måndag 27 januari 2020


Kvinnan och draken 3,
Israel födde Jesus


Det var Israel som födde Jesus. Det skedde genom Maria, en Judisk kvinna, en jungfru. Det var Guds plan och det var därför som Abraham en gång utsågs av Gud som stamfader till Israel, för att just genom honom skulle Guds son födas, vår frälsare.

Upp 12:2. Och hon är havande och skriker i födslovånda och plåga att föda.


Vi kan läsa om det i 1 Mos 12

1 mos 12:1 Och Jesus [Jashve] sade till Abram [hög fader*]: Gå iväg från ditt land och från din släckt och från din faders hus till landet som jag skall visa dig.
{* Abram (Abrahams ursprungliga namn) = stor fader, hög fader, rik, stor astrolog, stor trollkarl}
1 mos 12:2 Och jag skall göra dig till ett stort folk och jag skall välsigna dig och jag skall göra ditt namn stort och det skall bli välsignat.
1 mos 12:3 Och jag välsignar den som välsignar dig, och den som förbannar dig förbannar jag, och jag välsignar, genom [i] dig, alla folk [stammar, släkter] på jorden [marken].

Det var för att genom Abraham, skulle Jesus födas, som han blev till välsignelse för alla folk.

Och det är då också intressant att läsa om hur Adam kom till. För Adam är en symbol på just Jesus. Och som Jesus föddes av Judarna, Guds församling på jorden, så formades Jesus ur stoft från marken, alltså ur det som inget var i sig självt, Guds församling, den Judiska på den tiden.

1 mos 2:7 <Trad:> Och Guds Jashve formade människan [Adam] av stoft från marken och han blåste in levande ande i hans näsa och så blev människan [Adam] en levande själ.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] Guds son formades till Adam [människan, den blodröde] av avskräde [skräp] från mänskligheten [den kvinnliga människan] och han blev inblåst med levande ande i sin näsa och så blev Adam [människan, den blodröde] en levande själ [ande].

Det är också intressant att notera att det ord som här i Hebreiska används om marken det är en kvinnlig ordform, Adama. som liknar Adam alltså människan, och som för att det står för församlingen, Kristi brud.   Och som vi sa representerar Adam, Jesus. Vi ser alltså redan här Jesus och hans församling.

Adam får liv, han blir inblåst med Guds Ande, och det är genom honom vi också får liv.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar