fredag 15 oktober 2021

Summering Summering Guds frälsningsplan, Israels förskingring och Kyrkans tillväxt

Summering
Guds frälsningsplan, 
Israels förskingring och Kyrkans tillväxt


Israel blev förskingrat på grund av att de dödade Jesus, Och här i berättelsen om Noa kan vi läsa om det i symbolisk form.
 
Marken är ju Israel land och när det blev översvämmat här i berättelsen så innebär det att Judarna fick lämna landet och Hedningarna tog över det.  Det är samma symboliska tänkande som vi läste om i Skapelseberättelsen i 1 Mos 1 där Israel bildades när land kom fram på tredje dagen.
 
Och vi ser hur översvämningen blir mer och mer tills allt land är översvämmat.
 
Men vi ser också hur arken flyter uppe på vattnet, där är det torrt och fast, där kan landdjuren leva. Och Arken är ju Jesu församling som alltså tagit över rollen för frälsning, Jesus tar hand om sin församling.
 
 
Guds frälsningsplan 148, Allt på marken ska utplånas
 
Marken här är en symbol på Israel och Israels land. Det har vi talat om tidigare. Och eftersom Israel inte tog emot Jesus utan dödade honom och inte ens trodde på honom efter Guds nådatid om 40 år, så kom Guds dom och de blev fördrivna.
 
Landet skulle åter täckas av vatten. Vi minns 1 Mos 1:9, där land bildades som en profetia på Israels bildande. Här där land åter översvämmas tar alltså Hedningarna åter över det som var Israels land.
 
1 mos 6:17 <Trad:> Och se jag skall göra så att det kommer en störtflod med vatten på jorden [i landet] till att utplåna allt kött som andas och har liv i sig, alla under himmelen som är på jorden [i landet] kommer att drabbas.
| <Alt:> Och se jag skall låta det komma ett resultat hos vilka som helst på den fasta grunden för att ödmjuka allt evangelium som har liv i sig från något i stället för det väldiga namnet, det skall beröra alla som är på den fasta grunden.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-148-allt-pa-marken.html
 
Guds frälsningsplan 149, Fördrivningen av Judarna var för att ödmjuka dem
 
Tron på Gud ska innehålla ödmjukhet. Det var det här som fattades när Judarna dödade Jesus. Det var ett stolt system där Gud inte kom fram. Därför kom fördrivningen av Judarna så att de skulle ödmjuka sig för att kunna bli frälsta.
 
1 mos 6:17 <Trad:> Och se jag skall göra så att det kommer en störtflod med vatten på jorden [i landet] till att utplåna allt kött som andas och har liv i sig, alla under himmelen som är på jorden [i landet] kommer att drabbas.
| <Alt:> Och se jag skall låta det komma ett resultat hos vilka som helst på den fasta grunden för att ödmjuka allt evangelium som har liv i sig från något i stället för det väldiga namnet, det skall beröra alla som är på den fasta grunden.
 
 
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-149-fordrivningen.html
 
 
Guds frälsningsplan 160, Hedningarna tar över Israels land
 
Vatten och hav i bibeln är en symbol för Hedningarna och land är en symbol för Israel och deras land. Att vattnet strömmar in och täcker land är motsatsen till det som hände när Israels folk och land uppstod. Då drog sig vattnet tillbaka så att land blev synligt. Nu låter Gud alltså land på nytt bli översvämmat. Alltså en profetia på hur Israel fördrevs från sitt land.
 
1 mos 7:10 <Trad:> Och efter sju dagar blev det en störtflod med vatten över landet [jorden].
| <Alt:> Och när tiden var fullbordad blev det en mängd av vem som helst som överflödade den fasta grunden.
1 mos 7:11 <Trad:> I det 600: e året i Noas liv, i den 2:a månaden, på 17:e dagen i månaden, då öppnade sig alla urhavets källor för fullt, och alla himlens fönster [slussar] öppnade sig.
| <Alt:> I den omgången som symboliserar glädje, omgången som kommer till Herrens [Noa] liv, i den nya röda, i den kompletta rika, till förnyelse genom att vara ständigt här, all den överflödande berikande kunskapen öppnade sig mer och mer [stort], och den väldiges väldiga namn uppenbarade sig.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-160-hedningarna-tar.html
 
Guds frälsningsplan 161, Här är starten på Israels förskingring
 
Som vi skrev tidigare var landets översvämning en profetia Israels förskingring och tidpunkten för dess början finns beskriven här. Den är i den andra månaden och 17 dagen i månaden.
 
Och det motsvarar alltså när Jerusalem blev förstört och Templet utplånat.
 
1 mos 7:11 <Trad:> I det 600: e året i Noas liv, i den 2:a månaden, på 17:e dagen i månaden, då öppnade sig alla urhavets källor för fullt, och alla himlens fönster [slussar] öppnade sig.
| <Alt:> I den omgången som symboliserar glädje, omgången som kommer till Herrens [Noa] liv, i den nya röda, i den kompletta rika, till förnyelse genom att vara ständigt här, all den överflödande berikande kunskapen öppnade sig mer och mer [stort], och den väldiges väldiga namn uppenbarade sig.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-161-har-ar-starten.html
 
Guds frälsningsplan 162, När Israel förskingras verkar Jesu välsignelse parallellt
 
Det är intressant att läsa den alternativa översättningen som finns till den vers som symboliserar Jerusalems förstöring och Judarnas fördrivning. I den Alternativa översättningen hittar vi Jesus och hans fantastiska erbjudande.
 
Vi hittar ord som glädje och Herrens liv och den komplett rika, förnyelse, överflödande kunskap och den väldiges väldiga namn som ju är Jesus.
 
1 mos 7:11 <Trad:> I det 600: e året i Noas liv, i den 2:a månaden, på 17:e dagen i månaden, då öppnade sig alla urhavets källor för fullt, och alla himlens fönster [slussar] öppnade sig.
| <Alt:> I den omgången som symboliserar glädje, omgången som kommer till Herrens [Noa] liv, i den nya röda, i den kompletta rika, till förnyelse genom att vara ständigt här, all den överflödande berikande kunskapen öppnade sig mer och mer [stort], och den väldiges väldiga namn uppenbarade sig.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-162-nar-israel.html
 
Guds frälsningsplan 164, När Judarna förskingrades ut över Jorden började Jesu församling bli kraftfull
 
De två händelserna kom parallellt. När Judarna förskingrades växte Jesu församling och succesivt blev den mäktig, Ja nu var det Hedningarna som bar upp Jesu församling och tog emot Jesu budskap.
 
Arken som seglar uppepå vattnet i vers 18 är just en symbol för hur de här två händelserna sammanfaller.
 
1 mos 7:12 <Trad:> Och det regnade kraftigt på jorden [landet] i 40 dagar och i 40 nätter.
| <Alt:> Och en väldig mängd av liv och en väldig mängd av omvändelser kom till dem på den fasta grunden.
1 mos 7:13 <Trad:> På den här kraftfulla dagen gick Noa och Noas söner Sem och Ham och Jafet, och Noas Hustru och hans tre söners hustrur in i arken.
| <Alt:> I den här kraftens tid gick Herren [Noa] och Herrens verk [söner], namnet och värmen och expansionen, och Herrens hustru [eld] och hans verks [söners] tre hustrur [skyldiga, eldar] in genom bröstet.
1 mos 7:14 <Trad:> De och alla djuren efter sina arter och alla boskapsdjur efter sina arter och alla fåglar efter sina arter och alla småfåglar, allt med vingar.
 <Alt:> De och allt levande på sitt sätt, och allt överflödande på sitt sätt, och allt sprudlande liv, som rör sig på den fasta grunden, på sitt sätt och alla det strålande på sitt sätt, alla de tidiga, allt som skakats om. 
1 mos 7:15 <Trad:> Och de gick in till Noa till arken, två och två från allt kött som i sig hade ande och liv.
| <Alt:> Och de gömde sig i bröstet [arken] hos Herren [Noa], röda och för evigt, på grund av det fullständiga evangeliet, som i sig har ande och liv.
1 mos 7:16 <Trad:> Och de som gick in var hankön och honkön av alla varelser, de kom som Gud befallt och Jashve stängde efter dem.
| <Alt:> Och de som kom [profeterade, offrade] var ärliga och genomborrade från det fullständiga evangeliet, de kom [profeterade, offrade] genom Guds välsignelse och Jesus [Jashve] gjorde allt till fördel för dem.
1 mos 7:17 <Trad:> Och störtfloden [skyfallet] varade i 40 dagar på marken och vattnet ökade och lyfte arken och den lyfter dem ovanför marken..
| <Alt:> Och resultatet, den väldiga mängdens liv, på den fasta grunden, och den stora mängden av vilka som helst, och de prisade hans bröst och de var kvar i helighet på den fasta grunden.
1 mos 7:18 <Trad:> Och vattnet dominerade totalt och ökade kraftigt på marken och arken röde sig på vattnets yta.
| <Alt:> Och vem som helst var övervinnande och kraftfullt ökande på den fastat grunden och hans bröst spred sig över vars och ens karaktär.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-164-nar-judarna.html
 
Guds frälsningsplan 166, Vattnet täckte verkligen allt
 
Så var det alltså, när Judarna fördrevs, allt var erövrat av Hedningarna. Judarna var totalt fördrivna.
 
1 mos 7:19 <Trad:> Och vattnet var väldigt enormt mäktigt över marken och det täckte alla de berg, alla de höjder, som var under himlen.
| <Alt:> Och vem som helst var enormt segrande på den fasta grunden, och klädd med allt enormt kraftfullt som föds fram och som i allt bygger på det väldiga namnets fundament.
1 mos 7:20 <Trad:> 15 alnar [7,5 m] högt var vattnets väldighet och det täckte bergen.
| <Alt:> 10 fetlagda folk av synd var vem som helsts väldighet och det blev det nya livets rikedom.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-166-vattnet-tackte.html
 
 
Guds frälsningsplan 167, Är det, det 10 hornade vilddjuret som finns här i texten
 
Det 10 hornade vilddjuret som vi läst om tidigare är ju Romarriket och dess fortsättning och här hittar vi just 10 fetlagda folk i texten i den alternativa översättningen av vers 7:20. Är det en profetia på Romarriket och att det ska bli dominant under Judarnas förföljelse.
 
1 mos 7:20 <Trad:> 15 alnar [7,5 m] högt var vattnets väldighet och det täckte bergen.
| <Alt:> 10 fetlagda folk av synd var vem som helsts väldighet och det blev det nya livets rikedom.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-167-ar-det-det-10.html
 
Guds frälsningsplan 168, Jesu Evangelium upphörde bland Judarna
 
Kött som finns här i vers 7:21 kan också översättas med Evangelium och eftersom marken är en symbol på Israel och deras land så ser vi att betydelsen av den här versen är att tron på Jesus och hans Evangelium skulle upphöra bland Judarna. Och det var något som också hände.
 
1 mos 7:21 <Trad:> Och allt kött som rörde sig på marken dog, fåglarna och boskapsdjuren och varelser och alla kryp, som rör sig på marken och alla människor.
1 mos 7:22 <Trad:> Alt liv som andas genom näsan, ja allt på det torra dog.
| <Alt:> Allt som har kraftfullt andligt intellekt [själar] i hans närvaro från alla människor som var i ödeläggelsen.
1 mos 7:23 <Trad:> Och han utplånade alla de som varit på marken, från människan inklusive boskapsdjuren och inklusive landdjuren och fåglarna och han utplånade dem från marken och lämnade bara Noa kvar och de som var med honom i arken.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-168-jesu-evangelium.html
 
 
Karl Håkan

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar