måndag 11 oktober 2021

Summering Guds frälsningsplan, Noa en symbol på Jesus

 

Summering
Guds frälsningsplan,
Noa en symbol på Jesus
 

Nu går vi vidare och då kommer vi till Noa. Noa betyder Herren, och Herren brukar i Bibeln vara beteckningen både på YHWH, Jashve, Jihoa i Gamla testamentet och Jesus i nya Testamentet. Och Jashve var ju Jesus innan han blev människa bland oss.
 
Noa är alltså en Jesus symbol och vi kan också läsa att han var fullkomligt rättfärdig. Och det finns ingen som är fullkomligt rättfärdig utom Jesus.
 
Genom Jesu Evangelium får vi frälsning, och han ger oss också kraft och ett överflödande liv.
 
Guds frälsningsplan 129, Noa är en Jesus symbol
 
Här kommer Noa i Bibeltexten och Noa är en symbol på Jesus. Hela berättelsen om Noa och hans Ark handlar om hur Jesus bevarar tron i sin Kyrka när Israels folk blir fördrivet från Sitt landet.
 
1 mos 5:29 <Trad:> Och han kallade honom namnet Noa i det han sade: Han skall trösta oss vid arbetet och vid våra händers möda med marken som Jashve förbannade.
| <Alt:> Och han proklamerade hans [sin] rofyllda karaktär [namnet Noa] i det han sade: Nu skall han göra ett skifte för oss från vårt handlande och från vår plåga, han dömer den del av mänskligheten som förbannar Jesus [Jashve].
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-129-noa-ar-en-jesus.html
 
Guds frälsningsplan 130, Guds frälsningsplan med Noa
 
Här i 1 Mos 6:1 – 4 kan vi se Guds frälsningsplan och hur den ska gå till. Som vi ju beskrev tidigare så är berättelsen om Noa en profetia på Jesus och här ser vi vad syftet med berättelsen är.
 
Den första versen kan man se som Rubrik. Och människan det var ju den människa som ska vara som Gud, hans like, och det är när det händer som människornas döttrar, alltså församlingarna blir vanliga.
 
I de alternativa översättningarna ser vi att det var genom Adam, alltså Jesus, och hans död som detta överflöd kom till.
 
1 mos 6:1 <Trad:> Och människan blev då vanlig så att de överflödademarkens yta och döttrar föddes åt dem.
| <Alt:> Och det skall hända [hände] att Adam blir enormt sårad inför mänskligheten och hans avkommas verk blev överflödande.
| <Alt2:> Och det skall hända att Adam [människan] blir kraftfull, genom närvaron av den fasta grunden och döttrarna föder i överflöd.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-130-guds.html
 
Guds frälsningsplan 131, Guds Väldige Son frälsar människorna
 
1 Mos 6:2 kan skrivas om med Majestätsplural. Förr var det vanligt att kungar och andra höga personer talade om sig själva i plural. Det är det som kallas majestätsplural, och om någon ska ha det här med Majestätsplural så är det ju Gud. Han är högst av alla.
 
Och översätter man om den här versen med Majestätsplural till vårt sätt att uttrycka oss blid det:
”Och Guds Väldige Son såg människornas döttrar för de var vackra och han tog henne till hustru åt sig, helt enligt sitt val”.
 
Här ser vi alltså att det är Jesus och hans församling det handlar om. Församlingen brukar ju i Bibeln beskrivas som Jesu hustru, och är ju alla vi frälsta.
 
1 mos 6:2 <Trad:> Och Guds söner såg människornas döttrar för de var vackra och de tog dem till hustrur åt sig, helt enligt sitt val.
| <Alt:> Och de erfor Guds förståelse genom Adam [den blodröde], för dess fantastiska kraft, och han tog i överflöd deras skulder på sig, från alla som därmed är i hans renhet.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-131-guds-valdige.html
 
Guds frälsningsplan 132, Gud räddar oss ur vårt elände med Evangelium
 
Fortsätter vi att läsa i 1 Mos 6 så hittar vi att också nästa vers talar om Jesu frälsning. Gud ska rädda oss ur våra vilsna kroppar. Och det ska han göra med sitt Evangelium.
 
Det här kan vi läsa om i 1 Mos 6:3, den traditionella och den alternativa översättningen tillsammans.
 
1 mos 6:3 <Trad:> Och Jashve sade: Min ande skall inte innesluta människan för evigt, i deras vilsna kropp och deras dagar skall bli 120 år.
| <Alt:> Och han prisade Jesus [Jashve]: Min ande skall inte döma Adam [människan, den blodröde] för evigt, på grund av evangeliets prestation [omvändelse] och deras dagar skall vara fyllda av smörjelse och väldiga rikedomar. 
| <Alt2:> Och Jesus [Jashve] sade: Min ande skall inte döma Adam [människan, den blodröde] för evigt, på grund av evangeliets bedrift [omvändelse] och deras dagar skall bli 120 år. 
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-132-gud-raddar-oss.html
 
Guds frälsningsplan 133, Ska människosläktet bestå i 120 000 år eller kanske 43 milj. år
 
Här kan vi se att människans liv ska vara i 120 år. Och många tolkar det här som att varje individ kan bli max 120 år och det stämmer ju för de äldsta i världen är och har varit under 120 år i våra dagar.
 
Men man kan också se det här som hela mänsklighetens tid att existera om vi tar emot Jesus. Och för att se tiden får man använda sig av Psalm 90:s ord att 1000 år för oss är som 1 dag för Gud.
 
1 mos 6:3 <Trad:> Och Jashve sade: Min ande skall inte innesluta människan för evigt, i deras vilsna kropp och deras dagar skall bli 120 år.
| <Alt:> Och han prisade Jesus [Jashve]: Min ande skall inte döma Adam [människan, den blodröde] för evigt, på grund av evangeliets prestation [omvändelse] och deras dagar skall vara fyllda av smörjelse och väldiga rikedomar. 
| <Alt2:> Och Jesus [Jashve] sade: Min ande skall inte döma Adam [människan, den blodröde] för evigt, på grund av evangeliets bedrift [omvändelse] och deras dagar skall bli 120 år. 
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-133-ska-manniskorna.html
 
Karl Håkan
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar