torsdag 14 oktober 2021

Summering Guds frälsningsplan, Arken är Jesu församling

Summering
Guds frälsningsplan, 
Arken är Jesu församling
 

Noas ark är en intressant beskrivning av hur en församling ska se ut. Vi ser hur den ska ha flera rum, Precis som det ska finnas utrymme för olika åsikter också i en församling, även om alla naturligtvis har Jesus gemensamt, på samma sätt som Noa rådde över alla i Arken.
 
Likaså var Arken bestruken med försoning precis som församlingen ska vara i Jesu försoning och det ska gå inifrån och ut, man ska börja med sig själv.
 
Jesu instruktioner om hur en församling ska vara är viktiga och vi ska följa dem så att församlingen blir Guds sanna hustru.
 
Och i Jesu församling finns andlig föda att få liksom Noa fyllde Arken med föda åt djuren.
 
Guds frälsningsplan 143, Noas ark är Jesu församling
 
Ark skrivs på Hebreiska tbt och som vi sagt så var förstavelsen t en förstavelse som användes för att beteckna abstrakta ord och bt betyder dotter.
 
Det här leder alltså till en abstrakt betydelse av dotter, En vidareutveckling av dotter, alltså något som pekar på barn, Guds barn. Guds församling.
 
1 mos 6:14 <Trad:> Gör en ark åt dig av gofer träd, du skall göra arken med flera rum och du skall täcka den på insidan och på utsidan med beck [försoning].
| <Alt:> Gå och erbjud ditt bröst [bröstkorg] med fastheten [stabiliteten, råden] i sig, ditt bröst skall ha enormt utrymme [flera rum], och du skall täcka den med renhet [rena den], inifrån och ut [från gatan] genom försoning.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/blog-post.html
 
Guds frälsningsplan 144, Guds Ark Jesu församling är täkt av försoning
 
Noa skulle täcka arken med bäck, både invändigt och utvändigt,. Beck är samma ord som försoning på Hebreiska. Och det är alltså det som Jesu församling är täckt av. Alla som kommer in i Jesu församling, tar emot Jesu frälsning blir försonade.
 
1 mos 6:14 <Trad:> Gör en ark åt dig av gofer träd, du skall göra arken med flera rum och du skall täcka den på insidan och på utsidan med beck [försoning].
| <Alt:> Gå och erbjud ditt bröst [bröstkorg] med fastheten [stabiliteten, råden] i sig, ditt bröst skall ha enormt utrymme [flera rum], och du skall täcka den med renhet [rena den], inifrån och ut [från gatan] genom försoning.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-144-guds-ark-jesu.html
 
Guds frälsningsplan 145, I Jesu församlingar finns många rum
 
I Jesu församling finns flera rum. Flera olika samfund. Fler olika åsikter. Vi ser att Noa skulle göra flera rum i sin ark, och så är det i våra församlingar också.
 
Det innebär att alla behöver inte ha exakt samma tro. Vi får vara lite olika, Men likafullt ska vi var i Arken hos Jesus. Det är gemensamt. Vi ska alla vara inneslutna i försoningen, i Jesu försoning och hans vilja.
 
1 mos 6:14 <Trad:> Gör en ark åt dig av gofer träd, du skall göra arken med flera rum och du skall täcka den på insidan och på utsidan med beck [försoning].
| <Alt:> Gå och erbjud ditt bröst [bröstkorg] med fastheten [stabiliteten, råden] i sig, ditt bröst skall ha enormt utrymme [flera rum], och du skall täcka den med renhet [rena den], inifrån och ut [från gatan] genom försoning.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-145-i-jesu.html
 
Guds frälsningsplan 146, Försoningen ska gå inifrån och ut
 
Det är intressant att notera att det är insidan som kommer först i Guds uppräkning, Först ska insidan göra ren och sedan kommer utsidan.
 
Det är i hjärtat vi ska renas, i våra tankar. Det är inte en falsk uppsyn av renhet som inuti är fulhet. Nej hela vägen ska vara ren.
 
1 mos 6:14 <Trad:> Gör en ark åt dig av gofer träd, du skall göra arken med flera rum och du skall täcka den på insidan och på utsidan med beck [försoning].
| <Alt:> Gå och erbjud ditt bröst [bröstkorg] med fastheten [stabiliteten, råden] i sig, ditt bröst skall ha enormt utrymme [flera rum], och du skall täcka den med renhet [rena den], inifrån och ut [från gatan] genom försoning.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-146-forsoningen-ska.html
 
Guds frälsningsplan 147, Man ska följa Guds instruktioner
 
Vi ser här hur Gud ger exakta instruktioner om hur Arken ska byggas. Han vet vad som kommer och vet vilka påfrestningar som kommer på arken och den måste vara tillräckligt stark och stor och flyta säkert.
Så är det också med Guds församling, Där är det också viktigt att följa Guds instruktioner.
 
1 mos 6:15 | <Trad:> Och det är så här du skall göra arken, 300 alnar (150 m) lång, 50 alnar (25 m) bred och 30 alnar (15 m) hög.
| <Alt:> Och det är så här du skall göra det, bröstet skall innehålla 300 folk [nationer] i det långa perspektivet, 50 folk på vägen och 30 folk när du börjar [reser upp det].
1 mos 6:16 <Trad:> Du skall göra fönster på arken och du skall göra det 1 aln (1/2 m) högt och du skall sätta arkens dörr på sidan, du skall göra bottenvåning, andra och tredje våningen på den.
| <Alt:> Välsignelse [olja] skall du åstadkomma till bröstet, och ett folk skall du sätta överst, och det ödelagda bröstet skall vara vidöppet. Avgrundens djup, deras röda, och de väldiga 3 skall du förse den med.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-147-man-ska-folja.html
 
Guds frälsningsplan 150, Jesus och hans 7 församlingar ska vara i Arken
 
Här kan vi läsa hur Noa ska gå till Arken. Men inte bara han utan också hans hustru, hans 3 sönder och deras 3 hustrur. Det blir 7 personer. representanter för de 7 församlingarna.
 
Med andra ord är både Jesus och hans 7 församlingar med i arken. Det är de som är kärnan i Kyrkan som ska rädda Guds budskap genom tiderna.
 
1 mos 6:18 <Trad:> Och jag upprättar mitt förbund med dig och du skall gå till arken och dina söner och din hustru och dina söners hustrur med dig.
| <Alt:> Och jag förverkligar min föda för dig och du skall komma till bröstet och dina söner och din hustru och dina söners hustrur med dig.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-150-jesus-och-hans.html
 
Guds frälsningsplan 151, Alla folk ska in i arken
 
Alla folk ska bli frälsta. Alla ska in i arken, Alla djur ska vara med. Det är samma princip och här möter vi alltså en än gång Missionsbefallningen.
 
Det här är också samma tillfälle som vi var i när vi mötte missionsbefallningen i 1 Mos 1:22. Jesus har kommit och offrat sig Gud har tänt det stora ljuset och Evangelium livet går nu till havet, Hedningarna. Det ska gå ut till alla folk.
 
1 mos 6:19 <Trad:> Och av alla djur allt kött skall du föra in två av alla, till livet i arken med dig, hankön och honkön skall det vara.
| <Alt:>: Och eftersom det är fullständigt friskt, och eftersom det är det fullständiga eviga evangeliet, skall du komma till bröstet, till livet för dig, för det är sanningen [verkligheten] och den genomborrade.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-151-alla-folk-ska.html
 
Guds frälsningsplan 152, Evangelium består av både Jesus och av hans församling
 
Här ser vi det igen, Guds verk består av både Jesus och hans församling. Det är han och hon. Hankön och honkön av alla djuren. Hankön är Jesus, vår herre, och honkön är vi hans folk, församlingen. Alla ska ha Jesus med sig när de går in i Arken.
 
1 mos 6:19 <Trad:> Och av alla djur allt kött skall du föra in två av alla, till livet i arken med dig, hankön och honkön skall det vara.
| <Alt:>: Och eftersom det är fullständigt friskt, och eftersom det är det fullständiga eviga evangeliet, skall du komma till bröstet, till livet för dig, för det är sanningen [verkligheten] och den genomborrade.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-152-evangelium.html
 
Guds frälsningsplan 153, Även fåglar och boskapsdjur ska med
 
Vad är Fåglar och vad är Boskapsdjur, för de ska också med.
 
Ja Fåglar står för Andar, och i Guds rike är det den helige Ande som ska fylla människorna.
 
Och Vad är Boskapsdjur, de håller till på land, och land står för Israel och deras folk. Och Israel, Judarna ska också bli frälsta.
 
1 mos 6:20 <Trad:> Av fåglarna efter deras art och av boskapsdjuren efter deras art, av alla markens kräldjur efter deras art, två av alla djur skall komma till dig.
| <Alt:> Från det som täckts med mörker blir det till hans sätt och från konsumtion blir det till hans sätt, från allt mänskligt svärmeri blir det till hans sätt, till evigt från allt kommer de till dig, till livet.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-153-aven-faglar-och.html
 
Guds frälsningsplan 154, Andlig föda
 
Andlig föda är viktig, Att läsa Bibeln, att tänka på Jesu ord, att lyssna till den Helige Ande.
 
Och församlingarnas uppgift är just den här. Att se till att Andlig föda kommer ut till medlemmarna så att de växer i Anden. Växer i Tron.
 
1 mos 6:21 <Trad:> Och du skall ta till dig av all föda som man äter och du skall samla det till dig och det skall vara åt dig och åt dem till mat.
| <Alt:> Och du skall erhålla till dig av all föda som man behöver, och du skall samla till dig, det blir till dig, och till överflöd, för att förbrukas.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-154-andlig-foda.html
 
Guds frälsningsplan 155, Guds vilja är viktig
 
Noa gjorde i allt som Gud hade befallt honom. Det är viktigt att vi gör så som Noa gjorde. Följer Guds vilja.
 
Och vi vet att Jesus också gick den väg som Gud ville fast det var motigt och fast det var en smärtsam väg. Men han gjorde det för oss.
 
1 mos 6:22 Och Noa [det upphör, vila, bo, den som leder, han som lämnades ensam kvar] gjorde i allt som han befallt honom, så gjorde han.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-155-guds-vilja-ar.html
 
Guds frälsningsplan 156, Jesu församlingar ska dominera
 
Vi möter här 7 igen i 1 Mos 7:2 och 7 brukar symbolisera Jesu 7 församlingar. Och det är de som ska dominera när Guds verk går fram.
 
Det är därför som Noa här ska ta 7 av alla rena djur. Det är de rena, de som är frälsta, de som tagit emot Jesus, som ska vara i församlingarna och som ska dominera Arken och som också ska dominera samhället.
 
1 mos 7:1 Och Jesus [Jashve] sade till Noa [Herren]: Gå in du och hela din familj [hus] i arken [bröstet, lådan], för med dig har jag sett rättfärdighet inför mig i detta släckte [generation, ställe].
1 mos 7:2 <Trad:> Av alla de rena boskapsdjuren skall du ta till dig sju, sju hannar och deras honor, och av de boskapsdjur som inte är rena skall du ta två, en hane och hans hona.
| <Alt:> Av alla de försonade som är i överflöd skall du acceptera att det är färdigt, de är färdiga män [människor] och deras kvinnor [eld]. Och av de som är i förstörelsen som inte är försonade skall du ta tid på dig för en man [människa] och hans kvinna [eld].
1 mos 7:3 <Trad:> Också från himmelens fåglar skall det vara sju, sju hanar och honor, för deras avkommas vidare liv på hela jordens [landets] yta.
| <Alt:> Också från det väldiga namnet strålglans skall det vara komplett, fullständigt ärligt och genomborrat, för deras kraftfulla liv i den fasta grundens favör.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-156-jesu.html
 
Guds frälsningsplan 157, Gud rensar ut allt som inte är hans
 
Här ser vi betydelsen bäst när vi läser den alternativa översättningen. Där kan vi se att målet med hela syndafloden är att utplåna det som inte är från Gud.
 
De som människorna lagt till och låtit växa i samhället.
 
1 mos 7: 4 <Trad:> För om 7 dagar skall jag låta det regna på jorden [i landet] i 40 dagar och 40 nätter, och jag skall döda allt det som är etablerat, som jag gjort på markens yta.
| <Alt:> För när tiden är fullbordad skall jag låta det regna på den fasta grunden i ett fyrfaldigt liv och en fyrfaldig motgång, och jag skall förinta allt som etablerats, som är utöver det jag gjort för den mänskliga favören.
| <Alt:2> För när havet är komplett, skall jag låta det regna på den fasta grunden i ett fyrfaldigt liv, och en fyrfaldig motgång, och jag skall slå ner allt det som etablerats, som man gjort för mig, från mänsklighetens närvaro.
1 mos 7:5 Och Noa [det upphör, vila, bo, den som leder, han som lämnades ensam kvar] gjorde i allt som Jesus [Jashve] befallt honom.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-157-gud-rensar-ut.html
 
Guds frälsningsplan 159, Guds 7 församlingar är de frälsta tillsammans med Jesus
 
Här i vers 7, 8 och 9 kan vi se att både de 7 församlingarna och alla folk kommer till Arken och tillsammans med Jesus går de in.
 
Förutom Jesus alltså Noa var det 7 människor som gick in i Arken. Det motsvarar de 7 församlingarna.
 
Vi kan också läsa att alla olika Djur gick in i arken 2 och 2 och det motsvarar alla de olika folkslag och länder som tagit emot Jesus och som tillsammans med honom går in i Arken.
 
1 mos 7:7 <Trad:> Och Noa och hans söner och hans hustru och hans söners hustrur, gick med honom in i arken bort från störtfloden med vatten.
| <Alt:> Och Herren [Noa] och hans verk och hans hustru [kvinna] och hans verks kvinnor, kom till bröstet, bort från mängden av vem som helst.
| <Alt2:> Och Herren [Noa] och hans lärjungar och hans eld och elden i hans lärjungar, lyfte [offrade] med honom bröstet bort från mängden av vem som helst.
1 mos 7:8 <Trad:> Från de rena boskapsdjuren och från de boskapsdjur som inte var rena och från fåglarna och alla som rörde sig på marken.
| <Alt:> Från den försonade förstörelsen och från den förstörelse som inte är försonad och från det strålande och från allt sprudlande liv i mänskligheten.
1 mos 7:9 <Trad:> Två och två kom de till Noa, hane och hona, såsom Gud befallt Noa.
| <Alt:> Röda, ja genomröda kom de till Herren [Noa] till hans bröst, ärliga och genomborrade, såsom Gud befallt Herren [Noa]. 
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/07/guds-fralsningsplan-159-guds-7.html
 
Guds frälsningsplan 165, Hos Jesus är alla i trygghet
 
När floden kom och förföljelsen satte in mot Judarna var alla de som trodde på Jesus samlade i hans församling. Liksom här i texten alla hade samlats hos Noa i Arken.
 
1 mos 7:12 <Trad:> Och det regnade kraftigt på jorden [landet] i 40 dagar och i 40 nätter.
| <Alt:> Och en väldig mängd av liv och en väldig mängd av omvändelser kom till dem på den fasta grunden.
1 mos 7:13 <Trad:> På den här kraftfulla dagen gick Noa och Noas söner Sem och Ham och Jafet, och Noas Hustru och hans tre söners hustrur in i arken.
| <Alt:> I den här kraftens tid gick Herren [Noa] och Herrens verk [söner], namnet och värmen och expansionen, och Herrens hustru [eld] och hans verks [söners] tre hustrur [skyldiga, eldar] in genom bröstet.
1 mos 7:14 <Trad:> De och alla djuren efter sina arter och alla boskapsdjur efter sina arter och alla fåglar efter sina arter och alla småfåglar, allt med vingar.
 <Alt:> De och allt levande på sitt sätt, och allt överflödande på sitt sätt, och allt sprudlande liv, som rör sig på den fasta grunden, på sitt sätt och alla det strålande på sitt sätt, alla de tidiga, allt som skakats om. 
1 mos 7:15 <Trad:> Och de gick in till Noa till arken, två och två från allt kött som i sig hade ande och liv.
| <Alt:> Och de gömde sig i bröstet [arken] hos Herren [Noa], röda och för evigt, på grund av det fullständiga evangeliet, som i sig har ande och liv.
1 mos 7:16 <Trad:> Och de som gick in var hankön och honkön av alla varelser, de kom som Gud befallt och Jashve stängde efter dem.
| <Alt:> Och de som kom [profeterade, offrade] var ärliga och genomborrade från det fullständiga evangeliet, de kom [profeterade, offrade] genom Guds välsignelse och Jesus [Jashve] gjorde allt till fördel för dem.
1 mos 7:17 <Trad:> Och störtfloden [skyfallet] varade i 40 dagar på marken och vattnet ökade och lyfte arken och den lyfter dem ovanför marken..
| <Alt:> Och resultatet, den väldiga mängdens liv, på den fasta grunden, och den stora mängden av vilka som helst, och de prisade hans bröst och de var kvar i helighet på den fasta grunden.
1 mos 7:18 <Trad:> Och vattnet dominerade totalt och ökade kraftigt på marken och arken röde sig på vattnets yta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar