig har ingen Gud blivit till, och i fortsättningen kommer det inte att ske.
Jes 43:11. Jag, jag är Jesus [Jashve] och förutom mig finns ingen frälsare [räddare].
Jes 43:12. Jag har förutsagt och jag låter frälsa och jag låter förkunna, och det finns inget främmande involverat i det [främmande bland er], och ni är mina vittnen säger Jesus [Jashve], och jag är Gud.
Jes 43:13. Också i framtiden [från denna dag] är jag han och det finns ingen som kan ta något ur min hand, jag handlar och vem kan vända det tillbaka [göra det ogjort].

Jesus visar sig i Profetian, och det är därför det är viktigt att vi för ut profetian så att folk får se Jesus och vad han gjort och vad han gör.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar