fredag 8 oktober 2021

Guds frälsningsplan 227, Konungen kommer

Guds frälsningsplan 227,
Konungen kommer
 

Namnet Lemek som finns både i 1 Mos 4 och 5 har en intressant variant som man får fram genom att kasta om de två första bokstäverna i det Hebreiska uttrycket, det är ordet för kung Melek. Namnet Lemek skrivs lmk på Hebreiska med de hebreiska bokstäverna och kung skrivs mlk. Här ligger alltså en dold profetia. På slutet ska kungen komma.
 
Det här är ju det Jesus är och han avslutar alltså både den Judiska släkttavlan i 1 Mos 4 som kommer ur Kain och den Kristna släkttavlan i 1 Mos 5 som kommer ur Set.
 
1 mos 4:18 Och åt Hanok föddes Irad [flykting, vildåsnan] och åt Irad föddes Mehujael [Guds motor, Guds murbräcka; från Guds liv, Guds återupplivade] och åt Mehujael föddes Metusael [av Guds visdom, från Guds verk, av Guds ämne, Guds man, bönens man, dödsrikets man, den begravde mannen] och åt Metusael föddes Lemek [ditt folk, till fattigdom, ditt varför].
 
1 mos 4:23 <Trad:> Och Lemek sade till sina hustrur: Ada och Silla hör min röst Lemeks hustrur, lyssna till mitt tal, för en man dödar jag för mitt sår och en pojke för att jag blev skadad.
| <Alt:> Och Lemek [ditt folk, till fattigdom, ditt varför] sade till sina hustrur Ada och Silla: Hör mina ord om Lemeks skulder [problem], lyssna till mitt tal, för det är om en människa, jag har dött på grund av mina sår och han föds, på grund av min gemenskap.
 
1 mos 4:24 <Trad:> För Kain straffar sjufalt men Lemek sjuttio sju.
| <Alt:> För Kain är levande och ditt folk är fullständigt och komplett.
 
Och i Sets släkttavla som gäller Jesu Kyrka hittar vi också Lemek i slutet precis före Noa, som ju är nästa berättelse och som är en Jesus gestalt det också.
 
1 mos 5:25 Och Metusela levde 187 år och avlade Lemek [ditt folk, till fattigdom, ditt varför].
1 mos 5:26 Och Metusela levde 782 år och avlade söner och döttrar
1 mos 5:27 Och Metuselas alla dagar var 969 år, och sedan dog han [och han blev en man].
1 mos 5:28 Och Lemek levde 182 år och avlade en son.
1 mos 5:29 <Trad:> Och han kallade honom namnet Noa i det han sade: Han skall trösta oss vid arbetet och vid våra händers möda med marken som Jashve förbannade.
 
Och det här visar alltså på något fantastiskt nämligen att Jesus är vår kung och det ska han bli både för Judar och för Kristna. Vi ska förenas under samma kung till sist Jesus själv.
 
Och då har vi alltså också i de här två kapitlen 4 och 5 kommit fram till vår tid. Kungen kommer och det är det vi väntar på och vi ser hur de händelser som ska ske på slutet har börjat och redan är Jesus alltså med Judafolket och har hjälpt dem tillbaka till sitt land. Och redan har han lyft upp de Kristna genom att fylla hela sin Kyrka med den helige Ande.
 
Men det slutliga slutet kommer och det är det vi går och väntar på. Det när Jesus seger ska bli total och alla knän ska böja sig för honom, och som vi kan läsa om i t ex Upp 15:4.
 
Upp 15:4. Vem ivrar [lyder, fruktar] verkligen inte för dig Jesus [Herre], och lovprisar dit namn, för endast du är helig, för alla folken skall komma, och skall tillbe [böja sig] inför dig, för dina rättfärdiga beslut [domar, påbud] synliggörs [klargörs, manifesteras].
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar